AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Om man har samvær med barn ca 10 år annenhver helg, er det nødvendig med eget rom eller sovesofa på hobbyrom/kontor en grei løsning? Dyrt å skulle ha et ekstra rom som blir så lite brukt. Anonymkode: a5354...f5c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Eget rom for å føle seg velkommen. Anonymkode: 394f8...463 35 12
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Ja, jeg syns faktisk det er nødvendig. Forstår at det blir dyrt, men viktig at barnet føler seg velkommen, når det er på besøk. Da får hobbyrom/kontor vike, de årene barnet fortsatt vil komme. Anonymkode: 395a4...198 31 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 Det å ha kontor eller hobbyrom som sitt rom under samvær burde være bra. Sovesofa fungerer sikkert hvis den er god å sove på. Anonymkode: d09a9...93a 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg syns faktisk det er nødvendig. Forstår at det blir dyrt, men viktig at barnet føler seg velkommen, når det er på besøk. Da får hobbyrom/kontor vike, de årene barnet fortsatt vil komme. Anonymkode: 395a4...198 Mener du at rommet skal stå ubrukt det meste av tiden? Anonymkode: d09a9...93a 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Ja, absolutt. Viktig å føle seg inkludert. Og prisen man må betale for at barna etter en skilsmisse ikke skal måtte føle seg som 5.hjul på vogna. Anonymkode: 7f972...773 25 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 Det kommer an på om du har råd til det. Om du har råd, ja! Om det betyr en bolig du ikke har råd til og betydelig forringelse av privatøkonomi og levestandard finner du andre løsninger. Kombinert kontor/barnerom med klare avtaler om hva den voksne skal kikke i av skap/skuffer osv når barnet ikke er der kan gå Anonymkode: bcd96...457 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du at rommet skal stå ubrukt det meste av tiden? Anonymkode: d09a9...93a Ja, det mener jeg. Anonymkode: 395a4...198 8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 Jeg hadde gitt barna mine egne rom, om jeg så så de to ganger i året. Det er det minste man kan gjøre for eget kjøtt og blod. Anonymkode: dc5e6...1d0 13 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 Hvis det er et stort rom, og kontor/hobby begrenser seg til en bokhylle og et skrivebord, så burde det gå. Men rommet bør kunne gjøres koselig. En 10-åring har vel ikke masse leker. Hadde vært verre med et lite barn. Anonymkode: ac04e...6b9 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #11 Skrevet 10. juli 2023 Om du har råd til det så ja. Selv om barnet barnet bare er der annenhver helg så skal barnet føle seg hjemme ikke som en gjest. Regner kanskje med at du har mer samvær i ferier. Anonymkode: 0b77d...c51 3
Biloba Skrevet 10. juli 2023 #12 Skrevet 10. juli 2023 Her merker jeg tanken kommer raskt om at du spør for et stebarn, og at du ikke ville lurt om det gjaldt ditt eget barn. Lag plass på barnerommet til en løsning med akseptabel størrelse på pult, og bruk det når barnet er hos mor, men ikke la barnet sove på et kontor 26 helger i året pluss ferier. 18 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #13 Skrevet 10. juli 2023 Ja, barnet skal ha eget rom. Anonymkode: d4c4f...1d9 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #14 Skrevet 10. juli 2023 Dette er hjemmet til barnet. Det er kanskje ikke hovedhjemmet, men det skal føles ut som et hjem. Å sove på sovesofa på kontoret vil ikke få noen, i hvertfall ikke et barn, til å føle seg hjemme. Kontoret bør gjøres om til et soverom, også har du en avtale med barnet om at du låner pulten til barnet når de ikke er der. Og, vær nøye på å ikke røre/flytte på ting. Anonymkode: 376ae...f88 10
Trineline Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 (endret) Jeg mener at barna bør få sitt eget rom, og ikke måtte sove på et kontor. Det er jo hjemmet deres, til tross for at de ikke får tilbringe mer tid der enn annenhver helg. De er jo en like stor del av familien uansett. Man ønsker vel at barnet skal føle en tilhørighet, ikke at de er på besøk? Jeg har ikke barn selv, men har selv opplevd å bare være hos min far annenhver helg da jeg var liten. Da var det naturlig at jeg hadde mitt eget rom. Det var jo vårt hjem. Min kjære har barn. Vi bor ikke sammen, men tilbringer mange av hans pappahelger hos meg. Så hans to sønner har hvert sitt rom i mitt hus. Mitt kontor er nå på kjøkkenet. Det er ikke så viktig hvor jeg sitter. Det viktigste er at barna føler seg velkomne og som en naturlig del av familien. Endret 10. juli 2023 av Trineline 1 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #17 Skrevet 10. juli 2023 Eget rom er nødvendig ja, helt klart. Min bonusdatter fikk ikke eget rom da mammaen giftet seg på nytt og flyttet inn i nytt hus. Hun kom til å være der «så sjeldent» uansett at de mente det ikke var behov. Mammaen fikk to nye barn som begge hadde hvert sitt store rom. De voksne hadde i tillegg hvert sitt kontor. Bonusdatter var da 10 år og vi har hatt utallige samtaler om dette temaet de siste 15 årene. Hun var altså så lei seg, følte seg ubetydelig og det hele endte med at hun til slutt bare ville være hos oss der hun hadde eget rom. Veldig koselig at hun ville bo fast her, men ikke koselig å oppleve hvor lei seg hun har vært og at dette fremdeles påvirker relasjonen med mammaen den dag i dag. Nå er hun 25. Får vondt hver gang jeg tenker på alle tårene hun har felt på grunn av dette. Anonymkode: c8820...a93 5 10
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #18 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eget rom er nødvendig ja, helt klart. Min bonusdatter fikk ikke eget rom da mammaen giftet seg på nytt og flyttet inn i nytt hus. Hun kom til å være der «så sjeldent» uansett at de mente det ikke var behov. Mammaen fikk to nye barn som begge hadde hvert sitt store rom. De voksne hadde i tillegg hvert sitt kontor. Bonusdatter var da 10 år og vi har hatt utallige samtaler om dette temaet de siste 15 årene. Hun var altså så lei seg, følte seg ubetydelig og det hele endte med at hun til slutt bare ville være hos oss der hun hadde eget rom. Veldig koselig at hun ville bo fast her, men ikke koselig å oppleve hvor lei seg hun har vært og at dette fremdeles påvirker relasjonen med mammaen den dag i dag. Nå er hun 25. Får vondt hver gang jeg tenker på alle tårene hun har felt på grunn av dette. Anonymkode: c8820...a93 Men dette er en situasjon hvor alle de andre har store egne rom. En situasjon hvor forelder bor i en liten leilighet vil situasjonen være annerledes. Mulig det er jeg som ikle skjønner dette behovet for eget rom. Det er noe jeg kun hadde noen år på studenthybel. Våre barn har heller ikke egne rom, så stor plass har vi ikke. De klager ikke, og med tanke på hvor mye venner som er her, virker det ikke som noen oppfatter det som et problem. Anonymkode: d09a9...93a 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #19 Skrevet 10. juli 2023 Ja, absolutt. Spesielt om andre barn i hjemmet har egne rom. Men - det betyr jo ikke at rommet ikke kan brukes i mellomtiden. La det være klart at det er barnets rom, innred tilpasset barnet. Spør om det er greit å låne det når barnet ikke er der. Bruk det gjerne som kontor, men flytt ut bærbar pc og alle spor av kontorbruk før barnet kommer. Bruk det gjerne som gjesterom om nødvendig, men involver barnet i hvem som evt får låne det. Vær veldig tydelig på at det er barnets rom, og barnets trygge hjørne hjemme hos deg, der barnet får bestemme mest mulig selv. Anonymkode: a3d33...895 11
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #20 Skrevet 10. juli 2023 Ikke alle barn har et eget rom selv om de bor med begge foreldrene. Ikke unormalt at søsken må dele rom. Mal rommet etter jentas fargeønske, kjøp gardiner hun liker og heng om tegninger hun har laget, event bilder av et idol. Da er det jentas rom men du/dere må ha tilgang til det når hun ikke er der. Altså ikke et kontor med sovemulighet, men et barnerom med kontormulighet. Anonymkode: d1af1...781 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå