AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Jeg og mannen står ulikt stilt når det kommer til økonomi. Jeg har en bedre betalt jobb enn han, men ikke så stor forskjell. Derimot kom jeg meg tidlig inn på boligmarkedet og solgte en bolig med stor fortjeneste. Dette gjør at jeg har flere millioner på konto (har ikke betalt ned min del av lån på hus, dette eier vi 50/50). Vi har aldri hatt noe problem med dette, og jeg har naturligvis dratt en større del av lasset fra tid til annen (tok ulønnet permisjon I mange mnd uten at han tok noen ekstra kostnader f.eks). Nå har jeg svært lyst til å kjøpe ny bil. Og jeg har sagt at jeg kan ta hele kostnaden, og at det ikke skal gå utover han. Dette er en bil mannen min ikke har råd til å kjøpe og han mener vi klarer oss med den vi har. Noe vi forsåvidt gjør. Bilen vi har nå har gått svært langt, er gammel og kan når som helst begynne å koste oss dyrt/ gå rett på dynga. Så store og uforutsette utgifter kan komme når som helst. Bilen jeg har sett på har lav km stand, er svært driftsikker sammenlignet med den vi har nå, er samme pris i forsikring og trolig billigere utgifter mtp reparasjoner på sikt. Bilen vi har nå kan vi enda få noen tusen for hvis den blir solgt, men er igrunn bare et tidsspørsmål. Jeg har pengene og kan kjøpe når som helst, men mannen kan ikke det. Derfor ønsker han ikke ny bil, og dette hindrer meg. Vi skal også på ferie nå, så ønsker egentlig noe bedre før vi drar! Dere andre son står ulikt stilt økonomisk: hvordan løser dere det? Jeg synes det er et skikkelig dilemma at han synes det er utfordrende at jeg har bedre råd enn han. Anonymkode: 1e5a6...2c7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg og mannen står ulikt stilt når det kommer til økonomi. Jeg har en bedre betalt jobb enn han, men ikke så stor forskjell. Derimot kom jeg meg tidlig inn på boligmarkedet og solgte en bolig med stor fortjeneste. Dette gjør at jeg har flere millioner på konto (har ikke betalt ned min del av lån på hus, dette eier vi 50/50). Vi har aldri hatt noe problem med dette, og jeg har naturligvis dratt en større del av lasset fra tid til annen (tok ulønnet permisjon I mange mnd uten at han tok noen ekstra kostnader f.eks). Nå har jeg svært lyst til å kjøpe ny bil. Og jeg har sagt at jeg kan ta hele kostnaden, og at det ikke skal gå utover han. Dette er en bil mannen min ikke har råd til å kjøpe og han mener vi klarer oss med den vi har. Noe vi forsåvidt gjør. Bilen vi har nå har gått svært langt, er gammel og kan når som helst begynne å koste oss dyrt/ gå rett på dynga. Så store og uforutsette utgifter kan komme når som helst. Bilen jeg har sett på har lav km stand, er svært driftsikker sammenlignet med den vi har nå, er samme pris i forsikring og trolig billigere utgifter mtp reparasjoner på sikt. Bilen vi har nå kan vi enda få noen tusen for hvis den blir solgt, men er igrunn bare et tidsspørsmål. Jeg har pengene og kan kjøpe når som helst, men mannen kan ikke det. Derfor ønsker han ikke ny bil, og dette hindrer meg. Vi skal også på ferie nå, så ønsker egentlig noe bedre før vi drar! Dere andre son står ulikt stilt økonomisk: hvordan løser dere det? Jeg synes det er et skikkelig dilemma at han synes det er utfordrende at jeg har bedre råd enn han. Anonymkode: 1e5a6...2c7 Er dere gifte? Felles eller delt økonomi? I utgangspunktet tenker jeg at du kjøper bilen til deg selv. Enkelt å greit. Anonymkode: bbbff...b6e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Kjøp bilen i ditt navn da. Så får han velge om dere skal kvitte dere med den gamle, eller han vil bruke den. Anonymkode: b5350...6a3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dere gifte? Felles eller delt økonomi? I utgangspunktet tenker jeg at du kjøper bilen til deg selv. Enkelt å greit. Anonymkode: bbbff...b6e Vi er samboere og delt økonomi. Alt betales 50/50, men innimellom klinker jeg til og tar litt større andel på f.eks ferier eller kostbart utstyr til barnet. Han ønsker isåfall at vi skal se på bil sammen, at han skal ha et ord med når det kommer til bil, bilmerke og pris... men han vil ikke ha ny bil, så får han ikke med på det 😂 Ts Anonymkode: 1e5a6...2c7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 Jeg har alltid tjent mindre enn han. Men da jeg fikk forsikringspenger etter yrkesskade så leaset jeg en bil som jeg etterhvert kjøpte. Jeg ga 50.000 til hver av ungene, kjøpte meg båt og leide båtplass. Dine penger, dine valg. Hadde du derimot brukt penger uhemmet som også til slutt gikk ut over deres felles økonomi hadde saken stilt seg annerledes. Kjøp bil du, men Kjøp den kun til deg. Anonymkode: 72eb6...b34
Hansehan Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Han bestemmer jo ikke hva du gjør med dine penger så lenge det ikke går ut over felles kostnader?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er samboere og delt økonomi. Alt betales 50/50, men innimellom klinker jeg til og tar litt større andel på f.eks ferier eller kostbart utstyr til barnet. Han ønsker isåfall at vi skal se på bil sammen, at han skal ha et ord med når det kommer til bil, bilmerke og pris... men han vil ikke ha ny bil, så får han ikke med på det 😂 Ts Anonymkode: 1e5a6...2c7 Da er det jo en ikke sak, om du vil bruke dine ekstra penger på ny bil, jente tur til utlandet eller å betale ned din del av boliglånet er jo ett fett. Vil du kjøpe ny bil så gjør du det. Vil ikke han være med å kjøpe nye bil ( som en felles gode og felles investering) så får han la vær. Han kan komme med alt av gode råd ang bilmerke, pris osv men til syvende og sist er det da altså du som skal ha deg ny bil og ikke han. Så kan han jo evt lufte idén om å gå for en ny felles bil den dagen han er klar for det. Anonymkode: bbbff...b6e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 Hvorfor spør du ham? Du kan bare informere om at du har kjøpt deg en ny bil. Dét han ikke sier noe om til deg er at han føler seg underlegen. Han liker slett ikke at du har rollen han synes han burde ha hatt. MEN!! Du taper penger hver dag de står på bankkonto. Innskuddsrenta er på ca 3% og Utlånsrenta vil snart være 6 %. Hvorfor betaler du ikke ned på gjelda di? Anonymkode: cf531...697
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 Hvorfor betaler du ikke ned din halvdel av boliglånet dere har?!? Med dagens rente her i landet (du er i Norge?) så er det jo galskap å sitte og betale dyre renter, mens du har dårligere renter på pengene som står på konto. Bli gjeldfri! (du altså, ikke han) Dere er bare samboere, og samboerskap ryker både titt og ofte i dagens samfunn. Anonymkode: 3f4c6...6fe
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor spør du ham? Du kan bare informere om at du har kjøpt deg en ny bil. Dét han ikke sier noe om til deg er at han føler seg underlegen. Han liker slett ikke at du har rollen han synes han burde ha hatt. MEN!! Du taper penger hver dag de står på bankkonto. Innskuddsrenta er på ca 3% og Utlånsrenta vil snart være 6 %. Hvorfor betaler du ikke ned på gjelda di? Anonymkode: cf531...697 Fordi vi bor sammen, så han bør jo informeres når jeg tar så store valg. Og det meste av pengene står i fond og aksjer, hvor jeg har sinnsykt god avkastning (rundt 25% sålsngt i år). Mye bedre å la de jobbe godt der, enn å betale ned lån 😊 Ts Anonymkode: 1e5a6...2c7 1
Drizzt Skrevet 10. juli 2023 #11 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi er samboere og delt økonomi. Alt betales 50/50, men innimellom klinker jeg til og tar litt større andel på f.eks ferier eller kostbart utstyr til barnet. Han ønsker isåfall at vi skal se på bil sammen, at han skal ha et ord med når det kommer til bil, bilmerke og pris... men han vil ikke ha ny bil, så får han ikke med på det 😂 Ts Anonymkode: 1e5a6...2c7 Du kjøper bilen du har lyst på i ditt navn og den blir bare din. Han bruker den gamle som dere brukte sammen. Ved eventuell separasjon senere er den nye bilen bare din uansett - du har kjøpt den med dine egne penger og står i ditt navn. Ingen vits at dere ser på bil til deg sammen når du kommer til å kjøpe den til deg selv. At han kan også bruke den iblant er opp til deg, men den blir din bil.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #12 Skrevet 10. juli 2023 Jeg hadde ikke spurt samboer om jeg kunne få lov til å kjøpe bil for mine egne penger. Jeg hadde kjøpt den bilen. Jeg kommer til å betale alt som har med den å gjøre, så da har ikke samboer noe han skulle sagt. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette er en problemstilling. Anonymkode: 370a2...b45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå