Gå til innhold

Det vanskelige med å sende barna/være til svigers med barna..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er at det er så grenseløst. De er jo fantastiske mennesker, men hver gang barna er til de får jeg en liten klump i magen. 
De bor på landet, så det er traktor som kjøres, de kjører firhjuling selv, de kjører el-sparkesykkel i full fart, de hopper 4-8 barn på en trampoline uten nett, det er isbading i snø i -20, det er 10 is om dagen, de er oppe til midnatt osv. 

Det er aldri noen regler eller grenser. Når jeg er der kan jeg regulere litt selv, men likevel er det vanskelig siden det er kun jeg som sier noe. Samboer sier kun noe dersom jeg ber han, og da er han sur/irritert på meg. 

Jeg skjønner de koser seg, men jeg blir jo redd for en ulykke. Svigermor «maser» sånn hele tida når vi er på vårt feriested at hun er så glad når vi er ferdig der pga vi er nært vannet osv, men hun ser ikke noe selv. 
I tillegg gnåler svigermor slik selvskryt hele tiden, «ååå de har det så fint her, «ååå de har slike minner heifra», « åååå de vil bare være her de» osv… Jeg vet de elsker å være der, men trenger ikke understreke det heeele tiden 😅 

Det siste ble avsporing da, men det med ulykker, er jeg helt ut å kjøre? 

Anonymkode: dc1a0...b02

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 105a8...85b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 105a8...85b

11 og nedover.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vokste jeg opp på gård, med traktor og kjøring og jeg lærte tidlig å passe meg, risikovurdere og ta ansvar - så det i seg selv er ikke nødvendigvis noe = ulykke.. Og samboeren din har sansynligvist vokst på på samme måte? Kanskje det er derfor han ikke skjønner bekymringen din? 

Anonymkode: 59925...034

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå vokste jeg opp på gård, med traktor og kjøring og jeg lærte tidlig å passe meg, risikovurdere og ta ansvar - så det i seg selv er ikke nødvendigvis noe = ulykke.. Og samboeren din har sansynligvist vokst på på samme måte? Kanskje det er derfor han ikke skjønner bekymringen din? 

Anonymkode: 59925...034

La du deg også 12 om natten og spiste 10 is om dagen? 

Anonymkode: 4317a...d9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er at det er så grenseløst. De er jo fantastiske mennesker, men hver gang barna er til de får jeg en liten klump i magen. 
De bor på landet, så det er traktor som kjøres, de kjører firhjuling selv, de kjører el-sparkesykkel i full fart, de hopper 4-8 barn på en trampoline uten nett, det er isbading i snø i -20, det er 10 is om dagen, de er oppe til midnatt osv. 

Det er aldri noen regler eller grenser. Når jeg er der kan jeg regulere litt selv, men likevel er det vanskelig siden det er kun jeg som sier noe. Samboer sier kun noe dersom jeg ber han, og da er han sur/irritert på meg. 

Jeg skjønner de koser seg, men jeg blir jo redd for en ulykke. Svigermor «maser» sånn hele tida når vi er på vårt feriested at hun er så glad når vi er ferdig der pga vi er nært vannet osv, men hun ser ikke noe selv. 
I tillegg gnåler svigermor slik selvskryt hele tiden, «ååå de har det så fint her, «ååå de har slike minner heifra», « åååå de vil bare være her de» osv… Jeg vet de elsker å være der, men trenger ikke understreke det heeele tiden 😅 

Det siste ble avsporing da, men det med ulykker, er jeg helt ut å kjøre? 

Velg dine kamper.

Det med leggetid, is og sånt som tross alt ikke er farlig, det ville jeg latt fare.

Alt som setter liv og helse på spill derimot, det ville det ikke vært åpning for diskusjon rundt.

Om besteforeldrene ikke går med på regler for trygge rammer, så er ville det vært uaktuelt å sende barn dit.

Anonymkode: cfb20...fe5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner frykten din, men må også si at det høres helt herlig ut for barna dine å ha et slikt sted å være innimellom😊 

Jeg har slitt mye med frykt for ulykker/sykdom mtp barnet mitt, sånn skikkelig. Men prøver å tenke at man må la de få lov å leve. Man kan ikke kontrollere alt og alle situasjoner alltid. 

Men kanskje du kan sette deg ned med svigers og være helt ærlig? Si at du er litt bekymret? Kanskje de følger mye bedre med enn du tror? Man kommer iallefall ingen vei uten kommunikasjon 😊

Anonymkode: 8ca96...f16

• Liker 1
Skrevet

10 is om dagen? Håper svigers ikke blakker seg på is😄

Forøvrig har nok alle barn godt av å kjenne på bondelivet litt. Har selv foreldrer som bor på gård og barna mine elsker å besøke dem🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier du ikke bare ifra? 10 is om dagen er uaktuelt her. Maks 2, og det når det er som varmest. Ellers går det mye i vann, frukt, bær og spekemat. 

kjøre firhjuling alene hadde jeg heller ikke godtatt… regner med de ikke kjører traktor alene. 

Anonymkode: 2cb52...770

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ut som et paradis for barn, her får de minner med besteforeldrene og med de andre barna.

Er du egentlig bekymret for sikkerheten deres? Eller er det at ting er så fritt og grenseløst problemet. Om barna er der en uke eller to så er det ikke noe problem om det sklir ut litt med mat og søvn. Jeg tenker barna nok vet veldig godt at dette er ferie og at hverdagen, det er noe annet.

Er du reelt bekymret for at de skader seg så er det noe annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på gård og trodde ikke den type barndom fantes lenger. Vi lekte alene ved elva, balanserte på sykkel uten hjelm, stod bakpå hengeren når pappa kjørte traktoren opp på fjellet. Husker en gang traktoren tippet, men det gikk heldigvis bra. 

Anonymkode: d1179...43f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvor ofte er de der da? Om det er hver uke kan jeg se problemet med is og leggetid liksom. Men om det er en gang i blant ser jeg ikke helt problemet.

Når det gjelder det andre så høres det jo helt herlig ut at de får teste ut firehjuling og litt "farlige" ting. Tenk så mange barn i dag som aldri får oppleve livet på landet på den måten. Og det er sunt for barn å kjenne på fysisk mestring og teste grenser. Du kan jo si "tenk om det skjer noe". Men tenk om de utvikler seg motorisk og opplever mestring? Hva er mest sannsynlig?

• Liker 2
Skrevet

Jeg får inntrykk av at du kanskje er litt overbeskyttende . . . ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slipp litt kontrollen, og tenk at svigers lever på gården hele året. Jeg kan garantere at de er forsiktige med maskiner når det er barn til stede. Og ti is om dagen og oppe til seint på kvelden, det er sommer og ferie nå😄 

Har forresten hentet inn mine barn på 6 og 8. De har kjørt traktor og ATV hele dagen, eller, de har selvfølgelig sittet på. Det har de gjort hver sommer hele livet, og jeg og de andre voksne her på gården gjør ingenting som setter barna i fare, vi har ALLTID et øye på barna. For du har selvfølgelig rett i at barn og maskiner kan være skummelt. 

Ellers er de sent oppe, løper overalt, spiser is hos besteforeldrene, før de konmer hjem og tigger seg mer is, de spiser vaffler på jordet, koser seg med diverse rundtomkring, leker, bader, løper mellom dyrene i fjøset. Et godt bondeliv, som ikke mange barn får oppleve lenger. 

Har hatt flere barn her de siste ukene, og felles for alle er at de ikke vil dra herfra igjen🤭

Anonymkode: e4c34...0b6

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna er ikke oppvokst på gård selv er de mer utsatt enn de som er vokst opp slik og blitt opplært fra de var født. Er oppvokst på gård selv, og det er ikke risikofritt. Har du små barn som virrer rundt, eller rolige forsiktige store barn?

Mange på trampoline uten nett er bare dumt.  Det er ikke normalt å ikke ha nett på, selv på landet.

For meg er kjøretøy uten veltebøyle også uaktuelt dersom det er kupert terreng eller skråning, da jeg kjenner noen som tippet sin ATV og fikk ansiktet knust (godt voksen forsiktig dame, ikke villmannskjøring) 

Anonymkode: 8fc8e...52a

AnonymBruker
Skrevet

Alt høres jo helt fantastisk ut, men jeg hadde nektet barna mine å hoppe på trampoline uten nett.

Anonymkode: 14e94...718

AnonymBruker
Skrevet

Sene kvelder og litt for mange is hadde jeg ikke vært så bekymret for, men mange barn på trampoline uten nett og råkjøring på elsparkesykkel hadde jeg synes var skummelt. Det samme med kjøring av firhjuling alene. Å kjøre traktor eller firhjuling med bestemor høres topp ut, og selvskryt driver alle med. Velg noen ting du vil være fokusere på, så oppleves du ikke like kjip og negativ. Jeg hadde spurt om sikkerhetsnett til trampolina og lagt ned forbud mot elsparkesykkel på barn under 12, og ingen små kjører firhjuling alene. 

Anonymkode: a0dc4...7d4

Skrevet

Svigermor igjen… hvordan har det seg at farmor enten er alt for overbeskyttende eller altfor slepphendt? Hilsen farmor/svigermor som gjør så godt hun kan, 😉

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Velg dine kamper tenker jeg når det er så mye forskjellig. Is og leggetid ville jeg latt gå versus sikkerhet. Små barn har ingenting på traktor å gjøre (ja det skjer ulykker! og det kan gå skikkelig galt) eller på ATV uten ordentlig sikkerhetsutstyr og voksne som kjører forsiktig. Ville kjøpt nett til trampolinen deres (trodde dette var påbudt jeg?)

Og du har faktisk lov å sette regler for egne barn selv om de er på besøk hos familie. Får ikke dine barn kjøre traktor så får de ikke det, det kan du bestemme mener jeg. Jeg synes og at besteforeldre skal respektere foreldrenes regler for barna. Ytterste konsekvens om de ikke gjør det er jo at de ikke får ha dem på besøk. Ja barn skal få ha det gøy men de skal også være trygge og det er voksne som må sørge for tryggheten.

Anonymkode: 6f2cd...b2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke stolt på dømmekraften til noen som lar 4-8 barn hoppe samtidig på en trampoline uten nett. 

Anonymkode: 8fc8e...52a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...