AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Del Skrevet 10. juli 2023 Hvordan er gangen i utredningen? Hva kan jeg vente meg? Anonymkode: b7c3e...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Del Skrevet 10. juli 2023 Iq test Skjema til foreldrene dine Skjema til deg Ovservasjon Anonymkode: 5f7c2...a43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Del Skrevet 10. juli 2023 Vær brutalt ærlig. Vi har en tendens til å ville vise oss selv fra vår beste side og late som om ting er bedre enn det er. Ikke gjør det. Vær ærlig på alle svar, ikke gjør en innsats i å få deg selv til å høres og se mer normal ut enn du er. Anonymkode: cb31f...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Iq test Skjema til foreldrene dine Skjema til deg Ovservasjon Anonymkode: 5f7c2...a43 Dette høres mer ut som noe man gjør med barn. Jeg nevnte ikke alder, jeg er 25. Skjema til foreldre og observasjon er vel ingen greie da, eller? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vær brutalt ærlig. Vi har en tendens til å ville vise oss selv fra vår beste side og late som om ting er bedre enn det er. Ikke gjør det. Vær ærlig på alle svar, ikke gjør en innsats i å få deg selv til å høres og se mer normal ut enn du er. Anonymkode: cb31f...3b3 Det er veldig sant. Jeg har lært meg til en del strategier opp gjennom livet, og er blitt flink til å skjule «meg». Anonymkode: b7c3e...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avopasia Skrevet 10. juli 2023 #5 Del Skrevet 10. juli 2023 Jeg ble utredet for autisme som barn og noen av delene av utredningen er det samme som for voksne. Etter observasjonene og intervjuene med foreldrene mine kom jeg inn for ADOS. Jeg snakket med en psykolog som prøvde å holde en uformell samtale med meg. Fra epikrisen min ser jeg at personen vurderte ting som språknivået mitt, hvorvidt jeg hadde ekkotale, intonasjon, blikkontakt, hvor gjensidig jeg var i det sosiale samspillet, osv. En del tid ble også brukt på kognitive tester. Jeg husker at noen av testene lignet IQ-tester og puslespill, og at en av testene målte reaksjonstiden min. Jeg fikk også en nevrologisk undersøkelse hvor jeg måtte gjøre ting som å gå i en rett linje, føre pekefingeren min til nesen min med lukkede øyner og gjøre raske alternerende bevegelser. Det er mulig det er andre ting for voksne som erstatter observasjonene og foreldreintervjuene som jeg ikke har fått dekket her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette høres mer ut som noe man gjør med barn. Jeg nevnte ikke alder, jeg er 25. Skjema til foreldre og observasjon er vel ingen greie da, eller? Det er veldig sant. Jeg har lært meg til en del strategier opp gjennom livet, og er blitt flink til å skjule «meg». Anonymkode: b7c3e...3d0 Man skal alltid for å få best grunnlag for å sette rett diagnose snakke med foreldrene også der de fyller ut skjema. Det sier seg jo litt selv at det burde man siden det ikke er så lett å huske selv hvordan man var i barnehagealder/tidlig skolealder og slikt. Anonymkode: 5f7c2...a43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 10. juli 2023 #7 Del Skrevet 10. juli 2023 Jeg gikk privat. Er kanskje noe annerledes gang da, men det var intervjuer med meg, kona, og min mor. Jeg tok en del tester, noen kun for å utelukke dem som diagnose, men ingen IQ test, og til slutt RAADS-R testen som helt klart slo ut på autisme hos meg. Så alt i alt da ble diagnosen stilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Del Skrevet 10. juli 2023 Foreldreintervjuet er visstnok dessverre viktig. Anonymkode: 1af34...646 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Del Skrevet 10. juli 2023 Disse tingene var med i min utredning: Førstegangs intervju med den som skal utredes 2 timers intervju med foreldre 2 timers intervju med nåværende nærkontakt Intervju Ados-2 test Somatisk utredning Anamnese Dette var ved et autismesenter. Anonymkode: d9acb...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Del Skrevet 10. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Foreldreintervjuet er visstnok dessverre viktig. Anonymkode: 1af34...646 Men det er frivillig å ha foreldreintervju. Jeg ønsket ikke at foreldrene mine skulle ha noe med behandlingen min så jeg slapp at foreldrene mine ble intervjuet. Jeg fikk diagnosen selv om hverken foreldre eller noen som kjenner meg ble intervjuet. Anonymkode: b8b84...d55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #11 Del Skrevet 10. juli 2023 Huff, må ha vært et helvete å leve med en så ekstrem funksjonshemming uten diagnose og hjelp frem til en er 25 år. Håper det ordner seg raskt nå, og du får hjelpa du trenger for å få et noenlunde anstendig liv ❤️ Anonymkode: 57592...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #12 Del Skrevet 10. juli 2023 Takk for at dere deler erfaringer! AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Huff, må ha vært et helvete å leve med en så ekstrem funksjonshemming uten diagnose og hjelp frem til en er 25 år. Håper det ordner seg raskt nå, og du får hjelpa du trenger for å få et noenlunde anstendig liv ❤️ Anonymkode: 57592...2b2 Jeg vet ikke om dette var deler ironi eller ikke, men fikk en litt sånn «rakke-ned-på» følelse. For noen er dette en ekstrem funksjonshemming, men for veldig mange ikke. Anonymkode: b7c3e...3d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #13 Del Skrevet 11. juli 2023 Begynner utredning allerede om 2 uker! Trodde jeg måtte vente til september. Kjenner jeg ble litt stressa, men dette blir bra. Håper jeg. Anonymkode: b7c3e...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #14 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 17.27): Huff, må ha vært et helvete å leve med en så ekstrem funksjonshemming uten diagnose og hjelp frem til en er 25 år. Håper det ordner seg raskt nå, og du får hjelpa du trenger for å få et noenlunde anstendig liv ❤️ Anonymkode: 57592...2b2 Det verste "helvetet" med å være autist er nevrotypikere som definerer hele verden og andre mennesker utifra sin nevrotypiske boble, og som spyr ut fordommer basert på at alle autister er helt like. Anonymkode: c9e1d...831 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #15 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det verste "helvetet" med å være autist er nevrotypikere som definerer hele verden og andre mennesker utifra sin nevrotypiske boble, og som spyr ut fordommer basert på at alle autister er helt like. Anonymkode: c9e1d...831 Dette ja. Jeg sliter veldig med å fortelle til mine nærmeste at jeg skal utredes. Er så redd de skal slenge ut en kommentar som egentlig ikke er vondt ment, men som tas veldig nær. Anonymkode: b7c3e...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #16 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Begynner utredning allerede om 2 uker! Trodde jeg måtte vente til september. Kjenner jeg ble litt stressa, men dette blir bra. Håper jeg. Anonymkode: b7c3e...3d0 Jøss, hvordan fikk du fremskyndet timen i disse sommertider? Anonymkode: 1af34...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ramona Skrevet 11. juli 2023 #17 Del Skrevet 11. juli 2023 Hvilke utfordringer har du, siden du skal utredes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #18 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 18.07): Takk for at dere deler erfaringer! Jeg vet ikke om dette var deler ironi eller ikke, men fikk en litt sånn «rakke-ned-på» følelse. For noen er dette en ekstrem funksjonshemming, men for veldig mange ikke. Anonymkode: b7c3e...3d0 Tolker kommentaren som positiv og støttande, når du i følgje deg sjølv "endelig" skal utredes for autisme så må det jo ha vore til hinder for deg på eit vis og livet vil forhåpentligvis bli enklare framover Anonymkode: 83e46...a08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #19 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jøss, hvordan fikk du fremskyndet timen i disse sommertider? Anonymkode: 1af34...646 Har ikke fremskyndet noe. Var først til innledende samtaler får så å bli henvist videre, og ble tatt inn mye fortere enn jeg så for meg. Ramona skrev (3 timer siden): Hvilke utfordringer har du, siden du skal utredes? Har problemer med å fungere i en normal hverdag. Anonymkode: b7c3e...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #20 Del Skrevet 11. juli 2023 On 7/10/2023 at 3:56 PM, AnonymBruker said: Foreldreintervjuet er visstnok dessverre viktig. Anonymkode: 1af34...646 Godt mulig. Men det er frivillig å ha foreldreintervju. Jeg ønsket ikke at foreldrene mine skulle vite om utredningen så jeg valgte bort foreldreintervju. FIkk fortsatt diagnosen autisme. Mitt inntrykk er at det å sette diagnosen var en helhetsvurdering. Jeg snakket mye med behandleren min som ble kjent med meg, jeg tok ADOS-testen og vi hadde en diskusjon om jeg trodde diagnosen stemte. Anonymkode: b8b84...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå