Gå til innhold

Jeg sliter med å leve opp til familiens forventninger , jente 16, går snart på smell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg er priviligert og elsket. Men det kreves så mye energi å gi tilbake til familien. 

Uansett hvor trøtt jeg er sørger jeg for å være tålmodig mot foreldre, spørre dem hvordan de har hatt det, og gi dem klem.  De har jo derfor blitt ekstra glade i meg, og da forventes det mer av meg, og dette fortsetter.

Jeg har farfar farmor og morfar og mormor.  Jeg husker å ringe dem iblant og kokeprate, sende bursdagsgaver osv.  Jeg avlegger også dem et besøk noen ganger og har kvalitetstid. De skjemmer meg bort også, men det er veldig energikrevende for meg.  

I tillegg er det tanter, onkler som jeg alltid er ekstra høflig mot og er pratsom på hyggelig måte. 

I tillegg har jeg venner. 

Alle ønsker oppmerksomhet fra meg og jeg synes jeg skal gi oppmerksomhet og vise respekt, og være "morsom", skape stemning.  Jeg pleier å gratulere ved bursdager osv.

Jeg har nettopp vært på ferie til USA med foreldre og brødre.

Nå vil besteforeldre at jeg så gjerne kommer på deres selskap ut på seilbåten. Så vil venner jeg skal komme på en fest.   

Jeg har ikke fått hvilt. Har mye å gjøre selv om jeg ikke jobber og er fra såkalt priviligert familie.

Jeg prøvde å dele dette med helsesøster på skolen, og følte jeg ikke ble tatt seriøst og ble oppfattet som "bortskjemt". Det er derfor jeg poengterer at jeg vet jeg er fra priviligert familie.

Jeg sitter nå hjemme alene og føler jeg holder på å gå på en smell. Det er ikke lett å forklare dette til foreldre eller noen.

Anonymkode: 0f436...05f

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du blir sliten. Du er sikkert en såkalt «flink pike», som alltid gjør det som forventes av deg. 
Du har kanskje ikke lært å sette grenser av foreldrene dine? Det er det mange som ikke lærer, men det er noe av det viktigste i livet ditt. Du må først lytte til deg selv før du velger om du vil si nei eller ja. Hvis du føler det blir for mye sier du nei. Øv deg på forhånd på hvordan du kan si nei. 

Feks: «det høres koselig ut, men det passer ikke. Vi får ta det en annen gang» 

Eller «takk for at du spurte, men det har blitt litt mye i det siste, så akkurat den dagen trenger jeg å slappe av hjemme. 

Pass på deg selv, det er ingen andre som kommer til å gjøre det. 

Anonymkode: 88464...a51

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det høres ut som du er nødt til å gi litt mer f***. Det er en del av det å bli voksen, å lære seg å sette egne grenser. Mange kvinner sliter med dette, fordi vi er redd for å såre dem rundt oss. Og da går vi på en smell. Men det er ingen som tjener på at du går på en smell, så her må du ta litt grep.

Husk at man må ta vare på seg selv før man kan ta vare på andre. Gi beskjed om at du er sliten. Si at du skulle gjerne vært med på festen på båten, men du trenger noen rolige dager fordi du er sliten. Du kan også gi beskjed om at du er veldig glad i alle sammen, men at du mangler litt overskudd i hverdagen, og at det ikke er noe personlig at du av og til må trekke deg litt unna og ta vare på deg selv.

Det er nå mine råd. Lykke til!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringer kan være litt ekstra trøtte. Det er mye som skjer i kroppen. Kanskje du trenger litt tid til å bare være deg? Sove, lese en bok, gå tur i skogen? 

Anonymkode: 751c7...68b

• Liker 2
Skrevet

Flinke piker blir slitne. Prøv å tenke etter hva DU vil og gjør litt mer av det. Forklar de andre at du må prioritere og hvile nå i sommer, fordi du er sliten og VGS og er slitsomt. Fortsett likevel og vær snill og høflig, men ta den plassen du trenger.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være du sliter med noe mer enn du skriver her?

Å småprate med slektninger pleier ikke å være så slitsomt at man går på en smell.

Anonymkode: b85ad...a3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skjønner godt at du blir sliten. Du er sikkert en såkalt «flink pike», som alltid gjør det som forventes av deg. 
Du har kanskje ikke lært å sette grenser av foreldrene dine? Det er det mange som ikke lærer, men det er noe av det viktigste i livet ditt. Du må først lytte til deg selv før du velger om du vil si nei eller ja. Hvis du føler det blir for mye sier du nei. Øv deg på forhånd på hvordan du kan si nei. 

Feks: «det høres koselig ut, men det passer ikke. Vi får ta det en annen gang» 

Eller «takk for at du spurte, men det har blitt litt mye i det siste, så akkurat den dagen trenger jeg å slappe av hjemme. 

Pass på deg selv, det er ingen andre som kommer til å gjøre det. 

Takk for råd. Jeg har nok klart å skjule at dette blir for mye for meg. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenåringer kan være litt ekstra trøtte. Det er mye som skjer i kroppen. Kanskje du trenger litt tid til å bare være deg? Sove, lese en bok, gå tur i skogen? 

Nå har jeg koblet av på rommet flere timer og avslått mobil. Jeg tenker hvordan jeg skal snakke med foreldre i morgen.

De andre kan fort oppfatte meg som bortskjemt. Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan det være du sliter med noe mer enn du skriver her?

Å småprate med slektninger pleier ikke å være så slitsomt at man går på en smell.

Sant at småprating ikke er slitsomt. Jeg bruker energi på å alltid vise min beste side selv om jeg har en dårlig dag eller er trøtt.   Jeg passer også på at jeg er velstelt i tillegg.

Ts

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får rett og slett si at du er sliten og si nei takk 

Anonymkode: 5edd1...7a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå har jeg koblet av på rommet flere timer og avslått mobil. Jeg tenker hvordan jeg skal snakke med foreldre i morgen.

Det høres ut som en veldig lur bruk av kvelden! Si at du føler deg sliten for tiden og trenger litt mer nede-tid. Kanskje du kan be dem om hjelp til å prioritere bort noe? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå tur i skogen, og slå av mobilen. Si at du dessverre er opptatt, det må vi ta en annen gang.. Slå av telefon om natta, og sov lenge.. Gjør deg selv mindre tilgjengelig. Det er en menneskerett med egentid innimellom. 

Anonymkode: 10fc2...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det trenger du ikke bry deg om. Du må ikke la livet ditt styres av hva andre kanskje kan mene om deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også vurdere om du skulle ha vært hos legen og feks sjekket jernlager osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 21.51):

Det høres ut som en veldig lur bruk av kvelden! Si at du føler deg sliten for tiden og trenger litt mer nede-tid. Kanskje du kan be dem om hjelp til å prioritere bort noe? 

Ja, jeg tror jeg har gått på lite smell og bare vært på rommet. Så har jeg snakket med mamma.

Bare at de andre kan tro jeg har blitt "lat" "kranglet" eller fått "depresjon". Siden de tror jeg har mye fritid og er alltid naturlig i morsom humør.  Så da vil de begynne å lage sine antagelser.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 22.22):

Du kan også vurdere om du skulle ha vært hos legen og feks sjekket jernlager osv. 

Sjekket tidligere

Ts

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk en 16-årings privilegium å ikke alltid vise sin beste side i sitt eget hjem.

Det er på et vis prisverdig at du vil være blid og velstelt, men et sted må jo du og kunne være kun deg selv med alle feil og mangler. Hvis du hele tiden skal ha en fasade hos de du er tryggest på(familien din) så sliter du deg ut. Dine foreldre er glad i deg uansett og du må nesten tørre å være deg selv, si hva du mener om ting og har du en dårlig dag, ja så har du det!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 21.33):

Sant at småprating ikke er slitsomt. Jeg bruker energi på å alltid vise min beste side selv om jeg har en dårlig dag eller er trøtt.   Jeg passer også på at jeg er velstelt i tillegg.

Ts

Det er ikke slitsomt å være velstelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å please alle andre over tid er tappende. 
Snakk med foreldrene dine og fortell de at du er fornøyd og takknemlig, men at du trenger litt tid for deg selv. Bestemme over egen tid og være deg bare. 
De skjønner det. Har selv en sønn på 15 og en på 17. det er ofte de ikke gidder å bli med på middag til besteforeldre, ikke orker å rydde etter seg, eller er kort i svarene. Og det er helt greit, da dette er veldig vanlig i den alderen der. Det har ikke alltid vært slik, og det går over. Foreldre vet at denne alderen er slitsom både mentalt og fysisk, så det er greit å la ungdommen få litt fred. 

Anonymkode: e4211...707

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 21.33):

Ts

Du må senke standarden. Du har åpenbart lagt deg på en standard som du ikke klarer å leve med, og det sliter deg ut. Kutt ut fasade-tullet. Vis ditt ekte jeg. Vær deg selv. Lær deg å slappe av, lær deg å kose deg og lær deg å nyte livet.

Småprating med søsken og besteforeldre er ren kos. Det er ikke en arena hvor du forventes å prestere. Du vil hverken få karakterer eller lønn for å prestere ekstra godt. Familien din elsker deg uansett. Du må bare lære deg å ikke være så innmari anspent. 

Anonymkode: fc157...eec

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...