India Skrevet 13. januar 2006 #1 Skrevet 13. januar 2006 Akkurat fått vite av en venninne at nå kan barn få vaksine mot hjernehinne betennelse. Barn under 2 år får dette gratis, barn over 2 år koster 1800 kr pr unge. Er litt i tvil om mine barn på 3 år og 5 år skal få dette. Jeg er egentlig for dette,men faren er ikke noe positiv til det. han mener hvis det var nødvendig hadde det vært gratis,og at vaksiner ikke alltid er så bra. Hva mener dere om dette? Trenger å høre synspunkter fra andre om dette.. Har dine barn fått (skal få) slik vaksine?
India Skrevet 13. januar 2006 Forfatter #2 Skrevet 13. januar 2006 så nå en annen tråd her angående dette. hvor mye koster det for vaksine til barn over 2 år? Pluss og minus med denne vaksinen?
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2006 #3 Skrevet 13. januar 2006 (endret) Min sønn fikk sin første sprøyte i dag, han er snart 7 måneder gammel. Den kostet 600 kr, og han må ha to til. Totalt 1800 kr. Det var litt styrete å få tak i vaksinen, det er bare et par apotek i Oslo som har fått den inn. Men det kommer visst nye leveranser i løpet av neste uke. Vi valgte å vaksinere ham fordi det blir anbefalt. Rett og slett. (Og fordi vi har venner som har opplevd å miste et barn i sin bekjentskapskrets på grunn av denne typen hjernehinnebetennelse. Det skremmer.) Jeg leste i pakningsvedlegget at barn over 23 måneder kun trenger én dose. Da koster det altså 600 kr. Endret 13. januar 2006 av Matahari
Moonchild Skrevet 13. januar 2006 #4 Skrevet 13. januar 2006 Min sønn får sin første dose i løpet av helgen. Vaksinen har veldig få bivirkninger, og blir en del av barnevaksinasjonsprogrammet fra 1. juli i år. Så vidt jeg har forstått er det bare barn født etter 1.1.2006 som får den gratis, andre må betale. For min del har det uansett ikke vært aktuelt å vente. Planen min har alltid vært å vaksinere, og jeg har hatt en resept "på vent" på at det skulle komme inn nye forsyninger siden gutten var to måneder (som er tidligst anbefalte vaksinasjonstidspunkt). Når man har opplevd at et lite barn man kjenner dør på grunn av en pneumokokkinfeksjon så er 1800 kroner en billig forsikring... Vaksinen beskytter forøvrig bare mot en type hjernehinnebetennelse, og omfatter syv av de hissigste pneumokokkvirusene. For større barn (over to år) finnes også en annen vaksine (Pneumovax) som beskytter mot andre pneumokokkvirusene. Men denne vaksinen brukes ikke på barn under to år.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #5 Skrevet 13. januar 2006 Det finnes to forskjellige vaksiner. En som gis til barn under to år, den heter Prevenar og koster ca. 600,- pr. dose. Den andre heter Pneumovax og er for barn over 2 år, den koster ca. 185,-.
Cathie Skrevet 13. januar 2006 #6 Skrevet 13. januar 2006 Jeg skal vaksinere sønnen min, har vært hos legen og fått resept, og levert den på apoteket! Nå venter jeg på den! Jeg leste om dette i vg og ringte å bestilite time med en gang! Les artikkelen i vg nett og hvis den til mannen din, kanskje han forandrer mening da.. nå er sønnen min syv mnd da, så jeg er ikke sikker på hvordan det er med barn over to år, dette har jeg ikke undersøkt!
*Heidi* Skrevet 13. januar 2006 #7 Skrevet 13. januar 2006 Jeg skal vaksinere sønnen min, har vært hos legen og fått resept, og levert den på apoteket! Nå venter jeg på den! Jeg leste om dette i vg og ringte å bestilite time med en gang! Les artikkelen i vg nett og hvis den til mannen din, kanskje han forandrer mening da.. nå er sønnen min syv mnd da, så jeg er ikke sikker på hvordan det er med barn over to år, dette har jeg ikke undersøkt! ← OBS!! Dette var meg.. Cathie var hos meg i stad og var visst innlogget
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2006 #8 Skrevet 14. januar 2006 En lege gikk forleden ut på tv og sa det var mange steder de var gått tom for vaksinen allerede pga unødvendig "hysteri" blant foreldre. Han mente at det ikke var nødvendig å stresse for å få vaksine mot hjernehinnebetennelse, siden sannsynligheten for å få det er ganske liten.
monja Skrevet 14. januar 2006 #9 Skrevet 14. januar 2006 Vi har ikke tatt stiling til hva vi skal gjøre enda, så vi avventer og ser. Gutten vår er 16 mnd, og vi fikk beskjed om at vaksinen burde tas før han var 1 år - både fra helsesøster og lege. Vi får se.....
Belit Skrevet 14. januar 2006 #10 Skrevet 14. januar 2006 Mitt barn har fått alle vaksiner som tilhører vaksineprogrammet. Det barnet vi venter skal også få dét. Jeg har ikke tatt stilling til om treåringen skal få denne hjernehinnebetennelsevaksinen enda, men hvis lege/helsesøster anbefaler det vil jeg kjøpe den til den prisen den har. Generelt må jeg si jeg har stor tillit til norske helsemyndigheter på dette området. Vaksineprogrammer har ført til at barnedødeligheten er ekstremt lav i vår del av verden. Hvis mange foreldre lar være å vaksinere får sykdommene nytt fotfeste, og det er selvsagt de barna som har et svakt helsemessig utgangspunkt som vil betale prisen for det - ikke nødvendigvis barna til dem som lar være å vaksinere. I England døde flere barn av røde hunder for få år siden da et helt nabolag hadde fått for seg at vaksiner ikke var bra - på bakgrunn av en eneste forskningsartikkel som viste seg å være et falsum. Å vaksinere handler etter mitt syn om folkehelse, ikke bare om det enkelte barn og hans/hennes familie.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #11 Skrevet 14. januar 2006 Og i Sverige har kikhoste blitt et stort problem fordi myndighetene trodde det var utryddet og sluttet å vaksinere. Nei, mine barn skal få alle tilgjengelige vaksiner. Da beskytter jeg andre barn også, og de som velger å ikke vaksinere sine barn utsetter andre for fare.
Saeria Skrevet 14. januar 2006 #12 Skrevet 14. januar 2006 Jeg regner med at jeg kommer til å gjøre det hvis/når jeg får barn. Samboer hadde selv hjernehinnebetennelse som liten, og han var i grunnen bare heldig som overlevde.
Nanne Skrevet 14. januar 2006 #13 Skrevet 14. januar 2006 Har bestemt meg at jeg skal gi sønnen min vaskine han er nå 12 mnd. Men jeg må vente til de får den inn på apoteket først.
India Skrevet 14. januar 2006 Forfatter #14 Skrevet 14. januar 2006 etter å ha lest om denne vaksine og hjernehinnebetennelse her inne og andre steder har jeg bestemt meg for å gi barna vaksine. Selv om det er liten risiko å få det er det jo en liten sjanse foe å få det også. Tenk å sitte der kansje å ha et sykt barn og tenke, hadde jeg bare gitt dem vaksine hadde ikke dette skjedd. takk for svar
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2006 #15 Skrevet 15. januar 2006 Mine barn er store nå, så her har det ingen hensikt. Men om jeg hadde hatt et barn under femten mnd vile jeg nok ha gjort det.
*Maria* Skrevet 15. januar 2006 #16 Skrevet 15. januar 2006 Når jeg var på helsestasjonen for en mnd. siden med min sønn på 8 år, snakket vi om denne vaksinen - hun sa at de ikke har fått denne vaksinen inn i sitt vaksinasjonsprogram for 2006, hun syns det var merkelig at regjeringa bare "satt" og sa hva som skulle komme når de ikke fant midler noen steder til og finansiere det, så jeg ble litt i tvil om det faktisk kommer nå i vaksinasjonsprogrammet - jeg skal ha barn i 2006 så ville gjerne sett at denne vaksina kom.
nat26 Skrevet 15. januar 2006 #17 Skrevet 15. januar 2006 Sønnen min på 7 1/2 mnd skal ta den på tirsdag
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #18 Skrevet 23. januar 2006 Anbefaler dere å se på Puls på NRK kl 19.30 i dag; om mulige ettervirkninger av vaksine mot hjernehinnebetennelse.
Gjest gjest1 Skrevet 23. januar 2006 #19 Skrevet 23. januar 2006 En lege gikk forleden ut på tv og sa det var mange steder de var gått tom for vaksinen allerede pga unødvendig "hysteri" blant foreldre. Han mente at det ikke var nødvendig å stresse for å få vaksine mot hjernehinnebetennelse, siden sannsynligheten for å få det er ganske liten. ← Hm...dette blir litt feil synsvinkel synes jeg. Det er fint at leger advarer mot unødvendige vaksiner (host*fugleinfluensa*host), men hjernehinnebetennelse er ikke SÅ sjelden. En slik vaksine beskytter ikke bare mot hjernehinnebetennelse, men den gir også mange foreldre sjelero..noe som er minst viktig. Angående "mulige bivirkninger" av blant annet denne vaksinen. Lurer på om de vil nevne at hjernehinnebetennelse er en mulig bivirkning av å ikke ta vaksinen...
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #20 Skrevet 23. januar 2006 Angående "mulige bivirkninger" av blant annet denne vaksinen. Lurer på om de vil nevne at hjernehinnebetennelse er en mulig bivirkning av å ikke ta vaksinen... ← Men når de mulige bivirkningene er svært alvorlige, kanskje like alvorlige som hjernehinnebetennelse, så synes jeg man bør tenke seg om en ekstra gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå