AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Er vår første hund, så dukker opp noen spørsmål etterhvert. Han er nå 8 mnd. og vil gjerne markere over alt av hekker og stolper. Hvordan unngå at han gjør dette? Er ikke alle naboene som vil ha urin på hekk og busker. Og finnes det hoteller det er tillat å ha med hund? Anonymkode: e707a...9b3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Så lenge han ikke er kastrert så må du bare godta skvetting og markering på tur. Det er en del av hans instinkt og du kan ikke trene det bort. Det kan avta med alderen, men da snakker vi mange år frem i tid. Ja det finnes hoteller, du må google og spørre hotellene direkte. Anonymkode: 67a95...668 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Mange hotell det er lov å ha hund. Hold hunden igjen frem til du er et sted der tissing er greit. Har aldri hund i løst kånd der den ikke kan tisse, der går hunden fot. Anonymkode: 79982...64f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Er vår første hund, så dukker opp noen spørsmål etterhvert. Han er nå 8 mnd. og vil gjerne markere over alt av hekker og stolper. Hvordan unngå at han gjør dette? Er ikke alle naboene som vil ha urin på hekk og busker. Og finnes det hoteller det er tillat å ha med hund? Anonymkode: e707a...9b3 Du kan ikke unngå det, slik er det å ha hannhund😉 Og ja det finnes mange hoteller hvor det e tillat med hund både i Norge og utlandet 😊 Anonymkode: 6f8fe...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Snok1 skrev (8 minutter siden): Skal du nekte hunden å pisse????!!!! Forskjell på å tisse på hekken til naboen og gresset 500m lengre ned i gata. Tisse på hekk og gjerder er en uting. Anonymkode: 79982...64f 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 Ikke la hunden tisse på gjerder eller hekker. Tisser én hund der, tisser alle der, og det er ikke trivelig for folk at gjerdene og hekkene deres blir ødelagt av tiss. Ser du at han skal til å tisse på noe han ikke får lov til å tisse på, så sier du navnet hans og får han med videre. Jeg har ikke hannhund, men jeg har markerende tisper. De tisser ikke sideveis så jeg slipper å tenke på det, men jeg får de med meg videre om jeg ser at de ønsker å inn på plener for å tisse, eller foran porter og rett ved gårdsplasser nært hekker og gjerdet. Tisser de rett ved der, så vil det komme utallige hannhunder som sprayer oppover de nærmeste ripsbuskene etc. Ja, mange hoteller godtar hunder og har egne rom for de som reiser med hund. Man må som oftest ringe til hotellet og bestille over telefon. Anonymkode: 6368c...1d6
Anonym-09 Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 Han fikk ikke gå «fritt» når vi var på slike plasser. Da måtte han gå fot. Så slipper du det der. Jeg var veldig streng på det med vår første hund. Han viste akkurat den plassen jeg brukte å la han tisse hvor han ville. Gikk kjempe fint ved foten min helt til vi kom til et punkt. Så ble det litt draing i båndet😂 siste hunden var så lav at han nådde ikke opp på noen ting. Han skulle bestandig markere på hjulet på vår bil. Men bommet hver gang🥰
Snok1 Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Forskjell på å tisse på hekken til naboen og gresset 500m lengre ned i gata. Tisse på hekk og gjerder er en uting. Anonymkode: 79982...64f For en hund er det i prinsippet samme sak. Dersom hender ikke kan pisse i en hekk (!!!) kan man ikke ha hund så sant man ikke bor i skogkanten uten å bedrive dyremishandling. Urea er forøvrig utmerket gjødsel. FYI. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge han ikke er kastrert så må du bare godta skvetting og markering på tur. Det er en del av hans instinkt og du kan ikke trene det bort. Det kan avta med alderen, men da snakker vi mange år frem i tid. Ja det finnes hoteller, du må google og spørre hotellene direkte. Anonymkode: 67a95...668 Ikke trenes bort? Jommen har jeg utrolige hunder da for ingen av der tisser på gjerder, søpplekasser eller hekker. Det lærte de når de var små og kan det enda i en alder av godt over ti år. Og spesielt om det er markering, da er det jo bare å ikke la hunden tisse der. Anonymkode: 1f3cc...00f 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #11 Skrevet 10. juli 2023 Snok1 skrev (5 minutter siden): For en hund er det i prinsippet samme sak. Dersom hender ikke kan pisse i en hekk (!!!) kan man ikke ha hund så sant man ikke bor i skogkanten uten å bedrive dyremishandling. Urea er forøvrig utmerket gjødsel. FYI. Urea ufortynnet sent i sesongen kan ødelegge planter Anonymkode: e92e3...a77
Snok1 Skrevet 10. juli 2023 #12 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Urea ufortynnet sent i sesongen kan ødelegge planter Anonymkode: e92e3...a77 Sent i sesongen regner det ganske mye, og ingen hunder har SÅ stor blære. 😃
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #13 Skrevet 10. juli 2023 Snok1 skrev (24 minutter siden): For en hund er det i prinsippet samme sak. Dersom hender ikke kan pisse i en hekk (!!!) kan man ikke ha hund så sant man ikke bor i skogkanten uten å bedrive dyremishandling. Urea er forøvrig utmerket gjødsel. FYI. En hund kan læres til å gå fot. Kan man vel heller si at klarer du ikke lære hunden din til å gå fot skal du ikke ha hund. Aldri hatt problemer med hunder som tisser på hekk, det er ikke lov, ferdig. En hund vet det veldig godt. Lære hunder ting er godt dyrehold. La de ture frem er det ikke. Anonymkode: 79982...64f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #14 Skrevet 10. juli 2023 Snok1 skrev (35 minutter siden): Sent i sesongen regner det ganske mye, og ingen hunder har SÅ stor blære. 😃 Hvor én hund tisser, tisser alle andre som kommer etter. Om én tisser på hjørnet av hekken til naboen din, så tar det ikke lang tid før den blir seende stygg ut om det er en vei mange hunder går. Det finnes masse plasser for hannhunder å tisse som ikke er privat eiendom. Anonymkode: 6368c...1d6
Snok1 Skrevet 10. juli 2023 #15 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): En hund kan læres til å gå fot. Kan man vel heller si at klarer du ikke lære hunden din til å gå fot skal du ikke ha hund. Aldri hatt problemer med hunder som tisser på hekk, det er ikke lov, ferdig. En hund vet det veldig godt. Lære hunder ting er godt dyrehold. La de ture frem er det ikke. Anonymkode: 79982...64f Man kan ha god dressur på hunden og likevel la de få lov til å følge instinktet sitt å markere. Disse to tingene koeksisterer helt fint i et godt og sunt hundehold. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 Snok1 skrev (1 minutt siden): Man kan ha god dressur på hunden og likevel la de få lov til å følge instinktet sitt å markere. Disse to tingene koeksisterer helt fint i et godt og sunt hundehold. Og da bestemmer mennesket når man går i byggefelt med hekk og gjerder. Så kan hunden være hund der den ikke ødelegger noe. Er snakk om å ta hensyn. En hund eier ikke verden og eier må faktisk ta hensyn til omgivelsene. Blir rett og slett for dumt å mene en hund kan tisse hvor hunden vil. Anonymkode: 79982...64f 1 1
Snok1 Skrevet 10. juli 2023 #17 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir rett og slett for dumt å mene en hund kan tisse hvor hunden vil. En hund kan gjerne pisse i en hekk ut mot veien. Ingen grunn til å reagere på det. Du må ha realistiske forventninger til hvor mye verden vil tilpasse seg deg. 1
Svisle Skrevet 11. juli 2023 #18 Skrevet 11. juli 2023 Det er forskjell på å tisse fordi den må på do og det å makere for å sette igjen sin duft. Enkelt og greit så sier man nei til hunden og hindrer den fra å tisse på hekker, stolper, gjerder osv., leder en bort til dit en kan få lov og lar den få tisse/markere der. Alt kan læres og hunder er faktisk ikke så dumme og enkle som enkelte ser ut til å tro. Mine hannhunder går løse i hagen og de tisser kun på plenen og gjerdet (bor på bygda) og aldri på hus, planter, busker, biler osv. Dette gjør de heller ikke på tur - er de på veg mot noe og jeg skjønner hva de har i tankene, sier jeg bare "Ikke der" og ber de om å gå i grøfta lenger bort eller på andre siden. Folk som lar hundene sine tisse på alt ukritisk er rett og lette respektløse griser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå