Gå til innhold

Hvem skal betale. Vi eller leieboer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut en sokkel leilighet og har leid ut denne i mange år, uten problemer. Så for 2 uker siden så flyttet det inn en familie.  Veldig hyggelige men litt så der når det gjelder å forstå ting , mulig pga språket. Vi hadde med 2 fra kommunen, hvor den ene jobbet som tolk, når vi hadde kontraktsskriving  for å være helt sikker på at de forsto alt sammen. Og de signerte. Og alt var såre vel. Men så er det så her da. VI gav beskjed om at det alltid må ligge en nøkkel i nøkkelboksen vi satte opp for de, de fikk velge egen kode fordi det er smekklås på døra, og  ja da null problem. VI har ikke koden på denne nøkkelboksen, da den ble satt opp ny for de, slik at de var sikre på at  ingen hadde koden fra før. 

Vi reiste på ferie for 2 dager siden, og i går kveld ringer de meg, og forteller at de hadde klart å ha begge nøklene inne i boligen og klart å lukke døra, så de lurte på hvor vår nøkkel var så de kunne låne denne. VI er da ikke hjemme og har heller ikke tilgang til å fikse det for de , da ingen andre har nøkkel inn til oss, da vi er avgårde hele familien. Så i morges forteller de på sms at de hadde først knust en rute for å komme seg inn, men oppdaget at de ikke klarte å komme seg inn den veien, (valgte minste vinduet) så de ringte lås smed. Og de mener at jeg eller vi da skal betale den utgiften.

Men hvem skal egentlig det?

Må bare si at boligen har vært utleid i nesten 15 år og dette med lås har aldri vært et problem en gang. Det står også lapp på døra inne at husk å ta med nøkkel da det er smekklås.

Anonymkode: 4ed9b...36e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Hadde de ikke fått beskjed, dere. Siden de har fått beskjed, dem.

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Er det noen typeforsikring man kan ta dette på.

Anonymkode: 30481...113

Skrevet

De som må betale, både for vinduet og låsesmed

• Liker 38
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

De skal selvfølgelig betale, både for nytt vindu og låsesmed. Dersom dere leier ut ved hjelp av kommunen kontakter du kommunen og ber de informere leieboerne om dette, nekter de å betale er det hærverk på eiendom og oppsigelsesgrunn

Anonymkode: 88880...45e

• Liker 33
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal de betale for alt sammen. Dere kan på ingen måte klandres for at de ikke husker nøklene sine. Smekklås er ikke uvanlig heller.

Anonymkode: cf19f...818

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det første de kommer på er å knuse et vindu??

Det ville jeg kun tydd til dersom det var kritisk ift et lite barn ol inne i leiligheten og jeg på utsiden. 

Anonymkode: 2e26d...99c

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes. Bare til å bli kvitt slike folk med en gang muligheten byr seg.

Dette er selvsagt noe de selv skal betale. 

Anonymkode: fb581...897

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Leieboer har glemt nøkkel til lås som de selv har installert?

Svaret gir seg vel selv?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart at leieboer skal betale, men så slitsomt med smekklås og nøkkel.. 

Jeg har kodelås på min dør, ikke smekk da, men mange som har det, men da er det jo bare å slå inn kode. Alltid ta med nøkkel en skal såvidt ut døra, det hadde blitt styr  for min del. 😉

Anonymkode: c2f37...03a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De må selvsagt dekke dette selv. Både vinduet og låsesmeden

Anonymkode: 3c9b9...f00

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjelpes. Bare til å bli kvitt slike folk med en gang muligheten byr seg.

Dette er selvsagt noe de selv skal betale. 

Men et sted må de bo? Noen må jo leie ut til de.

Uavhengig om de ble informert eller ikke så er det leietakerne som betaler. Det er det som har glemt nøklene.

Anonymkode: d353b...4ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men et sted må de bo? Noen må jo leie ut til de.

Anonymkode: d353b...4ef

Det er ikke TS` problem.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

De har glemt begge nøklene inne og de vet at det er smekklås på døra. De må da dekke kostnaden med å få tilgang igjen samt bytte vinduet de knuste.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er de totalt lamme i hodet? Å bytte vindu er en større ig dyrere jobb enn å få låsesmed! Det må de ordne selv, tror jeg hadde både kontaktet kommunen som hjalp dem først og så anmeldt for herverk.

Anonymkode: 0eca7...e53

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De skal selvfølgelig betale, både for nytt vindu og låsesmed. Dersom dere leier ut ved hjelp av kommunen kontakter du kommunen og ber de informere leieboerne om dette, nekter de å betale er det hærverk på eiendom og oppsigelsesgrunn

Anonymkode: 88880...45e

Vi leier i utgangspunktet ikke ut via kommunen men de hadde med seg 2 fra kommunen da kommunen har hjulpet de med diverse siden de kom til Norge fra Ukraina

• Liker 1
Skrevet
strawberry88 skrev (15 minutter siden):

De som må betale, både for vinduet og låsesmed

Dette, TS. 

Det er de som må betale både for vindu og låsesmed.

Vil de ikke betale, tar du det fra depositumet de betalte. Er det ikke nok penger der, sender du dem krav til resterende beløp.

Slik du beskriver det, så blir det bare flere problemer med dem fremover.

Jeg ville avsluttet kontrakten så raskt som mulig og funnet leieboere med boevne.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (11 minutter siden):

Leieboer har glemt nøkkel til lås som de selv har installert?

Svaret gir seg vel selv?

Nei du forsto det nok på en annen måte , de fikk satt opp en ny nøkkelboks da de var redd for at noen andre skulle ha koden til den som hang der fra før, de valgte koden, og det skal alltid ligge en nøkkel der just in case like this hvis du skjønner. Men de har da tatt inn begge nøklene og så glemt de inne når de gikk ut, og vips de er utestengt

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...