Gå til innhold

Borettslag som ikke har bindt renten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er bekymret for høyere husleie.Det er underlig at de i styret ikke bandt renten når den var lav. Det var mange varsler om at renten ville gå opp. Hvorfor har de valgt å ha flytende rente? Dårlig styring i styret ? 

Anonymkode: 3bb29...555

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi har like lite muligheter til å forutsi renter på lån i borettslaget som på våre egne lån.

Anonymkode: 7fe30...05c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er bekymret for høyere husleie.Det er underlig at de i styret ikke bandt renten når den var lav. Det var mange varsler om at renten ville gå opp. Hvorfor har de valgt å ha flytende rente? Dårlig styring i styret ? 

Inkompetent styre.

Anonymkode: a88a1...157

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Bundet" renten heter det.

Anonymkode: 6a05e...271

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å binde - binder - bandt - har bundet

Det er risikabelt å binde renten når man har et lån som går over mange år, og der lånet kanskje må økes om det oppstår nye behov for oppgraderinger i borettslaget under bindingsperioden. Å bryte en fastrenteavtale kan koste mye penger. Et ansvarlig styre vil derfor aldri binde renten for et felleslån.

Anonymkode: f62f4...9b0

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Om du har råd til å betale ut din andel av fellesgjelden, sjekke om de har IN-ordning?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kunne vel ha fremmet et forslag på generalforsamlingen den gang? 

Veldig få i Norge bandt renten så folk flest klarte ikke lese signalene du så.

Anonymkode: b41bd...a8a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Først: 

Borettslag som ikke har BUNDET renten.

Så:

Undersøk hvilke fullmakter og styringsregler generalforsamlingen har gitt styret. Det er ikke gitt at styret har fullmakter til å gjøre slike disponeringer på vegne av medlemmene. 
Husk at dersom du alltid binder renta skal dette over tid gi deg en tillegsrente på ca ett prosentpoeng ift markedsrente. Det er en forsikring, og forsikringer er ikke gratis.

Hva hadde du sagt dersom styret bandt renta til seks prosent og den sank til to prosent i perioden?

Jeg forstår godt at styret sitter stille i båten dersom det ikke er klare regler og fullmakter.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
M71 skrev (13 minutter siden):

Om du har råd til å betale ut din andel av fellesgjelden, sjekke om de har IN-ordning?

Og dette er for øvrig en god grunn til at renten ikke er bundet. Bindes renten, kan ikke andelseierne nedbetale.

Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Først: 

Borettslag som ikke har BUNDET renten.

Så:

Undersøk hvilke fullmakter og styringsregler generalforsamlingen har gitt styret. Det er ikke gitt at styret har fullmakter til å gjøre slike disponeringer på vegne av medlemmene. 
Husk at dersom du alltid binder renta skal dette over tid gi deg en tillegsrente på ca ett prosentpoeng ift markedsrente. Det er en forsikring, og forsikringer er ikke gratis.

Hva hadde du sagt dersom styret bandt renta til seks prosent og den sank til to prosent i perioden?

Jeg forstår godt at styret sitter stille i båten dersom det ikke er klare regler og fullmakter.

Dette er et godt poeng. Hadde jeg sittet i et styre, hadde jeg aldri i verden tatt beslutning om å binde renta. Det er å be om kjeft.

Andelseiere som ønsker å binde renten kan enten foreslå dette for generalforsamlingen. Eller bedre å foreslå individuell nedbetaling og nedbetale selv med lån der renten er bundet.

• Hjerte 1
Skrevet

Inkompetent styre.

Anonymkode: a88a1...157

Det kan man også si om de styrene som bandt renten til et nivå de trodde var lavt, men så viste det seg at borettslaget betalte langt over flytende rente gjennom nesten hele bindingstiden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i et borettslag. De har skikkelig kontroll på økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet

Vårt borettslag bandt renten like før finanskrisen... Vi har betalt på badene våre i snart 20 år nå, betalte i flere år før vi begynte på avdragene i det hele tatt. Så ble det inngått et nytt lån under pandemien, denne gangen uten fastrente. Heldigvis ikke like stort lån denne gangen, men i anslagene sine tok de høyde for 1% renteøkning... så kommer nok straks en ny husleieøkning. Det er vanlige folk som sitter i styret, så kan ikke forvente at de skal klare å spå bedre enn folk flest egentlig.

Anonymkode: 68619...41f

• Liker 2
Skrevet (endret)
Brunello skrev (4 minutter siden):

Dette er et godt poeng. Hadde jeg sittet i et styre, hadde jeg aldri i verden tatt beslutning om å binde renta. Det er å be om kjeft.

Andelseiere som ønsker å binde renten kan enten foreslå dette for generalforsamlingen. Eller bedre å foreslå individuell nedbetaling og nedbetale selv med lån der renten er bundet.

De fleste styrer har et fullmaktsdokument for økonomisk styring hvor det bør være gode regler for gjeldshåndtering, vedlikeholdsfond og så videre.

Men alle medlemmer kan stille forslag, og det er en god idé for TS å gjøre. Ekstra lurt å først snakke med leder og/eller kasserer i styret for å forhøre seg om hvilke regler og hvilken behandling som foreligger.

Endret av Snok1
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

De fleste styrer har et fullmakts dokument for økonomisk styring hvor det bør være gode regler for gjeldshåndtering, vedlikeholdsfond og så videre.

Men alle medlemmer kan stille forslag, og det er en god idé for TS å gjøre. Ekstra lurt å først snakke med leder og/eller kasserer i styret for å forhøre seg om hvilke regler og hvilken behandling som foreligger.

At styret har lov til å binde renten, betyr ikke at det er lurt å gjøre det. Styret handler på vegne av eierne, og slike sentrale beslutninger kan det være veldig lurt å overlate til eierne.

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

At styret har lov til å binde renten, betyr ikke at det er lurt å gjøre det. Styret handler på vegne av eierne, og slike sentrale beslutninger kan det være veldig lurt å overlate til eierne.

Ja, det er akkurat hva jeg mener. Med en fullmakt har styret kunnskap om og fullmakt til å utføre hva medlemmene ønsker også mellom generalforsamlinger.

Skrevet
Snok1 skrev (7 minutter siden):

Ja, det er akkurat hva jeg mener. Med en fullmakt har styret kunnskap om og fullmakt til å utføre hva medlemmene ønsker også mellom generalforsamlinger.

Styret har en generell fullmakt i borettslagsloven. Etter min mening er det lite behov for en innstramming eller utvidelse av denne i form av en fullmakt gitt av generalforsamlingen. Slike fullmakter vil også i stor grad ikke være lovlig, da lovens regler i mange tilfeller ikke lovlig kan avvikes.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (57 minutter siden):

Etter min mening er det lite behov for en innstramming eller utvidelse av denne i form av en fullmakt gitt av generalforsamlingen.

Dette mener jeg generelt medlemmene i det enkelte borettslag skal ta stilling til.

Skrevet
Snok1 skrev (24 minutter siden):

Dette mener jeg generelt medlemmene i det enkelte borettslag skal ta stilling til.

Det er først da ulovlige vedtak blir fattet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Send inn mistillitsforslag til styret.

Anonymkode: 2d9fd...2f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...