AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Hvordan søker jeg? har kontaktet fysioterapeut i kommunen et par ganger, med negativt svar. Dvs jeg fikk et engangsbeløp på 2000kr for et par år siden. Tingene jeg tenker på er: Formstøpte ørepropper(har ME og er lydsensitiv, sover knapt blant annet pga lyder). Silkelaken(har kompliserte smertetilstander) Krykker som man bruker opp mot armhulene, om det forklarer. Går i perioder på krykker pga kneskade, men har ødelagt rygg og skuldre som blir verre ved å bruke vanlige krykker. Bør jeg høre med fastlege? Anonymkode: 163e0...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Ergoterapeut i kommunen hjelper deg å søke. Det trengs ofte legeerklæring på tilstand med en begrunnelse om hvorfor du trenger det hjelpemiddelet du søker om. Jeg ville tatt kontakt med ergoterapeut og hørt hvordan du skal gå fram og hva vedkommende tenker om saken. Anonymkode: 4d65b...cd1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Ta kontakt med hjelpemiddelsentralen direkte. Da kommer en ergoterapeut på besøk til deg og ser hva behovene er. Anonymkode: 878c6...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 Du bør vel få tak i en ergoterapeut som vurderer behov for hjelpemidler. Mulig du bør gå via fastlege for å komme til ergoterapeut. Anonymkode: d7dde...e7a
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Du kan søke selv direkte til hjelpemiddelsentralen eller få hjelp av ergoterapeut, da tar du kontakt med kommunen din og sier at du trenger besøk av ergoterapeut for å få hjelp med å søke hjelpemidler. Har du ME anbefaler jeg å søke om trykkavlastende madrass, og arbeidsstol til kjøkkenet. Det fins også dusjstol Anonymkode: fb886...452
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 Du tar kontakt med ergoterapitjenesten i kommunen din, ber om å bli satt på venteliste, så får du tildelt en ergo- eller fysioterapeut* som sannsynligvis kommer på hjemmebesøk for å kartlegge behovene dine. Så blir dere enige om hva du har behov for og så starter ventetiden, den er som regel lang siden det er nav det er snakk om🤪 *mange fysioterapeuter jobber i delen av kommunen som har ansvar for hjelpemidler og dermed kan du få en fysioterapeut istedenfor en ergoterapeut til å hjelpe deg med hjelpemidler😊 Du kan IKKE søke om hjelpemidler på egenhånd så lenge du ikke har brukerpass! For å få det må du ha avtale med hjelpemiddelsentralen, uten avtale må du ha en ergo- eller fysioterapeut for å søke! Anonymkode: f9ea0...d37 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #7 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du tar kontakt med ergoterapitjenesten i kommunen din, ber om å bli satt på venteliste, så får du tildelt en ergo- eller fysioterapeut* som sannsynligvis kommer på hjemmebesøk for å kartlegge behovene dine. Så blir dere enige om hva du har behov for og så starter ventetiden, den er som regel lang siden det er nav det er snakk om🤪 *mange fysioterapeuter jobber i delen av kommunen som har ansvar for hjelpemidler og dermed kan du få en fysioterapeut istedenfor en ergoterapeut til å hjelpe deg med hjelpemidler😊 Du kan IKKE søke om hjelpemidler på egenhånd så lenge du ikke har brukerpass! For å få det må du ha avtale med hjelpemiddelsentralen, uten avtale må du ha en ergo- eller fysioterapeut for å søke! Anonymkode: f9ea0...d37 Takk, da er det ikke vits å spørre fastlege? Har time i morgen. Har spurt fysioterapeuten som var hos meg en gang, etter madrass. Men fikk svar at jeg ikke hadde rett på det😔Har kjøpt et satenglaken til 450 kr da jeg har lite tro på at jeg får dekket noe🫣Silkelaken koster noe mer. Anonymkode: 163e0...eaa
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk, da er det ikke vits å spørre fastlege? Har time i morgen. Har spurt fysioterapeuten som var hos meg en gang, etter madrass. Men fikk svar at jeg ikke hadde rett på det😔Har kjøpt et satenglaken til 450 kr da jeg har lite tro på at jeg får dekket noe🫣Silkelaken koster noe mer. Anonymkode: 163e0...eaa Du trenger en legeerklæring som kan bekrefte diagnose. Anonymkode: bc83e...ec2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #9 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk, da er det ikke vits å spørre fastlege? Har time i morgen. Har spurt fysioterapeuten som var hos meg en gang, etter madrass. Men fikk svar at jeg ikke hadde rett på det😔Har kjøpt et satenglaken til 450 kr da jeg har lite tro på at jeg får dekket noe🫣Silkelaken koster noe mer. Anonymkode: 163e0...eaa Madrass er vanskelig å få. Det er mulig å få trykkavlastende overmadrass dersom man har trykksår eller er døende. Det enkleste er å kjøpe slikt selv, og da kan du også selv velge madrass. Silkelaken er i dagligtale det samme som satenglaken. Det er et glatt laken som gjør det enklere å snu seg i sengen. Dette selges i dag hos Jysk og lignende butikker. AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 10.53): Formstøpte ørepropper(har ME og er lydsensitiv, sover knapt blant annet pga lyder). Be fastlege henvise til audiopedagog eller ØNH, begge kan ta avstøp. Før du kan søke om ørepropper må du gjennom et treningsprogram for å tilvenne deg dagligdagse lyder for å minske din lydsensitivitet. Alternativt kan du kjøpe propper selv av private audiopedagoger, det koster ca. 2000 kr. Krykker kan fysio-/ergoterapeut søke på for deg. Det bør gå raskt, dvs. ca tre måneder. Du kan også låne dette på kommunens korttidslager. Anonymkode: cb95d...899 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #10 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du tar kontakt med ergoterapitjenesten i kommunen din, ber om å bli satt på venteliste, så får du tildelt en ergo- eller fysioterapeut* som sannsynligvis kommer på hjemmebesøk for å kartlegge behovene dine. Så blir dere enige om hva du har behov for og så starter ventetiden, den er som regel lang siden det er nav det er snakk om🤪 *mange fysioterapeuter jobber i delen av kommunen som har ansvar for hjelpemidler og dermed kan du få en fysioterapeut istedenfor en ergoterapeut til å hjelpe deg med hjelpemidler😊 Du kan IKKE søke om hjelpemidler på egenhånd så lenge du ikke har brukerpass! For å få det må du ha avtale med hjelpemiddelsentralen, uten avtale må du ha en ergo- eller fysioterapeut for å søke! Anonymkode: f9ea0...d37 Dette er ikke riktig. Alle kan søke om hjelpemidler, med unntak av noen hjelpemiddelgrupper. Det er imidlertid kun godkjente fagpersoner som kan bestille hjelpemidler gjennom bestillingsordningen (bestillingsordningen er en forenklet prosess du kan benytte på noen hjelpemidler. Du legger inn en bestilling i stedet for å søke). For å få innvilget søknad om hjelpemidler må du ha en varig (minst 2 år) og vesentlig funksjonsnedsettelse, og hjelpemiddelet må være nødvendig og hensiktsmessig for at du skal kunne bli mer selvhjulpen eller for at det skal være mulig å pleie deg. Selv om du kan søke selv er det ofte lurt å få hjelp av en fagperson, blant annet for å få en god vurdering av din funksjonsevne og behovet for hjelpemiddel. Anonymkode: 0b626...474
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #11 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk, da er det ikke vits å spørre fastlege? Har time i morgen. Har spurt fysioterapeuten som var hos meg en gang, etter madrass. Men fikk svar at jeg ikke hadde rett på det😔Har kjøpt et satenglaken til 450 kr da jeg har lite tro på at jeg får dekket noe🫣Silkelaken koster noe mer. Anonymkode: 163e0...eaa Jo, om du ikke har papirer på diagnosene dine kan du be om p få det, det er greit å ha! Anbefaler deg forøvrig å lese deg opp på rettighetene dine angående hjelpemidler, det er lurt slik at ergo- eller fysioterapeuten kan prøve å lure deg med at du ikke har krav på ditt og datt! om hørselshjelpemidler: https://www.nav.no/har-nedsatt-horsel om forflytningshjelpemidler og laken (tror jeg): https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/hjelpemidler/bevegelse Ellers kan du finne forskjellige hjelpemidler på www.hjelpemiddeldatabasen.no Forskjellige laken https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r4x.asp?linktype=iso&linkinfo=12310302 Krykker https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r4x.asp?linktype=iso&linkinfo=12031201 Anonymkode: f9ea0...d37 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #13 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 10.53): Hvordan søker jeg? har kontaktet fysioterapeut i kommunen et par ganger, med negativt svar. Dvs jeg fikk et engangsbeløp på 2000kr for et par år siden. Tingene jeg tenker på er: Formstøpte ørepropper(har ME og er lydsensitiv, sover knapt blant annet pga lyder). Silkelaken(har kompliserte smertetilstander) Krykker som man bruker opp mot armhulene, om det forklarer. Går i perioder på krykker pga kneskade, men har ødelagt rygg og skuldre som blir verre ved å bruke vanlige krykker. Bør jeg høre med fastlege? Anonymkode: 163e0...eaa Hør med lege om du kan få ergoterapeut. De hjelper deg med søknader. Anonymkode: 5bb4c...e08
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #14 Skrevet 11. juli 2023 I mitt tilfelle var det audiolog som kontaktet hjelpemiddelsentralen når jeg trengte utstyr pga. hørselshemming. Hjelpemiddelsentralen kom deretter hjem til meg og monterte alt jeg hadde behov for. Anonymkode: 5b7c1...dd9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #15 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hør med lege om du kan få ergoterapeut. De hjelper deg med søknader. Anonymkode: 5bb4c...e08 Man trenger ikke å gå gjennom fastlegen, det er bare å ringe kommunen og si at du trenger hjelp. Anonymkode: f9ea0...d37
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #16 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man trenger ikke å gå gjennom fastlegen, det er bare å ringe kommunen og si at du trenger hjelp. Anonymkode: f9ea0...d37 Det var dette jeg gjorde☺️problemet er at jeg får negativt svar…😔Ang dok på diagnoser så har jeg det(vært ufør noen år pga sammensatte og kompliserte tilstander). Anonymkode: 163e0...eaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå