Gå til innhold

Må kjøpe bruktbil, men får så angst!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg MÅ kjøpe ny bruktbil, men får så angst av det. Jeg har ikke greie på bil og ingen tro på egne evner til å finne noe bra, og har heller ingen å spørre. Tenk om jeg kjøper noe dritt som bryter sammen eller har masse skjulte feil og blir kjempedyr å reparere?

Hjelp!

Anonymkode: 14350...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp bruktbil av en forhandler som har gode anmeldelser. Der har du bruktbilgaranti i et visst antall km eller 3 mnd. 🙂 Hvis du ikke skal kjøpe av forhandler ville jeg hatt med meg en person som er bilkyndig eller i hvert fall har litt kunnskap om bil 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på prisklasse, men ja, bruktbiler må også vedlikeholdes og de har større behov enn ny(ere) biler. Det koster å ha bil

Anonymkode: 470b8...027

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (4 minutter siden):

Kjøp bruktbil av en forhandler som har gode anmeldelser. Der har du bruktbilgaranti i et visst antall km eller 3 mnd. 🙂 Hvis du ikke skal kjøpe av forhandler ville jeg hatt med meg en person som er bilkyndig eller i hvert fall har litt kunnskap om bil 🙂

Men hvis jeg får den garantien hos vanlig forhandler, er det trygt å kjøpe der da? Biler fra merkeforhandler er mye dyrere…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg MÅ kjøpe ny bruktbil, men får så angst av det. Jeg har ikke greie på bil og ingen tro på egne evner til å finne noe bra, og har heller ingen å spørre. Tenk om jeg kjøper noe dritt som bryter sammen eller har masse skjulte feil og blir kjempedyr å reparere?

Hjelp!

Du kan be om en NAF-kontroll av bilen. 

Anonymkode: e12b7...9a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan be om en NAF-kontroll av bilen. 

Hjelper det noe særlig da? Blir bare enda dyrere?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye skal du kjøpe for? Hvor ny bil? 

Anonymkode: 076b8...534

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

2500 kr vs risiko for ukjent størrelse i reperasjonskostader. Du velger selv.

Jeg ville kjøpt en eldre Toyota eller Honda av noen som har vedlikeholdt godt.

Anonymkode: 6e2af...a93

AnonymBruker
Skrevet

evt kan du bruke et verksted du kjenner. Mulig du kan få det for 1000,-

Anonymkode: 73187...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får "angst" av at folk kaster diagnosen angst rundt omkring som om alle har det.

Anonymkode: d5a37...004

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye skal du kjøpe for? Hvor ny bil? 

Anonymkode: 076b8...534

2018 eller nyere, og mellom 150-200.000. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får "angst" av at folk kaster diagnosen angst rundt omkring som om alle har det.

Anonymkode: d5a37...004

Jeg har diagnostisert angst av fagperson, men ser ikke hvordan det kan påvirke ditt liv på noen måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2500 kr vs risiko for ukjent størrelse i reperasjonskostader. Du velger selv.

Jeg ville kjøpt en eldre Toyota eller Honda av noen som har vedlikeholdt godt.

Ja, huff…. Så når bilforhandler sier alt er sjekket så kan jeg ikke stole på det? Selv om det er skriftlig? Jeg vil ikke kjøpe av privatperson, det er skumlest av alt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, huff…. Så når bilforhandler sier alt er sjekket så kan jeg ikke stole på det? Selv om det er skriftlig? Jeg vil ikke kjøpe av privatperson, det er skumlest av alt. 

Det finnes minst like mange redelige privatpersoner.

Men en bil nyere enn 2018 er innenfor reklamasjonsperioden så da bør du være greit dekket. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir dyrere, og du kan ikke gjøre det på så mange biler før du kjøper. Men det hindrer deg i alle fall til en viss grad i å kjøpe katta i sekken. 

Anonymkode: 1dcae...221

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det koster noe. Det er heller ikke helt uvanlig å spørre om selger kan stille med naf-kontrolltest og dermed betaler for den selv. 

Skrevet

Misbruk av "angst" til sides, dette med NAF test er et meget godt råd. Alliér deg med noen som kan bil. Kjenner du ingen, bruk forum. Les deg opp. Det viktigste er likevel at du går systematisk frem: Finn ut nøyaktig hva du trenger. Kan du ha elbil, dvs. lade hjemme, er det kolossalt mye billigere i lengden, og mye mindre å passe på av vedlikehold. Trenger du stor eller liten bil, har du unger eller hund, er det viktig at bilen er gøy å kjøre eller trenger du bare et transportmiddel? Formulér dine behov og folk her og andre plasser vil nok hjelpe deg et godt stykke på vei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
catman skrev (9 timer siden):

Misbruk av "angst" til sides, dette med NAF test er et meget godt råd. Alliér deg med noen som kan bil. Kjenner du ingen, bruk forum. Les deg opp. Det viktigste er likevel at du går systematisk frem: Finn ut nøyaktig hva du trenger. Kan du ha elbil, dvs. lade hjemme, er det kolossalt mye billigere i lengden, og mye mindre å passe på av vedlikehold. Trenger du stor eller liten bil, har du unger eller hund, er det viktig at bilen er gøy å kjøre eller trenger du bare et transportmiddel? Formulér dine behov og folk her og andre plasser vil nok hjelpe deg et godt stykke på vei.

Som sagt har jeg angst og misbruker ikke begrepet. Ellers tusen takk for gode råd. 

Skrevet

Ville kjøpt av en bilforhandler. (Trenger ikke være hos merkeforhandler.)Da får du garanti, og kan stole på at bilen er i orden. 
Lag deg en liste med kriterier til bil, og ta en runde rundt og prøv litt forskjellige merker om du ikke har noen favoritt. 
Merket avgjør litt når det kommer til pris på slitedeler, så ta dette med i betraktning før du kjøper.

AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (11 minutter siden):

Ville kjøpt av en bilforhandler. (...) Da får du garanti

Problemet er at bruktbilgarantien typisk er kun tre måneder. Mye av det du kan oppdage da, er allerede dekket av forbrukerkjøpsloven og andre ting tilsvarende lovtekster. Imho en falsk trygghet, disse forhandlerkjøpene.

Anonymkode: 57920...816

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...