AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 I hovedsak når det kommer til kommunikasjon altså. Hva innebærer det? Jo; * Å ikke svare noe som helst etter han har sagt noe * Å si et veldig kort "mh" med steinansikt om han forteller noe han synes var litt gøy * Når det han forteller er ferdig og jeg skal respondere, så kan jeg feks si "se på den fuglen der, den er gul!" og aldri hente oss tilbake inn på det han nettopp sa At jeg gidder å bo i dette, men håpet er jo at han skal innse at dette ikke er ålreit kommunikasjon. Vi er i prosessen og har fått hjelp av fvk, men den går litt for sakte for min del. Jeg tipper han kommer til å tro at jeg er sur på han og det burde være en vekker. Hvis jeg virker fiendtlig ved å respondere som han gjør daglig, hvordan tror han da at han selv fremstår? Wish me luck! Anonymkode: 25fdc...798 5 3 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Er det noen i slekten hans som har ADHD? Eksen min har det. Han var hele tiden fordypet i en skjerm. Skulle jeg få kontakt med han, eller ha bevis for at vi hadde en avtale, måtte jeg ta det på mail eller melding. Han fikk det fortsatt ikke med seg. Selv om jeg kunne vise til skriftlig samtale hvor han hadde svart og vært med på å avtale. Snakket jeg om noe, stirret han bare dumt på munnen min (hvis han ikke så på mobilen), og når munnen min sluttet å røre på seg, så begynte han å snakke om noe annet. Dette gjør han med andre også. Ikke bare meg. Det gikk aldri over. Avtaler vi ting, så må han ha påminnelse flere ganger + samme dag og en time før. Vi er ikke sammen lenger nå, men må av og til avtale ting, f.eks tannlegetime for ungene, foreldresamtaler i barnehagen etc Anonymkode: 914bd...eaa 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det noen i slekten hans som har ADHD? Eksen min har det. Han var hele tiden fordypet i en skjerm. Skulle jeg få kontakt med han, eller ha bevis for at vi hadde en avtale, måtte jeg ta det på mail eller melding. Han fikk det fortsatt ikke med seg. Selv om jeg kunne vise til skriftlig samtale hvor han hadde svart og vært med på å avtale. Snakket jeg om noe, stirret han bare dumt på munnen min (hvis han ikke så på mobilen), og når munnen min sluttet å røre på seg, så begynte han å snakke om noe annet. Dette gjør han med andre også. Ikke bare meg. Det gikk aldri over. Avtaler vi ting, så må han ha påminnelse flere ganger + samme dag og en time før. Vi er ikke sammen lenger nå, men må av og til avtale ting, f.eks tannlegetime for ungene, foreldresamtaler i barnehagen etc Anonymkode: 914bd...eaa Herregud så lei jeg er av at alt skal unnskyldes med at man har ADHD eller autisme. Vi med ADHD er ikke sånn som din eks. Eksen din høres ut som om han har mye større «problemer». Anonymkode: 8bd3e...4a2 17 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud så lei jeg er av at alt skal unnskyldes med at man har ADHD eller autisme. Vi med ADHD er ikke sånn som din eks. Eksen din høres ut som om han har mye større «problemer». Anonymkode: 8bd3e...4a2 Du har ikke oppmerksomhetssvikt? Så heldig for deg. Selv om DU ikke har det, så er det veldig mange med ADHD som sliter med nettopp dette. Ja, han har også andre utfordringer, men hadde jeg nevnt hva hobbypsykologen i meg tenker om han, så hadde jeg fått enda mer klaging på innlegget mitt 😂 Jeg sa ikke at typen til TS hadde det. Jeg bruker bare egne erfaringer til å komme med mulige grunner. Jeg antar at TS ikke nå tror at kjæresten har ADHD bare fordi jeg skrev dette. Anonymkode: 914bd...eaa 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 Har det helt likt! Spent på denne. Gleder meg til oppdatering. Har forsøkt selv, da får jeg høre at jeg jo er sur og oppfører meg dritt. Nytter 0. Anonymkode: 746b1...5ef 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Dette er en av de gangene minus minus ikke gir pluss. Å prøve å "vekke" partner med speiling av adferd, er like barnslig som hevntanker. Dere må få til en samtale om hva dere virkelig vil med hverandre, innerst inne. Kanskje med en terapeut, eller noen til å styre praten. Anonymkode: 5b645...283 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 Kan være effektivt, men jeg tipper du ikke kommer til å klare det. Anonymkode: d1b86...662 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Du har ikke oppmerksomhetssvikt? ADHD er ikke oppmerksomhetssvikt, det er et problem med selvregulering. Oppmerksomheten feks er der. Som du beskriver var eksen din veldig oppmerksom på det som skjedde på en skjerm. Han klarte ikke «flytte» (regulere) oppmerksomheten sin fra skjermen til mer relevante eller aktuelle oppgaver. Jeg nevner det bare fordi du skrev at du har ungeR, med han som i flertall. Det er ekstremt sannsynlig at en av disse ungene har arvet ADHD fra ham. 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvis jeg virker fiendtlig ved å respondere som han gjør daglig, hvordan tror han da at han selv fremstår? Hvis han ikke reagerer, kan det eventuelt gi deg et lite løft å erte ham litt. 🤪 Anonymkode: be0d0...b96 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 Please TS, hvordan går det så langt? Jeg hadde en utblåsning på mannen min for en tid tilbake for lignende problem. Jeg sa at jeg ikke aksepterte at han ikke hørte etter når jeg sa noe. Han skjerpet seg heldigvis, men får se hvor lenge det varer. Anonymkode: f33c0...a9b 1
Emmenie Skrevet 11. juli 2023 #10 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 10.35): I hovedsak når det kommer til kommunikasjon altså. Hva innebærer det? Jo; * Å ikke svare noe som helst etter han har sagt noe * Å si et veldig kort "mh" med steinansikt om han forteller noe han synes var litt gøy * Når det han forteller er ferdig og jeg skal respondere, så kan jeg feks si "se på den fuglen der, den er gul!" og aldri hente oss tilbake inn på det han nettopp sa At jeg gidder å bo i dette, men håpet er jo at han skal innse at dette ikke er ålreit kommunikasjon. Vi er i prosessen og har fått hjelp av fvk, men den går litt for sakte for min del. Jeg tipper han kommer til å tro at jeg er sur på han og det burde være en vekker. Hvis jeg virker fiendtlig ved å respondere som han gjør daglig, hvordan tror han da at han selv fremstår? Wish me luck! Anonymkode: 25fdc...798 Film han med mobilen, når du forsøker å få til en samtalen — og vis ham videosnutten. Hvis han ikke fatter da — sorry, neppe håp for dere. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #11 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 12.42): Er det noen i slekten hans som har ADHD? Eksen min har det. Han var hele tiden fordypet i en skjerm. Skulle jeg få kontakt med han, eller ha bevis for at vi hadde en avtale, måtte jeg ta det på mail eller melding. Han fikk det fortsatt ikke med seg. Selv om jeg kunne vise til skriftlig samtale hvor han hadde svart og vært med på å avtale. Snakket jeg om noe, stirret han bare dumt på munnen min (hvis han ikke så på mobilen), og når munnen min sluttet å røre på seg, så begynte han å snakke om noe annet. Dette gjør han med andre også. Ikke bare meg. Det gikk aldri over. Avtaler vi ting, så må han ha påminnelse flere ganger + samme dag og en time før. Vi er ikke sammen lenger nå, men må av og til avtale ting, f.eks tannlegetime for ungene, foreldresamtaler i barnehagen etc Anonymkode: 914bd...eaa Ja Og beskjed to ganger om samme ting ila en samtale. Eller så går d ikke inn. Anonymkode: 72682...19b
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #12 Skrevet 12. juli 2023 Både jeg og samboeren min har ADHD og vi begge har skamvett nok til å si «vent litt, skal bare gjøre meg ferdig med dette, så skal jeg høre på det du har å si». Diagnosen er ikke en unnskyldning for å ikke ha normal folkeskikk og (i alle fall forsøke) å høre på folk når de snakker til deg. Lurer for så vidt på hvordan det gikk med deg, ts? Anonymkode: da6c6...263 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #13 Skrevet 12. juli 2023 Kjæresten min har også adhd, og han kan også være utrolig irriterende og vanskelig å få kontakt med noen ganger. Bare gi han litt tvilen til gode, det er ikke noe han gjør med vilje. Det har gått en kule varmt her også når jeg snakker om viktige og emosjonelle ting(for meg) og han avbryter for å spør om jeg har lagt merke til den flekken på dørkarmen før. Det som ofte hjelper er å ta på han når jeg snakker til han. Også må du kommunisere at du vil ha ordentlig kontakt under samhandling, ( og HVORFOR, hva føler du når han svarer hm, scroller mens du prater osv) min eks hadde også adhd, men han trente etter en stund seg selv (anstrengte seg ganske mye tror jeg) ganske bra til å gi meg full oppmerksomhet når jeg trengte det og å forklare og si hva som skjedde når han ble distrahert eller ufokusert. Og å si «unnskyld nå datt jeg ut», i stedet for å late som han fikk med seg ting. Kommunikasjon er uansett bedre enn å «ta igjen». Det er ikke sikkert han vet at han påvirker deg på den måten, men du gjør dette bevisst for å påvirke han på en eller annen måte. Anonymkode: 191c1...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #14 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 16.37): ADHD er ikke oppmerksomhetssvikt, det er et problem med selvregulering. Oppmerksomheten feks er der. Som du beskriver var eksen din veldig oppmerksom på det som skjedde på en skjerm. Han klarte ikke «flytte» (regulere) oppmerksomheten sin fra skjermen til mer relevante eller aktuelle oppgaver. Jeg nevner det bare fordi du skrev at du har ungeR, med han som i flertall. Det er ekstremt sannsynlig at en av disse ungene har arvet ADHD fra ham. https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-adhd Sitat De vanligste symptomene er oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og impulsivitet. Og, ja, vi har 2 barn med ADHD Anonymkode: 914bd...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #15 Skrevet 12. juli 2023 Dette ble plutselig en tråd om ADHD🤔 Trådstarter har vel ikke nevnt det om jeg ikke tar feil... Anonymkode: 9fa00...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #17 Skrevet 26. juli 2023 Hvorfor blir dere sammen med sånne menn i utgangspunktet? Anonymkode: 283f5...20f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #18 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor blir dere sammen med sånne menn i utgangspunktet? Anonymkode: 283f5...20f Ja, for de var sånn hele tiden. Mangel på svar og interesse gjorde at jeg ble helt vill i nikkersen etter ham. 🙄🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: 8df75...e44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå