AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Det har vært så mange tråder om dette den siste tiden, og veldig mange siden 2020 og pandemien. Jeg skjønner ikke hva dere vil? Hva er det med fritiden som gjør at dere nærmest jager den? Jeg forstår ikke hvordan 7,5 timer mandag til fredag ødelegger for fritiden deres? Dere har da masse av tid etter jobb og i helger. Hvis dere vil reise bort, så er det jo bare å søke om ferie eller om permisjon uten lønn. For ikke å snakke om hva dere gjør om dere skulle endt opp ufør. 66% lønn av 50% arbeids blir ikke mye.. Så hva er det med denne fritiden dere nærmest jager etter? Dessuten.. Hvor mye vil dere ha råd til å feriere og å stadig finne på ting, med 50% inntekt eller lavere? Jada, gøy å sitte hjemme sikkkert. Glo på skjermen. er det egentlig det dere vil? Men en ting er sikkert: Dere ender opp fattige. Jeg forstår meg ikke på dere... Anonymkode: 55ea1...dc2 11 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Det er stort sett de samme 2-3 som holder på. Det er også de som lager trådene om at kollegaer ikke er venner. Og å verne om fritiden. Likevel klarer de å svare her i ett, over flere døgn. De er nok allerede enslige, og fattige, med lite innhold i livet utover skjermer, når de søker denne underholdningen. Anonymkode: 8fdcf...ad3 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Det at man gjerne skulle slippe og jobbe, betyr jo ikke at man ikke jobber? Anonymkode: d639c...d5d 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er stort sett de samme 2-3 som holder på. Det er også de som lager trådene om at kollegaer ikke er venner. Og å verne om fritiden. Likevel klarer de å svare her i ett, over flere døgn. De er nok allerede enslige, og fattige, med lite innhold i livet utover skjermer, når de søker denne underholdningen. Anonymkode: 8fdcf...ad3 Synes faktisk det er tristere med folk som ikke har noe sosialt utenfor jobben Anonymkode: d639c...d5d 13 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 Virker også som det bare er noen fåtall som skaper mye støy med å klage og bære seg over hvor fælt arbeidslivet er. Virker som om en stor del av deres dyrebare fritid går til å klage over arbeidslivet på KG. Anonymkode: 35108...ebc 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Synes faktisk det er tristere med folk som ikke har noe sosialt utenfor jobben Anonymkode: d639c...d5d Folk som sliter med sosiale relasjoner ville jo blitt helt ensomme og isolert uten jobb. Så for dem ville det jo vært forferdelig å stå utenfor arbeidslivet. Anonymkode: 8fdcf...ad3 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 Ja, takk begge deler Tidvis jobber jeg mye. Kjekt med ekstra utfordringer og ekstra penger. Og tidvis må jeg prioritere andre ting og da jobber jeg mindre overtid. Og sånn går det rundt Anonymkode: 835e7...082 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det har vært så mange tråder om dette den siste tiden, og veldig mange siden 2020 og pandemien. Jeg skjønner ikke hva dere vil? Hva er det med fritiden som gjør at dere nærmest jager den? Jeg forstår ikke hvordan 7,5 timer mandag til fredag ødelegger for fritiden deres? Dere har da masse av tid etter jobb og i helger. Hvis dere vil reise bort, så er det jo bare å søke om ferie eller om permisjon uten lønn. Mange kan være litt opp i årene, passert 55 i fysiske tunge jobber eller jobber med mye støy f.eks. Da er det ikke verdt pengene lenger, man vet at før eller siden ender man på sykemelding eller ufør. Og mange trenger mer tid for å hente seg inn etter jobb og trenger tid både til restitusjon( den nødvendige delen for å hvile rygg og bein som verker, ikke fordi det er behagelig bare). Samtidig vil man ( når man har restituert såpass at man greier å fungere litt) ha tid til litt hobbyer, trening og sosialt. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): For ikke å snakke om hva dere gjør om dere skulle endt opp ufør. 66% lønn av 50% arbeids blir ikke mye.. Så hva er det med denne fritiden dere nærmest jager etter? Dessuten.. Hvor mye vil dere ha råd til å feriere og å stadig finne på ting, med 50% inntekt eller lavere? Jada, gøy å sitte hjemme sikkkert. Glo på skjermen. er det egentlig det dere vil? Men en ting er sikkert: Dere ender opp fattige. Dette er en vurdering de fleste har tatt. Man vil heller ha mindre penger og mer helse og livskvalitet. Folk er forskjellige og har forskjellig tankegang og utgangspunkt i livet. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg forstår meg ikke på dere... Det er heller ikke meningen at du skal skjønne alt. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Anonymkode: 55ea1...dc2 Anonymkode: 83aed...907 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk som sliter med sosiale relasjoner ville jo blitt helt ensomme og isolert uten jobb. Så for dem ville det jo vært forferdelig å stå utenfor arbeidslivet. Anonymkode: 8fdcf...ad3 Nei hvorfor antar du at folk som sliter med sosiale relasjoner ikke sliter med de sosiale relasjonene de har på jobb? Anonymkode: 75f39...278 6 2
omnitron Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 Jeg skulle gjerne jobbet lite til ingenting for å jage fritid. 50-60% av lønnen jeg har idag skulle jeg klart meg lenge på. Ville seilt verden i en seilbåt jeg allerede eier. 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #11 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange kan være litt opp i årene, passert 55 i fysiske tunge jobber eller jobber med mye støy f.eks. Da er det ikke verdt pengene lenger, man vet at før eller siden ender man på sykemelding eller ufør. Og mange trenger mer tid for å hente seg inn etter jobb og trenger tid både til restitusjon( den nødvendige delen for å hvile rygg og bein som verker, ikke fordi det er behagelig bare). Samtidig vil man ( når man har restituert såpass at man greier å fungere litt) ha tid til litt hobbyer, trening og sosialt. Dette tror jeg gjelder de fleste som ønsker å jobbe redusert. Harde jobber og dårlig helse. Fritiden ødelagt på grunn av at man bruker lang tid på å hente seg inn. Det beste er selvsagt å ha hundre prosent jobb men likevel greie å ha et liv ved siden av. Anonymkode: 75f39...278 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #12 Skrevet 10. juli 2023 Huh? Jeg var på mitt lykkeligste da jeg jobbet 4 dager i uken istedet for 5. Jeg har svært mye jeg fyller fritiden med, kjeder meg aldri. På jobb går jeg bare og gleder meg til å komme hjem og fortsette med syslene mine. Mange land som korter ned til 6timersdager osv ser at folk er mer produktiv på jobb, mindre syke, og generelt gladere. Dere som er så glad i jobb kan jo bare jobbe enda mer da, ta noen dobbeltskift, helgeskift, dele opp ferie i bruddstykker, ikke ta fri for legetimer, begravelse, sykt barn, osv. Anonymkode: 03945...bd1 8 2 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #13 Skrevet 10. juli 2023 Og jeg skjønner meg ikke på folk som ikke klarer å se for seg fritid som ikke innebærer reising. Anonymkode: 4ba4a...bc3 10 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #14 Skrevet 10. juli 2023 Og jeg forstår meg ikke på de som setter penger over tid. Sånn går no dagan... Anonymkode: eaa75...3a0 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #15 Skrevet 10. juli 2023 Det er som regel kvinner som har menn som tjener godt. Problemet bare at de ikke tenker på hva de skal gjøre når de blir skilt. Anonymkode: 8e7a9...915 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Folk som sliter med sosiale relasjoner ville jo blitt helt ensomme og isolert uten jobb. Så for dem ville det jo vært forferdelig å stå utenfor arbeidslivet. Anonymkode: 8fdcf...ad3 Ikke uenig, men fortsatt trist når jobben er det eneste sosiale livet man har Anonymkode: d639c...d5d 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #17 Skrevet 10. juli 2023 Jeg sparer så jeg kan slutte i jobben så fort som mulig og ta med pengene til et lavkostland. Håper på å være pensjonist før 40. Anonymkode: eaa75...3a0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #18 Skrevet 10. juli 2023 Veldig enkelt. Man er av natur rigget slik at man trenger ikke alle disse pengene det støtt jages etter. Jeg har arvet hus, hytte og en god slump penger. Dermed er boutgifter minimale. I tillegg kan jeg ikke fordra å jobbe, vil mye heller bruke tiden på hobbyer og ting jeg liker. Å jobbe er siste sort. Anonymkode: 5f83a...045 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #19 Skrevet 10. juli 2023 For min del så er det en kombinasjon med at jeg synes jobben er kjedelig og dårlig betalt. Mye støy og mas(jobber med barn), kombinert med at jeg er introvert, og blir da veldig sliten mentalt av jobben. Jeg haddr heller ikke blitt ensom og isolert om jeg ikke hadde jobbet. For det første, fordi jeg faktisk har egen familie, for det andre fordi jeg er introvert og trives med alenetiden jeg faktisk får Anonymkode: f3eb4...f0e 1 2
AnonymBruker874626 Skrevet 10. juli 2023 #20 Skrevet 10. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det har vært så mange tråder om dette den siste tiden, og veldig mange siden 2020 og pandemien. Jeg skjønner ikke hva dere vil? Hva er det med fritiden som gjør at dere nærmest jager den? Jeg forstår ikke hvordan 7,5 timer mandag til fredag ødelegger for fritiden deres? Dere har da masse av tid etter jobb og i helger. Hvis dere vil reise bort, så er det jo bare å søke om ferie eller om permisjon uten lønn. For ikke å snakke om hva dere gjør om dere skulle endt opp ufør. 66% lønn av 50% arbeids blir ikke mye.. Så hva er det med denne fritiden dere nærmest jager etter? Dessuten.. Hvor mye vil dere ha råd til å feriere og å stadig finne på ting, med 50% inntekt eller lavere? Jada, gøy å sitte hjemme sikkkert. Glo på skjermen. er det egentlig det dere vil? Men en ting er sikkert: Dere ender opp fattige. Jeg forstår meg ikke på dere... Anonymkode: 55ea1...dc2 Jeg gjør det for å mer tid med familien. Istedenfor å sende ungen i barnehagen kan vi dra ut på "eventyr" en ekstra dag hver uke. Enten det bare er i nabolaget og på lekeplassen, eller med telt og fiskestang i sekken og overnatte ute. Klart, kan også gjøre det i helgene, men tre dager er tross alt 50% mer enn to. Nå er vi ikke i en situasjon der dette gjør oss fattige. Klart, ikke råd til ny Mercedes eller dyr båt, men forskjellen i lykke mellom å kjøre Mazda eller Mercedes kan for meg måles i mikrometer. Vi har så vi klarer oss, og ikke bekymret over en uventet regning eller tre. Selvsagt har vi også uføreforsikring i fall en skulle bli syk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå