Gå til innhold

Blir gal av mannen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært gift i evigheter og jeg kan ikke huske et liv uten ham men vi har bare vært foreldre i tre år, noe som viser seg å få frem problem jeg ikke har merket noe til tidligere. (Hvem skulle tro det😂)

Vi har en datter på snart 3 år og vi har det som virker som en evig krangel om klær for været osv. Mannen min putter alt for lite på henne til stadighet og for noen dager siden var det veldig vått ute pga en storm, men veldig varmt i lufta. Han ville da putte en tynn regndrakt på henne. Bare en tynn regndrakt. Ingenting under.

Jeg har virkelig aldri hørt om noen som gjør dette før og syns det er rimelig spesielt. 

Så i går kranglet han igjen på at jeg hadde lagt frem en tynn heldekkende nattdrakt til henne. Hun sparker alltid av seg den lille dyna og vinduet er åpent på rommet hennes. Da jeg gikk for å sjekke på henne på natta lå hun i bare en t-skjorte.

Han mener jeg er for hysterisk og kler for mye på henne, men jeg lurer litt på hvor overopphetet han tror ungen blir ved at hun har på en tynn nattdrakt.

Det virker som vi er i en spiral av dette emnet akkurat nå. Så vil gjerne vite hva andre mener om disse få eksemplene jeg har nevnt. På forhånd takk!

Anonymkode: 1330b...099

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på temperaturen i de to tilfellene, og hvordan regndrakten føles mot huden. I rett temperatur så kunne jeg gjort som mannen din. Pysj i gode temperaturer er helt unødvendig. 

Anonymkode: f23b7...6a0

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Høres ikke ut som et problem i det hele tatt, med mindre du gjør det til det. En treåring klarer å dra på seg dyna om hun er for kald, og sparke den av seg om hun er for varm.

Jeg hadde nok kjent på at det var frustrerende om du skulle herske så fælt over hva jeg kler på barnet mitt. Særlig om barnet selv ser ut til å trives fint. Gi mann og barn rom til å finne ut sin egen rytme som far og barn uten at du skal måtte styre. Du ser nok at barnet overlever helt fint. Og om hun er litt kald en dag lærer de nok begge av det. 

Det sagt, bare regntøy uten noe som helst under er litt... spesielt. Man har jo på seg klær under yttertøy. 

Endret av Zeezrom
  • Liker 19
Skrevet (endret)

Du høres kanskje litt hysterisk ut. En 3 åring tar nok på seg dyna om den blir kald.

kun tynt regntøy høres jo smart ut om det er varmt og vått. Evt bare vanlige klær, vi tåler å bli våte. 
du kan jo kjenne på ungen underveis for å kjenne om den blir kald.

det mannen din bør være obs på er at små barn skjelden er like plaget som voksne med å bli «klamme» så noe mer klær enn vi selv bruker er smart når det er kaldt.

Endret av Pappi
  • Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hvorfor må ungen ha nattdrakt? Min unge har alltid sovet bedre i bleie/truse. 

Nå som det er så varmt og lummert har vi minimalt med klær på hjemme. Han trives i trusa og jeg i short og singlet. Og orker iallefall ikke å ligge påkledd i sengen. Kun undertøy. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for gode poeng.

Angående temperatur, på rommet hennes er det ok temperatur når hun legger seg og det blir fort kjøligere. Og nei, hun drar dessverre ikke på seg dyna. Hun er alltid veldig kald når hun kommer inn til oss på morgenen.

Og temperaturen ute, jeg hadde godtatt at hun ikke hadde på seg noe annet enn en liten kjole. Går selvsagt helt fint at hun blir våt. Men jeg ville aldri gått med tynn regnjakke uten noe under. Tynt regnjakkestoff rett på huden😵‍💫

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sannheten ligger vel gjerne midt i mellom. Med det mener jeg at ingen gjør rett eller feil.

En treåring vil regulere selv om natta, gi beskjed om de våkner og er kald. Samme ute (selv om det innimellom kan gå litt langt). Så lenge han passer på og endrer når barnet gir tilbakemeldinger, så er det null problem. 

Gjør plagg vondt eller gnager vil de også gi beskjed om, som regntøyet. 

Anonymkode: 224ed...dbc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo lukket vinduet hennes om du syntes hun var for dårlig kledd i senga. Og når det gjelder å være naken under regntøy så blir det jo klamt, men ikke noe krise heller 😄

Anonymkode: d2790...69a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et barn på 3 år uten videre diagnoser skal forventes å regulere dette selv. Har dere foreldre ikke lært barnet å selv si «nå er jeg kald/varm» og selv kle seg opp eller ned? Da er det på tide dere tar det ansvaret. Barnet skal ikke bli «kledd». Det er foreldres ansvar å oppdra barn - som er å gjøre dem uavhengige av sine foreldre. 

Om barnet er kaldt om morgenen og velger å være kaldt gjennom natten? Det er en frihet barnet har. Det er et selvstendig menneske, ikke en forlengelse av dere voksne. Din (eller din manns) preferanse for varme/kulde er ikke relevant for barnets preferanse. 

Hva angår regntøy? Hvrofor kledde ikke barnet seg selv? Om det gjorde det og valgte bare regntøy? Da er det beste alternativ. Ikke kle på et så stort barn. Det evner gjøre det selv fra 1-2 års alder om det bare får fred til å øve tilstrekkelig.

Anonymkode: b9fad...2a4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Babyer blir faltisk syk av å være for varm også. På sommeren er det mangen som kler babyer for mye jeg ser til å med babyer med lue når det er 20 grader og vindstille. Ikke bra, en tynn body under regnjakka hadde vært nok.

Anonymkode: 37e3c...59e

• Liker 2
Skrevet

Kler mannen på henne bleie og så regnklær? Det er jo veldig merkelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men kan du ikke la mannen styre selv da? 

Lag en avtale at den som kler på bestemmer. Slutt å bland dere i hverandres ting. 

Ungen er stor nok til å si i fra hvis noe er ubehagelig. Hvis ikke er det på tide å lære ungen det. 

Har aldri brydd meg om klær på barna. Har 5 av dem. Mannen og jeg lærte underveis, men vi hadde aldri nedenfraogopp holdning hvis noen gjorde noe den andre ikke likte. Da holdt vi munn og tok læring av det seinere. 

Anonymkode: af218...2d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I dine to eksempler er jeg mest enig med mannen din, og jeg kan ikke fatte at dette er noe å bli gal over eller krangle om. 

(Jeg er mor til to selv). 

Anonymkode: 506ac...5ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestandig vært varm. Kan ikke ha på meg noe om natten heller ikke som barn. Ja når noen tar på huden min så kjennes den kald. Men jeg er mer enn varm nok. Skal ikke noe til for at jeg føler det blir alt for klamt. Så mulig barnet er sånn. Jeg har nesten ikke dyne på meg når det er vinter og vinduet er litt åpent. Jeg har bare på den halve kroppen. Alltid en fot ute uansett hvor kaldt det er på rommet. Slik er ene barnet mitt å  

Anonymkode: 59899...466

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå driter jeg helt i hva som er riktig bekledning for barnet, men har bare en liten observasjon i forhold til dynamikken.

Dette har jeg sett før, alt mannen gjør er feil, han får ikke bestemme noe, og føler seg heller ikke som en forelder på lik linje. Han må også få lov til å gjøre feil, så lenge ingen dauer av det. 

Jeg har i mitt virke snakket med flere fraskilte som har gruet seg til dette med å dele omsorg, fordi de kommer til å savne barnet. Men så har det være en STOR glede å ha alt ansvar selv og kunne kle på dem selv uten noen som kjefter fordi regnstøvlene er feil.

Cut him some slack, eller ødelegg forholdet. 

Anonymkode: 85aa0...fe7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min treåring sparker av seg dyna og tar den ikke på uansett temperatur. Så enig med ts. Også veldig rart å ikke ha noen tynne klær under regntøyet 

Anonymkode: f795c...188

• Liker 4
Skrevet

Jeg klaget over mannen gjennom flere år. Jeg kunne ikke leve med ha.  Jeg gikk. Han er en snill og hyggelig person. Men, han elsker ikke meg. Så jeg gikk. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har vært gift i evigheter og jeg kan ikke huske et liv uten ham men vi har bare vært foreldre i tre år, noe som viser seg å få frem problem jeg ikke har merket noe til tidligere. (Hvem skulle tro det😂)

Vi har en datter på snart 3 år og vi har det som virker som en evig krangel om klær for været osv. Mannen min putter alt for lite på henne til stadighet og for noen dager siden var det veldig vått ute pga en storm, men veldig varmt i lufta. Han ville da putte en tynn regndrakt på henne. Bare en tynn regndrakt. Ingenting under.

Jeg har virkelig aldri hørt om noen som gjør dette før og syns det er rimelig spesielt. 

Så i går kranglet han igjen på at jeg hadde lagt frem en tynn heldekkende nattdrakt til henne. Hun sparker alltid av seg den lille dyna og vinduet er åpent på rommet hennes. Da jeg gikk for å sjekke på henne på natta lå hun i bare en t-skjorte.

Han mener jeg er for hysterisk og kler for mye på henne, men jeg lurer litt på hvor overopphetet han tror ungen blir ved at hun har på en tynn nattdrakt.

Det virker som vi er i en spiral av dette emnet akkurat nå. Så vil gjerne vite hva andre mener om disse få eksemplene jeg har nevnt. På forhånd takk!

Dere høres like gode/ille ut

Anonymkode: c1dd4...c24

AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å detaljstyre mannen din. Det er lov å være uenige uten at kun én av dere har rett og at den andre tar feil. Ungene mine sover i bokser nå, med vinduet åpent. Hadde mannen min klaget på manneguiden pga at jeg ikke tvang på dem pyjamas, hadde jeg lurt på om han ikke var vel bevart.

Anonymkode: cb1f9...902

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Min treåring sparker av seg dyna og tar den ikke på uansett temperatur. Så enig med ts. Også veldig rart å ikke ha noen tynne klær under regntøyet 

Anonymkode: f795c...188

Og de treåringene jeg har hatt kommer og forteller at de er kalde om det skjer. Og da lærer man raskt å justere litt neste natt. Særlig om TS hver natt svarer; "det var du som ikke kledde på". 

Ingen klær under regntøyet - da skal jeg love det blir sutring raskt. Ikke minst blir det gøy om han leverer i barnehagen. Og han lærer. 

Anonymkode: 224ed...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...