AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Jeg har en venninne som har et litt annerledes liv enn meg. Jeg er ung, fri og eventyrlysten. Jeg liker å reise og utforske, og jeg kjenner folk over hele verden noe som gjør at jeg kan se og oppleve ting for en litt mindre penge. Venninnen min er noe eldre, gift og har barn. Hennes liv gjør at hennes opplevelser er noe mer begrenset enn mine. Hun må tenke mer på mann og barn når de skal ut og reise, og om økonomien strekker til. Hun pleide å være som meg, men det var før hun ble gift. Jeg tror noen ganger at hun misunner litt hvor fri jeg er, men samtidig så har hun mye jeg er misunnelig over. Hun har en bedre utdannelse, hun er smart og hun har gode forbindelser. Når det kommer til karriere så gjør hun det veldig bra! Bedre enn meg. Når hun snakker om karrieren sin, så har hun min fulle oppmerksomhet. Hun vil gjerne ha innspill fra meg om enkelte ting, eller noen ganger vil hun bare fortelle om noe spennende som har skjedd. Jeg gleder jeg meg på hennes vegne når noe går hennes vei eller hvis hun jobber med et interessant prosjekt. Men i det siste så føler jeg at dette ikke går begge veier. Jeg er for tiden i Asia og har hatt en helt utrolig sommer så langt. Jeg vil gjerne fortelle vennene mine om den. Vanligvis prater vi hele tiden eller sender meldinger, men i det siste når jeg forteller om ferien min og alt det fantastiske jeg har opplevd, så opplever jeg at jeg enten blir ignorert eller at jeg får veldig lite respons. Hvis hun skrive noe i det hele tatt, så svarer hun noe som "Gøy" eller "Spennende." Svarene hennes er nokså korte. Det er veldig tydelig at hun ikke vil snakke om ferien min. Jeg er ikke en som ønsker å skryte eller trykke min lykke i ansiktet til andre, jeg ønsker bare å dele noe positivt som har skjedd med meg. Er jeg ufølsom fordi jeg deler fantastiske opplevelser som vennene mine med barn ikke kan ha? Eller har jeg en venninne som ikke kan glede seg på mine vegne? Hun pleier aldri å overse meldingene mine eller svare kort, og vi har ikke sett hverandre på tre uker da jeg har vært bortreist. Vi er vant til å prate mye og sender meldinger hver dag, så jeg syns det er rart at hun har kuttet ned på kontakten nå når jeg er i Asia. Anonymkode: 7c342...269
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Vet du hvordan hun har det for tida? Har hun det bra? Har hun det veldig travelt? Har hun en syk svigermor eller har mannen mistet jobben? Det kan foregå ting i livet hennes som gjør at det er lite plass for å engasjere seg i andres ting, selv om hun tidligere har gjort det. Anonymkode: 60a73...806 11
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Hun senser nok at du ser ned på hennes liv og at du oppfatter hennes liv som kjedelig og begrenset (som du selv skriver) Anonymkode: f9010...411 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Skrevet 10. juli 2023 Kan være så enkelt som at hennes mann og barn også har ferie nå, og da har hun kanskje mer enn nok med å være sammen med dem? Om noen sender meg bilder/meldinger om deres ferie nå, sender jeg også korte meldinger som «kos deg» osv tilbake. Ikke fordi jeg er misunnelig, -jeg unner dem den turen av hele mitt hjerte og er kjempeglad for at de har det så fint! Det er bare det at jeg selv har fullt opp med barn og deres venner, søsken, foreldre, svigers på besøk osv. Jeg vil være tilstede her og nå, og kose meg med dem😊 Anonymkode: e6837...370 13 1
Macro Skrevet 10. juli 2023 #5 Skrevet 10. juli 2023 Jeg ville heller hatt en kaffedate og at du forteller når du kommer hjem enn å måtte konstant kommentere på alt du forteller(ref dere sender meldinger hele tiden). Det er ufattelig slitsomt å måtte tekste på mobil i tide og utide når man er ferdig med tenårene. Kanskje hun tenker som meg? 13 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Skrevet 10. juli 2023 Hun har jo et liv med familie som tar tid. Ferie. Prioritering. Hadde nok svart som henne. Hadde heller fortalt om ferien etter at jeg kom hjem hvis jeg var deg. Kort oppsummert, ikke masse detaljer. Men helt ærlig, har ikke behov for å vite hva venner driver med i ferien. I hvert fall ikke på meldinger som forventes besvart. Du er litt urimelig som forventer det. Anonymkode: 69948...e88 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Skrevet 10. juli 2023 Det er lite som er så kjedelig som å høre om som andres ferier. Anonymkode: 8b6a5...1c6 16 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #8 Skrevet 10. juli 2023 Nei, du er ikke ufølsom og hun er helt sikkert glad for deg. Som flerr skriver her, så er hun sikkert opptatt med mann og barn og egen ferie. Kanskje har hun dårlig samvittighet for at hun ikke får svart deg ordentlig? Jeg ville roet litt ned på meldingene og heller tatt en date når ferien er over. Kos deg på ferien din og la hun kose seg på sin❤️ Anonymkode: 0318e...b4e 1
Tantemor Skrevet 10. juli 2023 #9 Skrevet 10. juli 2023 Kontrasten blir kanskje litt for stor akkurat nå. Kanskje er mann og barn litt slitsomme for tiden og hun faktisk er misunnelig på friheten din. Men uansett kan det hende det blir litt for mye å forholde seg til også bare. Skjønner godt du vil dele opplevelsene dine i allefall, for det er jo en stor tur du har som de fleste ikke gjør. Mer eksotisk enn Granca liksom 🙉 Jeg ville uansett tatt hintet og snapet litt mindre noen dager akkurat til henne. Ta heller mer bilder på mobilen og lag feriealbum som du kan vise frem etter hjemkomst dersom hun viser mer interesse da. For ved å moderere deg litt så kan det vekke nysgjerrigheten hennes litt istedet for at hun blir facet med det hver dag. Hvis du skjønner hva jeg mener her.. 😬 Kos deg på ferietur 🌞 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil gjerne fortelle vennene mine om den. Vanligvis prater vi hele tiden eller sender meldinger, men i det siste når jeg forteller om ferien min og alt det fantastiske jeg har opplevd, så opplever jeg at jeg enten blir ignorert eller at jeg får veldig lite respons. Hvis hun skrive noe i det hele tatt, så svarer hun noe som "Gøy" eller "Spennende." Svarene hennes er nokså korte. Det er veldig tydelig at hun ikke vil snakke om ferien min. Personlig hadde jeg aldri i livet ønsket reisebrev pr melding eller chat, har utrolig lite interesse av andres ferier. En ting er når man kommer hjem, da kan det være hyggelig å ta en prat. Heldigvis har jeg ingen venner som utbroderer ferien sin til meg MENS de er på ferie. Ikke når de kommer hjem heller. En snap eller fem er helt ok, jeg svarer på de jeg har lyst til å svare på, resten observerer jeg. Når det er skrevet, synes jeg det er gøy å se andres snapper fra ferier (eventuelt bilder på andre kanaler). Bare jeg slipper å svare på hver eneste en. Anonymkode: 767cb...a15 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #11 Skrevet 10. juli 2023 Jeg er i svært varierende grad interessert i venners ferierapporter via some, og tar meg uansett svært sjelden bryet med å svare noe som helst. Oftest fordi jeg ikke synes det er nødvendig å svare, de har delt + jeg har sett = ferdig. Det er mye hyggeligere å møtes ftf med bl.a formål om å utveksle opplevelser fra ferien eller livet generelt. Så mitt råd er at du dropper meldinger som handler om ferien din. Send bare meldinger dere begge er involvert i . Anonymkode: f58d4...422 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #12 Skrevet 10. juli 2023 Jeg hadde nok opplevd det som mas, om du hele tiden oppdaterer og forventer respons. Men, gøy om du når du e vel hjemme forteller og viser bilder. Oppdaterer hun deg hele tiden om f.eks hva barna nå klarer, hva familien gjør osv.? Hadde ikke du gått lei av det? Anonymkode: 93b2b...a0f 8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #13 Skrevet 10. juli 2023 Jeg hadde aldri orket å motta masse oppdateringer om ferie underveis. Hjelp, jeg hadde blitt helt overveldet. Derimot hadde jeg gjerne hørt masse om ferien når min venninne kom hjem igjen. Venninnen din kan være sliten, og da er det utrolig utmattende å måtte kommentere andres opplevelser fortløpende. Da jeg var yngre orket jeg mer sånt, men når man blir eldre og får barn osv, så kommer det til et punkt for mange der de ikke orker å være så tilgjengelige på sosiale medier lenger. Dvs, tilgjengeligheten må skje mer på ens egne premisser, fordi man ikke har så mye fritid lenger eller mulighet til å hente seg inn. Det høres litt ut som at du forventer en kontakt som er veldig på dine premisser, ts? Eller tar jeg feil? Anonymkode: a438d...957 3
chi Skrevet 10. juli 2023 #14 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan være så enkelt som at hennes mann og barn også har ferie nå, og da har hun kanskje mer enn nok med å være sammen med dem? Om noen sender meg bilder/meldinger om deres ferie nå, sender jeg også korte meldinger som «kos deg» osv tilbake. Ikke fordi jeg er misunnelig, -jeg unner dem den turen av hele mitt hjerte og er kjempeglad for at de har det så fint! Det er bare det at jeg selv har fullt opp med barn og deres venner, søsken, foreldre, svigers på besøk osv. Jeg vil være tilstede her og nå, og kose meg med dem😊 Anonymkode: e6837...370 Slik er det her også Jeg vil være tilstede i egne øyeblikk, men for å gi en tilbakemelding så blir det en litt kort, men positiv kommentar 😊
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #15 Skrevet 10. juli 2023 Dere er jo på helt ulike nivåer i livene deres. Da er ikke meldinger om hvordan venner har det på ferie så veldig interessant. Det er sånne meldinger jeg som mor hadde likt å få fra mine barn, ikke fra mine venner. Spar heller det du opplever til du kommer hjem, så har hun kanskje bedre tid til å høre om dine opplevelser. Anonymkode: b920b...6f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 Dette hørtes nesten ut som hvordan jeg reagerer på enkelte av mine venninner som sender barnebilder. Til de første par bildene så svarer jeg gjerne at "å så søt" eller "blidfis" (det som passer). Men jeg har jo ikke så mye mer å tilføye. Så går det 2 sekunder, også renner det inn med bilder av at ungen sitter, ligger, ser på hunden, spiser. Video av at babyen ikke gjør noe som helst (men du må gjerne vente i 5 minutter på å finne ut at det er ikke noe gøy på slutten av den) osv. Dette er faktisk ikke en overdrivelse. Jeg har rett og slett ikke noe å svare, og det er egentlig ganske slitsomt, så jeg håper litt på at mangelen på entusiasme skal gjøre det litt mindre fristende å spamme meg ned med uinteressante babybilder. Nå sier ikke jeg at ikke en reise til Asia er mer spennende enn babybilder, men det kan jo tenkes at for henne, så blir det litt det samme. Det kan jo rett og slett hende at hennes interesser har forandret seg etter at hun ble mor. Anonymkode: 86a87...3d1 2 1
Gjest ti10 Skrevet 10. juli 2023 #17 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er lite som er så kjedelig som å høre om som andres ferier. Anonymkode: 8b6a5...1c6 Det eneste må være å høre om hva andre har drømt
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #18 Skrevet 10. juli 2023 Det må da gå an å finne en balanse? Hvorfor er det viktig for deg at hun skal være så glad når du forteller? Du skjønner at hun lever et roligere liv og kanskje er litt misunnelig, men er det ikke da mulig å Tone ned litt? Jeg er 40+ har store barn, og jeg er glad jeg slipper alt stress med å reise verden rundt. Jeg kan kose meg med et oppussingsprosjekt, og feire for meg er ikke samme som ferie for en 25 åring. Hvis dere skal ha gode samtaler sammen må du finne noe som interesserer henne og som dere begge liker. Du hadde heller ikke likt å bare snakke om barn, bleier og husprosjektet? Masse skaper hver dag om barnet og hun forventer at du er super gira? Jeg snakker lite om barn til venner uten barn, det er rett og slett uinteressant for de. Hvis de ikke spør. Anonymkode: 12b01...21b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #19 Skrevet 10. juli 2023 Men du deler jo, ts? Og hun mottar. Det dekker ditt behov, gjør det ikke? Dersom du oppriktig har behov for nesegrus beundring eller entusiasme eller ros (ikke over ferien spesifikt, men over alle slags ting her i livet) så er det et klassisk tegn på at det ikke egentlig går så bra. Jeg tenker folk som har det veldig bra på ferie har det såpass bra at de glemmer sosiale medier og folka hjemme. For det gjør jeg. Og når folk på feire eller i «store opplevelser» da oppdaterer some daglig eller til og med flere ganger daglig så tenker jeg at de ikke har det noe bra på ferie. Og så tenker jeg det er litt intimt å spørre hvorfor de så innbitt later som om de trives - i alle fall på melding. Så da spør jeg om det går bra når de kommer hjem. Så jeg vil tro din venninne venter til du kommer hjem, ts, med å spørre hva som trykker. Anonymkode: e8591...a78
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #20 Skrevet 10. juli 2023 Jeg skjønner du synes det er litt kjipt. Og jeg synes ikke du skal slutte å dele, eller dempe gleden din jeg. Du lytter seg. Og du har lov til å glede deg over det du opplever , og ikke minst si det. Men kanskje er det noe som skjer der hjemme. Eller kanskje er det bare ferietid med unger som krangler, og en mann som irriterer vettet av henne. Ferie ukene er ganske mye når man har barn. Så noen ganger må verden der ute, ja Selv gode venner, må bare vente. Så mitt tips, ro litt ned på delingen. Så etterspør hun nok snart litt mere. Det er fort at det blir litt avstand i vennskapene når den ene har barn, og den andre ikke. Ikke fordi man vil det. Men fordi livene er så innmari ulike, at man ikke klarer helt å møtes i noe felles .. For en stund. og du, kos deg masse Anonymkode: 903f2...771 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå