Gå til innhold

Mulig ny dobbel renteheving i august

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Jeg har fastrente så jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Anonymkode: 08976...7e0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg har fastrente så jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Likevel er du her for å kommentere.

Anonymkode: 2e105...60c

• Liker 20
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Likevel er du her for å kommentere.

Ja?

• Liker 3
Skrevet

Siden dem nå insisterer på å håndtere inflasjonen kun ved hjelp av rentestigninger, så må nok renten over 12% for å få ned inflasjonen.

Eller dem kan støttekjøpe norske kroner, men den gang ei. Eller dem kan roe ned på skatter og avgifter til folk.

• Liker 2
Skrevet

Gøy er det ikke, men vi kan klare en rente på 20 %, så det er ikke oss det er mest synd på. 

Skrevet

Den skal nok videre opp, men på ett tidspunkt må man stoppe opp. Effekten er nok i dag det at de som sliter fra før vil slite enda mer, mens de som har god råd ikke blir nevneverdig påvirket av disse hevningene. 

Jeg tror nok at en ny dobbrlthevning vil skape en større diskusjon om hvorvidt effekten av å heve renta er der man ønsker. Inflasjonen er jo ikke noe Norge sliter med alene, men et internasjonalt fenomen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja?

Hvorfor kommenterer du på ting du ikke bryr deg om?

Anonymkode: e6c0e...252

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Med 0,75 prosent økning i mail/juni som enda ikke har slått inn på boliglånet, og en nye 0,25 - 0,5 prosent økning i august, så bli boliglånet over 1 prosent høyere bare med det. Og Norges bank har sagt at det blir flere rentehevinger utover høsten. Blir klart dyrere med boliglånet vårt ja

Anonymkode: ed51c...7b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Duraton said:

Siden dem nå insisterer på å håndtere inflasjonen kun ved hjelp av rentestigninger, så må nok renten over 12% for å få ned inflasjonen.

Eller dem kan støttekjøpe norske kroner, men den gang ei. Eller dem kan roe ned på skatter og avgifter til folk.

Det blir ingen nedroing på skatter og avgifter de neste par årene i hvert fall. 

Anonymkode: dadc8...762

AnonymBruker
Skrevet
Duraton skrev (5 timer siden):

Sentralbanken er helt på ville veier her.

Anonymkode: 4710b...fe0

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Er det ikke snart nok? Jeg synes det er nok, selv om lånet mitt ikke er stort.  Det har konsekvenser. Nok av eksempler på at folk har svakere kjøpekraft. Bare i dag leste jeg at båtbransjen var ned 40%.  Pytt pytt, luksus, og de gjorde det ekstra godt under pandemien. Men det jobber folk i den bransjen og jobbene blir usikre.  Hyttemarkedet er tregere.  Bygningsbransjen lider også. Lønnsoppgjør og trygdeoppgjør ga folk et lite tillegg som ikke varer lenge. Lavtlønnede, trygdede og pensjonister prøver å holde hodene over vannet og kreditorene på avstand.

Er det ikke andre måter å få ned inflasjonen på enn å øke renta for alle?  Eks. Ingen renteøkning for lån under en fastsatt sum. Nå fjaser jeg og vet ikke hva jeg snakker om.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Adobyen said:

Er det ikke snart nok? Jeg synes det er nok, selv om lånet mitt ikke er stort.  Det har konsekvenser. Nok av eksempler på at folk har svakere kjøpekraft. Bare i dag leste jeg at båtbransjen var ned 40%.  Pytt pytt, luksus, og de gjorde det ekstra godt under pandemien. Men det jobber folk i den bransjen og jobbene blir usikre.  Hyttemarkedet er tregere.  Bygningsbransjen lider også. Lønnsoppgjør og trygdeoppgjør ga folk et lite tillegg som ikke varer lenge. Lavtlønnede, trygdede og pensjonister prøver å holde hodene over vannet og kreditorene på avstand.

Er det ikke andre måter å få ned inflasjonen på enn å øke renta for alle?  Eks. Ingen renteøkning for lån under en fastsatt sum. Nå fjaser jeg og vet ikke hva jeg snakker om.

Dette har du helt rett i😜

Anonymkode: 75af9...07c

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har du helt rett i😜

Anonymkode: 75af9...07c

Det vet jeg jo, men jeg innrømmer det også, din fjomp 🤣

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Adobyen said:

Er det ikke snart nok? 

Vi må styrke krona.

Anonymkode: 0742c...e29

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi må styrke krona.

Anonymkode: 0742c...e29

Gotta support the team.

AnonymBruker
Skrevet

Problemer er jo alle som bare fortsetter å bruke og bruke, gjerne på kreditt, og gjør det verre for de av oss som ikke har noe til overs lengre. Men samfunnet er jo bare "meg, meg og meg". 

Anonymkode: 989f9...884

• Liker 1
Skrevet

Får håpe økonomen har rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...