Gå til innhold

Fortid er fortid..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men det er også fortid som forteller hva slags person du er? 🤷‍♂️

Anonymkode: 97d39...892

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja  :) Det som kan være viktig (og formildende hvis det er noe dårlig) er om man har reflektert over hvorfor det ble slik. 

Anonymkode: a859c...162

Skrevet

Nja fortiden har kanskje vært med på å forme den du er i dag, men den definerer deg ikke - det gjør de valgene du tar nå. 

Gjest Raptuss
Skrevet

Fortiden forteller meg ikke noe om hvem jeg er, den forteller meg mest om hvem jeg var og hva jeg har opplevd. 

Jeg er ikke den samme som jeg var før. Det er klart at mine opplevelser og erfaringer har vert med på å gjøre meg til den jeg er i dag, men fortid er fortid. 

Skrevet

Fortid er fortid og historie er historie, og som ordtaket sier; De som glemmer historien er dømt til å gjenta den. 

Livene vi har levd har selvfølgelig vært med å forme oss, og valgene vi tar sier noe om oss. At dette skulle være fullstendig irrelevant høres rart ut.

• Liker 2
Skrevet

"Jeg er en romantisk og barnekjær mann."

Sier mannen med tre barn med tre ulike kvinner, barn som har så og si ingen kontakt med.

Hvor mange skulle vektlegge hans påstand fremfor hans fortid?

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Sier mannen med tre barn med tre ulike kvinner, barn som har så og si ingen kontakt med.

Da er det valgene har tar nå som sier mest om hvem han er. Hvorfor prøver han ikke å ha mer kontakt med barna? Hva har han lært av at situasjonen ble slik - om det nå er barna som ikke vil ha kontakt? 

Anonymkode: 02562...374

Gjest Raptuss
Skrevet
Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

Det er jo helt umulig å si med så lite informasjon. 

Jeg vil si at utsagnet nok er sant fra hans ståsted. Han kan jo være romantisk og ha lyst på barn uten at det gjør han til en god eller tilstedeværende far til barna han allerede har. 

Jeg prøver å ikke dømme andre så veldig hardt basert på tidligere handlinger og valg, men heller på de valgene og handlingene de tar i dag. 

Jeg har tatt mange dårlige valg jeg også, de fleste gangene har jeg ikke sett at de var dårlige valg, jeg gjorde det jeg da trodde var best. Dersom jeg ikke kunne tilgi meg selv for de dårlige valgene mine blir det en voldsom ansvarsfraskrivelse. « nei, men jeg kan ikke noe for det, du vet jo jeg bare er sånn» 

Det at vi kan endre oss gjør at vi må stå til ansvar for de dårlige valgene vi tar, men det må også være tilgivelse og håp for en bedre fremtid for at vi skal kunne orke og leve med de valgene vi har tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (30 minutter siden):

Hans fremtid er at han fortsatt er barnekjær, men at mødrene er noen drittkjærringer, at livet er urettferdig og en fremtid som en bitter sytepave

De fleste har et mønster i livet sitt

Anonymkode: 84a70...079

Skrevet
Raptuss skrev (51 minutter siden):

Det er jo helt umulig å si med så lite informasjon. 

Jeg vil si at utsagnet nok er sant fra hans ståsted. Han kan jo være romantisk og ha lyst på barn uten at det gjør han til en god eller tilstedeværende far til barna han allerede har. 

Jeg prøver å ikke dømme andre så veldig hardt basert på tidligere handlinger og valg, men heller på de valgene og handlingene de tar i dag. 

Jeg har tatt mange dårlige valg jeg også, de fleste gangene har jeg ikke sett at de var dårlige valg, jeg gjorde det jeg da trodde var best. Dersom jeg ikke kunne tilgi meg selv for de dårlige valgene mine blir det en voldsom ansvarsfraskrivelse. « nei, men jeg kan ikke noe for det, du vet jo jeg bare er sånn» 

Det at vi kan endre oss gjør at vi må stå til ansvar for de dårlige valgene vi tar, men det må også være tilgivelse og håp for en bedre fremtid for at vi skal kunne orke og leve med de valgene vi har tatt. 

Men valgene og handlingene dem tar idag, er ikke det også fortid når det er mulig å vurdere disse?

Påstand om fremtida intensjon.

Fortid.

Er vel ikke noe annet? Igår er også fortid.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Men valgene og handlingene dem tar idag, er ikke det også fortid når det er mulig å vurdere disse?

Påstand om fremtida intensjon.

Fortid.

Er vel ikke noe annet? Igår er også fortid.

Jeg tror en potensielt kan "relativisere" og "forstå" seg blind. Som andre sier kan en selvfølgelig aldri vite 100% sikkert at han som gjennom hele livet så langt har valgt på en måte ikke kommer til å velge på en helt annen, men det ville være uklokt å uten videre anta at alt nå blir annerledes fordi "fortid er fortid". 

Så tror jeg kanskje ikke så mange egentlig mener det de sier om at "fortid er fortid", og ofte virker det å være en lite gjennomtenkt floskel. Snakker en om antall sexpartnere vil nok mange gjenta floskelen, snakker en om sexkjøp får nok pipa fort en annen lyd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...