AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Del Skrevet 10. juli 2023 Sønnen min på 21 får i blant after på innsiden av munnen, som regel bak underleppa. Har lest at det antagelig skyldes virus og er lite å gjøre med. Å få slike skjer omtrent bare med unge folk, tenåringer og folk opp til 20-30 års alderen. Etter 30 blir det liksom borte. Man har vel blitt immun mot viruset som forårsaker dem da kanskje? Uansett. Vi har kjøpt en spray på apoteket som skulle sprayes på blemma eller aften, men det har ikke hjulpet noe som helst. Som jeg trodde. Reseptfrie "legemidler" er jo bare tull. Fungerer aldri. Noen som har tips som kan virke? Eventuelt kjerringråd? Han sier han har en spesielt vond en i munnen akkurat nå. Anonymkode: c13fc...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Del Skrevet 10. juli 2023 Jeg får slike med jevne mellomrom. Det som tar knekken på det fort er å bruke tannkrem uten SLS da det er et såpestoff som bare forverrer det og drar det ut i langdrag. Etter ett par dager med SLS fri tannkrem, så er aften borte. Anonymkode: b6344...24d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nesly Skrevet 10. juli 2023 #3 Del Skrevet 10. juli 2023 Oralmedic virker. Men det er ikke kjerringråd😊 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #4 Del Skrevet 10. juli 2023 Det finnes et middel på apoteket som brenner det bort. Vondt, men funker. Anonymkode: ea8ea...166 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #5 Del Skrevet 10. juli 2023 Ofte et tegn på for lite mineraler i kroppen (selv om blodprøver viser ok). B-12, sink, jern, men også d vitamin. Anonymkode: edd55...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #6 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sønnen min på 21 får i blant after på innsiden av munnen, som regel bak underleppa. Har lest at det antagelig skyldes virus og er lite å gjøre med. Å få slike skjer omtrent bare med unge folk, tenåringer og folk opp til 20-30 års alderen. Etter 30 blir det liksom borte. Man har vel blitt immun mot viruset som forårsaker dem da kanskje? Uansett. Vi har kjøpt en spray på apoteket som skulle sprayes på blemma eller aften, men det har ikke hjulpet noe som helst. Som jeg trodde. Reseptfrie "legemidler" er jo bare tull. Fungerer aldri. Noen som har tips som kan virke? Eventuelt kjerringråd? Han sier han har en spesielt vond en i munnen akkurat nå. Anonymkode: c13fc...b90 Skyll munnen med sprit. Anonymkode: dfdc6...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #7 Del Skrevet 10. juli 2023 Oralmedic er det eneste som virker. Har en selv nå i dag og skal på apoteket for å kjøpe. Det etser bort blemmen og er veldig vond å bruke, men trenger kun en behandling. Anonymkode: b61dc...5fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macaron Skrevet 10. juli 2023 #8 Del Skrevet 10. juli 2023 Min gutt sliter også med dette. Bra tips. Han fikk beskjed fra sin lege å bruke skyllemiddel, en brun flaske med hvit kort. Husker ikke hva den heter i farten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #9 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sønnen min på 21 får i blant after på innsiden av munnen, som regel bak underleppa. Har lest at det antagelig skyldes virus og er lite å gjøre med. Å få slike skjer omtrent bare med unge folk, tenåringer og folk opp til 20-30 års alderen. Etter 30 blir det liksom borte. Man har vel blitt immun mot viruset som forårsaker dem da kanskje? Uansett. Vi har kjøpt en spray på apoteket som skulle sprayes på blemma eller aften, men det har ikke hjulpet noe som helst. Som jeg trodde. Reseptfrie "legemidler" er jo bare tull. Fungerer aldri. Noen som har tips som kan virke? Eventuelt kjerringråd? Han sier han har en spesielt vond en i munnen akkurat nå. Anonymkode: c13fc...b90 Jeg er 44 og får de ganske ofte, så desverre ikke kun unge mennesker som sliter med dette. Det eneste som hjelper er Oralmedic. Kjerringråd er bare å glemme desverre. Unntaket er hvis blemmen sitter på tungen. Da virker ikke Oralmedic særlig bra. Ofte må det bare gå sin gang. Anonymkode: 5f4e2...3cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #10 Del Skrevet 10. juli 2023 Macaron skrev (31 minutter siden): Min gutt sliter også med dette. Bra tips. Han fikk beskjed fra sin lege å bruke skyllemiddel, en brun flaske med hvit kort. Husker ikke hva den heter i farten. Det kan være Corsodyl eller Corsodaily. Anonymkode: 5f4e2...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #11 Del Skrevet 10. juli 2023 Om man får det veldig ofte kan det være greit å også sjekke ut matallergi. Flere med uoppdaget matallergi er plaget med dette dersom man ikke unngår matvarene. Jeg hadde selv slike munnsår oftere før jeg kuttet matvarer jeg ikke tålte. Oralmedic har jeg for øvrig prøvd en gang. Det fungerte, men jeg fikk en allergisk reaksjon. Leppa ble hoven, hard og dobbelt så stor. Så ut som jeg hadde fylt dem med noe 😅 corsodyl er det jeg har skylt med, men sist nå kjøpte jeg en gel som kan tas direkte på aften, men den har jeg ikke fått prøvd enda. Såpestoff i tannkrem som noen andre også nevner her kan også skape irritasjon i tannkjøttet og føre til after. Anonymkode: 81729...4ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #12 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om man får det veldig ofte kan det være greit å også sjekke ut matallergi. Flere med uoppdaget matallergi er plaget med dette dersom man ikke unngår matvarene. Jeg hadde selv slike munnsår oftere før jeg kuttet matvarer jeg ikke tålte. Oralmedic har jeg for øvrig prøvd en gang. Det fungerte, men jeg fikk en allergisk reaksjon. Leppa ble hoven, hard og dobbelt så stor. Så ut som jeg hadde fylt dem med noe 😅 corsodyl er det jeg har skylt med, men sist nå kjøpte jeg en gel som kan tas direkte på aften, men den har jeg ikke fått prøvd enda. Såpestoff i tannkrem som noen andre også nevner her kan også skape irritasjon i tannkjøttet og føre til after. Anonymkode: 81729...4ab Ja, det glemte jeg helt å nevne! Unngå tannkrem med sodium laurylsulfat (sgåpestoffer). Jeg merker stor forskjell etter at jeg gikk over til å kun bruke Zendium tannkrem. Tidligere kunne jeg gjerne ha 1-2 blemmer samtidig, og det dukket opp nye flere ganger i måneden. Anonymkode: 5f4e2...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 10. juli 2023 #13 Del Skrevet 10. juli 2023 NR 1 er å bruke Zendium tannkrem, altså tannkrem uten såpe/sodium laureth sulfate. Da går det ofte over av seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #14 Del Skrevet 10. juli 2023 Kjerringråd har aldri virket. Ta deg en tur til apoteket eller til legen. Anonymkode: 03fad...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #15 Del Skrevet 10. juli 2023 Tror jeg leste en plass at tannleger har greie på behandling mot sår i munnen Anonymkode: 146c4...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 10. juli 2023 #16 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjerringråd har aldri virket. Ta deg en tur til apoteket eller til legen. Anonymkode: 03fad...f26 Å kutte ut såpe i tannkrem er ikke kjerringråd, det er noe som beviselig virker. Såpe forverrer tilløp til sår i slimhinner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #17 Del Skrevet 10. juli 2023 Djungelvrål skrev (2 timer siden): Å kutte ut såpe i tannkrem er ikke kjerringråd, det er noe som beviselig virker. Såpe forverrer tilløp til sår i slimhinner. Er det medisinsk forskning på dette? Anonymkode: 03fad...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #18 Del Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det medisinsk forskning på dette? Anonymkode: 03fad...f26 https://www.zendium.no/munnhelse/munnsar/slik-reduserer-du-et-munnskold-after.html https://tannhelsesenter.no/behandlinger/blemmer-i-munnen/#:~:text=Noen typer tannkrem inneholder et,for at tannkremen skal skumme. Anonymkode: edd55...d67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 10. juli 2023 #19 Del Skrevet 10. juli 2023 (endret) Jeg har slitt med after hele livet. Det eneste som fungerer mot selve sårene (for meg) er OralMedic. Fikk et helt annet liv etter jeg oppdaget det. Har jevnt over 2-4 store sår til en hver tid. Tannlege har aldri kunnet gitt meg noe godt råd/hjelp for dette, annet enn å evt skylle med Corsodyl. Derimot kan det misfarge tennene når man gjør det for ofte, og jeg hadde måttet gjort det hver eneste dag. Ellers bruker jeg utelukkende Zendium-tannkrem. Endret 10. juli 2023 av Nuttery 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #20 Del Skrevet 11. juli 2023 Nuttery skrev (På 10.7.2023 den 18.28): Jeg har slitt med after hele livet. Det eneste som fungerer mot selve sårene (for meg) er OralMedic. Fikk et helt annet liv etter jeg oppdaget det. Har jevnt over 2-4 store sår til en hver tid. Tannlege har aldri kunnet gitt meg noe godt råd/hjelp for dette, annet enn å evt skylle med Corsodyl. Derimot kan det misfarge tennene når man gjør det for ofte, og jeg hadde måttet gjort det hver eneste dag. Ellers bruker jeg utelukkende Zendium-tannkrem. Har du Behcets? Har du after i underlivet også? Anbefaler at du får dette undersøkt. Anonymkode: 5541a...5f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå