Gå til innhold

Dere på 50+ som reiser på sommerferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere på 50+ som reiser på lang sommerferie, hvordan får dere det til?

Har dere ikke stor hage som må vannes, lukes og stelles?

Gamle, syke foreldre i nabolaget som må ha hjelp, tilsyn og selskap? 

Voksne barn med familie som vil "hjem" på ferie? 

Hus som trenger vedlikehold som det passer å gjøre i ferien? 

Er ganske fornøyd med hjemmeferie, så greit nok det. Bor vakkert til. Har ikke regnet på flere uker, så her hadde garantert alt i hage og drivhus dødd om vi hadde reist bort en uke 🙃.

Men hvordan gjør dere som reiser bort i to-tre uker det med slike forpliktelser? Blåser i voksne barn/barnebarn, ansetter noen til å stelle hagen, ordner med noen som kan besøke gamle foreldre?

Anonymkode: 76053...f27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hage/drivhus kan man vel avtale med naboer som er hjemme. 

Anonymkode: f9a7d...eb7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hage/drivhus kan man vel avtale med naboer som er hjemme. 

Anonymkode: f9a7d...eb7

TS her. Tar ca 40 minutter å vanne alt her hver eller annenhver kveld. Men man kan kanskje ansette en ungdom til å ta det 🙂.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Pussig spørsmål, tror du alle på 50+ lever helt like A4-liv? 

Har dere ikke stor hage som må vannes, lukes og stelles? Nei, har balkong, tar inn plantene.

Gamle, syke foreldre i nabolaget som må ha hjelp, tilsyn og selskap? Nei, mine foreldre er gått bort: 

Voksne barn med familie som vil "hjem" på ferie? Nei, har tenåringer, de er med på ferie eller hjemme med sommerjobb. 

Hus som trenger vedlikehold som det passer å gjøre i ferien? Nei, som sagt: leilighet. MÅ ikke gjøre ting i ferien.

Er ganske fornøyd med hjemmeferie, så greit nok det. Bor vakkert til. Har ikke regnet på flere uker, så her hadde garantert alt i hage og drivhus dødd om vi hadde reist bort en uke 🙃.

Men hvordan gjør dere som reiser bort i to-tre uker det med slike forpliktelser? Blåser i voksne barn/barnebarn, ansetter noen til å stelle hagen, ordner med noen som kan besøke gamle foreldre?

Anonymkode: b351b...c2e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nope, hagen klarer sge fint uten meg mens jeg er borte og foreldrene mine på 75 og 80 er på ferie selv siden de er spreke og friske.. Barna drar vi på ferie med etterpå sammen med barnebarna, og vedlikehold kan gjøres ellers i året.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper tjenester.

Anonymkode: 624d4...920

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hage: kun plen og noen busker. Passer seg selv. Naboen klipper plenen når hen synes at gresset vårt blir for høyt. Det eneste som trenger ekstra vann er tomatplantene, og det tar også naboen seg av.

Foreldre: mine bor 6 timer unna, og er høyst oppegående (76 og 78 år, den ene jobber fremdeles et par dager i uka. De er ellers sjelden hjemme, har både hytte og bobil…). Svigers har 5 andre barn som kan besøke dem de ukene vi er borte.

Ingen barn.

Hus: vi samler ikke opp vedlikehold til ferien, vi tar det etter hvert (begge jobber turnus med friperioder på opptil 4 uker).

Anonymkode: 9c02a...e17

AnonymBruker
Skrevet

Rart spørsmål, veldig få av de jeg kjenner som akkurat har tippet 50 har voksne barn og barnebarn. Jeg har tenåringer som er med på ferie, friske og oppegående foreldre, og det er faktisk mamma som vanner planter mens vi er på ferie….

Anonymkode: e1557...ff3

Skrevet (endret)

Rart spørsmål 

Mamma er i Spania i 5 uker i sommer. Hun har planter inne som min søster vanner. Foreldrene til mamma er døde. Og vi barn hjem? Jeg er 30 år og bor med typen. Trenger i grunn ikke komme hjem til mamma i ferien :klo:

Var dette en liten skrytetråd om hvor stor fantastisk hage du har?

Endret av Fame
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rart spørsmål, veldig få av de jeg kjenner som akkurat har tippet 50 har voksne barn og barnebarn. Jeg har tenåringer som er med på ferie, friske og oppegående foreldre, og det er faktisk mamma som vanner planter mens vi er på ferie….

Anonymkode: e1557...ff3

TS her. Så fint 🙂. Men det er ikke uvanlig at folk på 50 - 60 har stort hus og hage, syke og ensomme foreldre og voksne barn med familie som vil "hjem" på ferie. Sa ikke at alle har det, men mange 🙂. Samtidig reiser folk på min alder mye. Jeg er ikke misunnelig eller noe 🙂. Lurer bare på hvordan folk gjør det rent praktisk. Om jeg reiser bort tre uker, så blir f.eks min gamle slagrammede forelder sittende alene i en stol den perioden, bortsett fra hjemmehjelp som vasker hver 14. dag og hjemmesykepleier som kommer med medisin hver 14. dag. Venner er døde eller for gamle til å komme seg rundt på besøk. 

Håper ingen misforstår innlegget mitt 🙂. Klager ikke, og er ikke misunnelig. Bare lurte 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prioriterer å gjøre som jeg vil. 

Jeg er veldig pliktoppfyllende og har brukt livet på å fundere på hva andre vil at jeg skal gjøre. 

Jeg er 48 år, gjør som jeg vil. Men må innrømme at jeg ble stressa for at kanskje noen prøvde å få tak i meg og ble bekymret da jeg var en dag på et sted uten dekning uten å ha sagt fra til andre enn mine to barn i fjor. 

Jeg gjør det jeg vil. 

Hagen gror ned eller visner, d går bra. 

Jeg har søsken som må være der for gamle foreldre. Men tror også at min mor på over 80 synes det er bra jeg har det bra når jeg lever livet slik jeg vil. 

Mine barn som er ungdom fryder seg over at jeg lever slik jeg ønsker. 

Har ikke barnebarn, men de kunne jeg sett resten av året.. 

Jeg ble skilt for 3 år siden og har nå kjærlighetssorg over et forhold som varte ca seks måneder bare. 

Jeg skal på ferietur 3 dager med mine ungdommer og ellers gjøre noe fint sammen med de. 

Jeg ser også etter sydenturer, men usikker på om jeg vil. 

Jeg har ei lita hytte på fjellet jeg drar til, ofte alene. Den trenger en del jobb i ferien. Barna må/kan hjelpe til der. 

Anonymkode: 6dd2b...d78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (1 minutt siden):

Rart spørsmål 

Mamma er i Spania i 5 uker i sommer. Hun har planter inne som min søster vanner. Foreldrene til mamma er døde. Og vi barn hjem? Jeg er 30 år og bor med typen. Trenger i grunn ikke komme hjem til mamma i ferien :klo:

Var dette en liten skrytetråd om hvor stor fantastisk hage du har?

TS her. Nei, absolutt ikke! Det var heller ikke et spørsmål til deg som er 30. Det var til de som er 50+.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Nei, absolutt ikke! Det var heller ikke et spørsmål til deg som er 30. Det var til de som er 50+.

Jeg svarte for mamma fordi hun er på ferie. Jeg kjenner mamma godt nok til å vite hvordan hun har planlagt ferien  :himle:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Så fint 🙂. Men det er ikke uvanlig at folk på 50 - 60 har stort hus og hage, syke og ensomme foreldre og voksne barn med familie som vil "hjem" på ferie. Sa ikke at alle har det, men mange 🙂. Samtidig reiser folk på min alder mye. Jeg er ikke misunnelig eller noe 🙂. Lurer bare på hvordan folk gjør det rent praktisk. Om jeg reiser bort tre uker, så blir f.eks min gamle slagrammede forelder sittende alene i en stol den perioden, bortsett fra hjemmehjelp som vasker hver 14. dag og hjemmesykepleier som kommer med medisin hver 14. dag. Venner er døde eller for gamle til å komme seg rundt på besøk. 

Håper ingen misforstår innlegget mitt 🙂. Klager ikke, og er ikke misunnelig. Bare lurte 🙂

Kan man søke hjemmesykepleie eller korttidsopphold? 

Foreldre må ha stell. 

Men barn og barnebarn greier seg selv. 

Man kan kjøpe nye planter og ta hagen grundig før og etter. Evt få noen til å se hvordan det går. Barn og barnebarn kan bo der mens mor og far er borte. 

Alt går. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mor er 70 og hennes far straks 100 år, han bor hjemme, men trenger tilsyn. Søsken avtaler seg i mellom og tar en uke hver. Vi barnebarn kan selvsagt også ha ansvar for morfar en uke, men til nå har det holdt at barna hans fordeler ansvaret. 

Anonymkode: 352d4...00c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor lurer du? 

Er det fordi du har lyst å få det til selv? 

🤗 Spør fordi jeg lurer på hva du mener med innlegget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mor er 70 og hennes far straks 100 år, han bor hjemme, men trenger tilsyn. Søsken avtaler seg i mellom og tar en uke hver. Vi barnebarn kan selvsagt også ha ansvar for morfar en uke, men til nå har det holdt at barna hans fordeler ansvaret. 

Vi barna kommer heller ikke «hjem på ferie». Det hender vi leier er hus i utlandet og drar hele storfamilien sammen, men ellers drar ingen «hjem på ferie» etter vi har fått egne barn. Yngste søster som er singel og gjerne bor hos mamma og pappa noen dager har jo forståelse for at det ikke passer når mamma og pappa er bortreist. Så det er jo aldri noe problem. 

Ang planter: noen vanner for en, eller man kan ha selvvanninnssystem. Luking og vedlikehold utsetter man jo bare, det er ingen krise. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har leilighet uten hage, har valgt å ikke ha barn, har foreldre som gjerne blir med på ferie da de er i 70 årene da de også har leilighet. Vi drar på ferie 3-4 ganger i året. Jeg har jobb som tillater å kunne reise så mye. Flott at du liker det a4 livet, men vi som ikke gjør det elsker å bruke pengene våre på hva vi vil uten så mye forpliktelser. 

Anonymkode: b6770...f4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har automatisk vanning i hagen. Koster svært lite og er enkelt å sette opp. Bruker bare en timer på vannkranen som skrur seg på 1 gang i døgnet. Har to slanger som står koblet på hver sin spreder. 

Bruker dette også når jeg er hjemme. Orker ikke vanne med kanne 😉

Anonymkode: 224a3...4b4

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har valgt å kjøpe rekkehus. Jeg har ingen hage. Inni hjemmet mitt, har kun silkeblomster. Jeg har rett og slett tatt ansvar for eget liv. Men, jeg har katter. Så når jeg reiser er det alltid noen her hjemme. Jeg setter ikke kattene bort. Jeg betaler heller for at noen skal være hjemme med dem. Akkurat nå bor voksen datter med meg. Vi er aldri borte samtidig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...