AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #61 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har jo delvis rett, men glemmer kjønnsidentitet oppi det hele. Vi mennesker og vår hjerne er avanserte saker, og kjønnsidentiteten sitter i hjernen. Jeg antar du 100% føler deg som det kjønnet du ble født som? Anonymkode: df76c...433 De fleste går ikke rundt og "kjenner" seg som det kjønnet de ble født som. Vi bare er, på samme måte som at vi bare er mennesker. Anonymkode: abc12...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #62 Skrevet 11. juli 2023 Andro skrev (10 minutter siden): Kjønn og legning har sammenheng? Så du mener at flere av det ene eller andre kjønnet har en viss legning? Som at flere menn er bifile eller at flere kvinner er lesbiske, eller hva skal du fram til? Kvinner og transkvinner kan være heterofile, bifile, panfile eller lesbiske. Menn og transmenn kan være heterofile, bifile, panfile eller homofile. Intersexpersoner og ikke-binære kan vel på en måte sies å være panfile per definisjon, men det blir litt mer uklart... om det har noe å si. Hvilket poeng mener du homofile har kjempet for?? Jeg mente at kjønn og legning henger sammen. Ikke at flere er bifile eller lesbiske? Men at legning betyr en persons tiltrekning til det samme, motsatte eller flere kjønn. Så kjønn er hovednøkkelen i definisjonen av legning. Legning = hvilket kjønn du er + hvilken kjønn du tiltrekkes av. Anonymkode: 6a243...aeb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #63 Skrevet 11. juli 2023 Andro skrev (14 minutter siden): Hvilket poeng mener du homofile har kjempet for?? Og for å svare på det siste her, selv om jeg tror man kan forstå det ut av svarer over. Homofile har kjempet for retten til å elske folk av det samme kjønnet som en selv. Kjønn, ikke kjønnsidentitet. Anonymkode: 6a243...aeb
Andro Skrevet 11. juli 2023 #64 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og for å svare på det siste her, selv om jeg tror man kan forstå det ut av svarer over. Homofile har kjempet for retten til å elske folk av det samme kjønnet som en selv. Kjønn, ikke kjønnsidentitet. Anonymkode: 6a243...aeb Homofile, som alle andre skeive, har kjempa for retten til å elske den man vil. Du er veldig historieløs om du ikke vet at transpersoner og ikke-binære har vært sentrale pådrivere i kampen for like rettigheter uavhengig av kjønn, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet. De var blant annet veldig aktive i Stonewall-opprøret, som er opphavet til dagens pride-markeringer, og har alltid hatt en sentral posisjon i queerbevegelsen. Ingen skeive vinner noe på at kjønn og kjønnsroller defineres stereotypt eller smalt, slik du her forsøker å framstille det. Tvert imot. En transperson er et menneske som befester sitt kjønn seinere i livet enn ved fødselen. En transmann er en mann. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #65 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Og for å svare på det siste her, selv om jeg tror man kan forstå det ut av svarer over. Homofile har kjempet for retten til å elske folk av det samme kjønnet som en selv. Kjønn, ikke kjønnsidentitet. Anonymkode: 6a243...aeb Og hva skal homofile gjøre når man ikke lenger kan identifisere hva en mann eller kvinne er? Jeg har sett så mange transpersoner si "jeg identifiserer meg som mann/kvinne", men når de blir spurt om hva en mann eller kvinne er, kan de ikke svare. Hvordan kan man kjenne seg som noe man ikke engang kan definere? Jeg har aldri sett en gruppe så ivrig på å ødelegge kjønn samtidig som de skal sette alle i grupper. Ingen bryr seg om en mann velger å kle seg i dameklær og kalle seg selv for Kari, men når Kari prøver å ødelegge hva det vil si å være mann eller kvinne samtidig som de insisterer på å bli identifisert og behandlet som en kvinne, da blir det problemer. Anonymkode: abc12...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #66 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du kan se svarer mitt til en transmann her ovenfor der jeg annerkjenner at det er er litt «nyansert» tema som kan ha flere svar. Jeg er enig i at er man transmann og ser 100% ut som en mann og snakker på et individuelt nivå om at man liker menn, så gir det mening at man bare sier homofil, ettersom i konteksten er det hva som gir mening. (Eks. Man sitter på en resturant med en ny gruppe mennesker og spørsmålet dukker opp) Men på et teknisk nivå ville jeg sagt at man i teorien er heterofil. Syntes ikke det gir mening å si at transmenn som liker menn er homofile. Så, litt kontekstbasert, ville jeg sagt. Akkurat som hun/han. men jeg, som også er lesbisk vil igjen argumentere for at du ligger litt mer uti siden bort fra lesbisk om du tenner på og kan ha sex med en penis. For meg ville det vært helt uaktuelt om min partner hadde penis, uansett om de fremstår som kvinne ellers. Det er en fullstendig turn off og når jeg ser en penis så er det ingen del av kroppen min som ser på det som noe annet enn mann. Og jeg vet om mange heterofile som føler det samme. Det er vel hva noen på twitter kalte «super-straight» på tull. Men vil jo tenke at de som er «åpne» for noe litt i mellom kjønnsutrykkene har da en litt bredere seksualitet og det er det jo absolutt ingenting galt i. Den eneste grunnen til å i det heletatt skille på dette er av praktiske årsaker, foreks. når man filtrer ut potensielle partnere i en dating app. Da er det veldig handy for transpersoner å vite hvem som er åpen for dette og hvem som ikke er det om man foreks kunne hatt subkategorier innen for panfil, eks. «panfil lesbisk» osv. generelt vanskelig tema. Anonymkode: 6a243...aeb Enig, og i grunn et spennende tema. Av nysgjerrighet: når ville du fått nytte av å snakke om legningen på et teknisk nivå? Der transmenn er heterofile om de ligger med menn? Og skaper det ikke bare mer forvirring om legning er kontekstbasert, teknisk vs sosialt? Jeg respekterer fullt ut at du ikke kunne hatt sex med en penis, uansett om den var koblet på en mann eller kvinne, jeg har flere lesbiske venninner hvor dette er uaktuelt. Men jeg anser deg ikke som mer lesbisk enn meg selv av den grunn, på samme måte som at jeg ikke anser meg selv som mer lesbisk fordi jeg utelukkende tiltrekkes feminine kvinner og aldri kunne blitt tiltrukket eller tent på en masc -stone eller ei- enn hva mine venninner som har dette som preferanse er. Men nå avsporer jeg tråden! Vil takke for spennende tanker, og jeg følger deg ang. Hvor praktisk det ville vært for transmenn/transkvinner med filtrering i apper, selv om jeg selv ikke hadde vært komfortabel med en annen merkelapp enn lesbisk -jeg er langt ifra pan, jeg har ganske tydelige preferanser😊 Anonymkode: 9261d...02c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #67 Skrevet 11. juli 2023 Andro skrev (6 timer siden): Homofile, som alle andre skeive, har kjempa for retten til å elske den man vil. Du er veldig historieløs om du ikke vet at transpersoner og ikke-binære har vært sentrale pådrivere i kampen for like rettigheter uavhengig av kjønn, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet. De var blant annet veldig aktive i Stonewall-opprøret, som er opphavet til dagens pride-markeringer, og har alltid hatt en sentral posisjon i queerbevegelsen. Ingen skeive vinner noe på at kjønn og kjønnsroller defineres stereotypt eller smalt, slik du her forsøker å framstille det. Tvert imot. En transperson er et menneske som befester sitt kjønn seinere i livet enn ved fødselen. En transmann er en mann. Ja? Det var nøyaktig det jeg skrev. Det var en tid å elske samme kjønn ikke var lov, de kjempet for retten til dette. Det er det samme som å elske den man vil? Hva er det du ikke forstår? Du går på navn-kalling og er agressiv uten grunn. en transmann er og vil alltid være en person som identifiserer seg selv som mann, de ER ikke en mann, de er en transmann, altså en kvinne som lever som mann. Det er det ingenting galt i, men lær deg hva ord betyr. Mann og kvinne betyr hannkjønn og hunnkjønn-menneske. På samme måte som hannhund og tispe brukes om hunder osv. Å være trans er også knyttet til kjønn, kan ikke være trans uten å bli født med «feil» kjønn. Man ER altså feil kjønn, og ønsker å korrigere dette ved å leve slik man blir oppfattet som det omvendte kjønn. Det er en forskjell, du må lære deg å forholde deg til fakta. Anonymkode: 6a243...aeb 2
Andro Skrevet 11. juli 2023 #68 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): en transmann er og vil alltid være en person som identifiserer seg selv som mann, de ER ikke en mann, de er en transmann, altså en kvinne som lever som mann. Det er det ingenting galt i, men lær deg hva ord betyr. Jeg vet eksakt hva en transperson er, i motsetning til deg. Det er en person som befester sitt kjønn seinere, når det ikke sammenfaller med det som ble antatt da vedkommende ble født. En transperson er ikke en som "leker" et annet kjønn. Det er en som blir eller bekrefter sitt kjønn når kjønnsbevissthet eller kjønnsmoding tilsier at tildelt kjønn ikke stemmer. Du er trolig av dem som tror kjønn har to mulige kromosomvariabler. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #69 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig, og i grunn et spennende tema. Av nysgjerrighet: når ville du fått nytte av å snakke om legningen på et teknisk nivå? Der transmenn er heterofile om de ligger med menn? Og skaper det ikke bare mer forvirring om legning er kontekstbasert, teknisk vs sosialt? Jeg respekterer fullt ut at du ikke kunne hatt sex med en penis, uansett om den var koblet på en mann eller kvinne, jeg har flere lesbiske venninner hvor dette er uaktuelt. Men jeg anser deg ikke som mer lesbisk enn meg selv av den grunn, på samme måte som at jeg ikke anser meg selv som mer lesbisk fordi jeg utelukkende tiltrekkes feminine kvinner og aldri kunne blitt tiltrukket eller tent på en masc -stone eller ei- enn hva mine venninner som har dette som preferanse er. Men nå avsporer jeg tråden! Vil takke for spennende tanker, og jeg følger deg ang. Hvor praktisk det ville vært for transmenn/transkvinner med filtrering i apper, selv om jeg selv ikke hadde vært komfortabel med en annen merkelapp enn lesbisk -jeg er langt ifra pan, jeg har ganske tydelige preferanser😊 Anonymkode: 9261d...02c Den eneste gangen det er viktig å forholde seg til dette tenker jeg er når man snakker statistikk og i vitenskaplige eller medisinske settinger, tenker jeg. Foreks. Du er sammen med en transkvinne, derfor er det kanskje mulig for dere å få barn, men det er ikke et vitenskapelig mirakel, det er ikke plutselig et «lesbisk par» som har klart å få barn, det er kun et heterofilt par som har klart det de fleste klarer. Så i slike scenarioer så er det viktig å forholde seg til logikken. Vi har alle sett disse nyhetstitlene med «en mann har født», da man altså får inntrykk at en faktisk mann har født.. det hadde vært nyhetsverdig fordi det er.. så langt vitenskapen har kommet, helt umulig. Men så viser det seg i artikkelen at det var en transmann… så sitter man der og blir litt sånn.. ja no shit, dette er en person født som kvinne, og gjør noe de fleste andre kvinner også klarer, det er ikke nyhetsverdig, eller vitenskapelig nytt. Veldig irriterende og misvisende. Derfor syntes jeg det er viktig å skille på homofil/heterofil i denne settingen, samme som det er viktig å spesifisere at det er en forskjell på transmann og mann. På et individuelt nivå, la oss si det er en klubb som har«kvinner får gratis inngang»-kveld, da er det implied at transkvinner også får gratis inngang (da referer jeg til de som faktisk ser ut som kvinner). For man kan dra den logiske konklusjonen at meldingen betyr «alle som fremstår som kvinner får komme inn» ikke «kun hunnkjønn får komme inn». Og det er jo et «ikke-problem» da ingen kommer til å stoppe noen som ser ut som en kvinne uansett hva som er i buksa. Men foreks i en vitenskaplig artikkel som sier foreks «50% av kvinner sliter med amming»(bare fant på noe), så er det åpenbart at dette kun gjelder de som er født kvinne(hunnkjønn menneske). Å begynne å si «folk som blør» osv. er tull. det var hyggelig å prate med deg også, jeg tror det er mye å være enige om, og temaet er veldig komplekst. Men det er deilig å kunne ha en ordentlig samtale om dette med noen uansett om man har uenigheter, uten personangrep osv. har vært en glede å utveksle tanker med deg. Heterofil eller ei, så støtter jeg selvfølgelig forholdet ditt og partneren ditt sitt livssvalg, ønsker dere bare gode ting! Anonymkode: 6a243...aeb 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #70 Skrevet 11. juli 2023 Andro skrev (6 minutter siden): Jeg vet eksakt hva en transperson er, i motsetning til deg. Det er en person som befester sitt kjønn seinere, når det ikke sammenfaller med det som ble antatt da vedkommende ble født. En transperson er ikke en som "leker" et annet kjønn. Det er en som blir eller bekrefter sitt kjønn når kjønnsbevissthet eller kjønnsmoding tilsier at tildelt kjønn ikke stemmer. Du er trolig av dem som tror kjønn har to mulige kromosomvariabler. Jeg har ikke sagt at noen leker noen ting. Å befeste sitt kjønn (du mener kjønnsidentitet) senere er nøyaktig det jeg sier, det er noen som identifiserer seg som det omvendte kjønnet enn det man er. du kan slutte å anta hva jeg tror og lese hva jeg skriver.. de fleste vet at det finnes mange kromosonfeil man kan bli født med, selv om det er sjeldent. Hvordan er det relevant? Det endrer ikke fakta, fakta er at kjønn er binært. Det finnes kun hunnkjønnsceller og hannkjønnsceller, dette kan enhver biolog fortelle deg. Sex som det kalles på engelsk er hannkjønn/hunnkjønn, gender er sex + skapning. Altså female human = woman, female lion = lioness. Forstår du nå? Du må lære deg å bruke ord korrekt. Og lære deg å slutte å anta/legge ord inn i munnen på andre. Dette er ikke noe å krangle om, dette er kun objektive fakta, at du ikke liker dette er et YOU-problem. At det er mange kjønnsIDENTITETER er det ingen som har sagt noe i mot, at enkelte ønsker å endre sin kjønnsidentitet er helt fint, men kjønn er medfødt. Igjen, man kan ikke være trans om kjønn ikke er medfødt.. hva er det man «transitions» fra da? Ingenting. Så enten les deg opp på biologi og lær deg og debattere på en ordentlig måte eller slutt å siter meg. Slik lav-kvalitets debatter er ikke verdt det. Har nettopp hatt to gode samtaler med to flotte oppegående personer i denne tråden her og vil gjerne holde det slikt. Anonymkode: 6a243...aeb 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #71 Skrevet 11. juli 2023 Cis er et begrep som har eksistert i over 100 år. Det var sorte transkvinner som startet Stonewall opptøyene. Så transpersoner har vært med å kjempe fra starten av. Anonymkode: 4e8a5...587
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #72 Skrevet 11. juli 2023 Mye rart i dagens samfunn. Anonymkode: 66ba1...da4 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #73 Skrevet 11. juli 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: De fleste går ikke rundt og "kjenner" seg som det kjønnet de ble født som. Vi bare er, på samme måte som at vi bare er mennesker. Anonymkode: abc12...9ea Nettopp. Slik er det for meg, deg og majoriteten av «alle andre». Klarer du i det hele tatt å forestille deg hvordan det føles å være «fanget» i kropp? Dy er vanskelig hvis man er cis, men sannsynligvis helt jævlig om man er trans og lever med dette hver eneste dag. Anonymkode: df76c...433
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå