Gå til innhold

Sår som ikke gror.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Natt til torsdag klødde jeg veldig på fotvristen. Kjentes ut som et myggstikk. Dagen etterpå så jeg at jeg hadde klødd av de ytterste hudlaget (sikkert dårlig forklart), så jeg satte på en plaster for å beskytte det. Etter dette har ikke såret grodd i det hele tatt. Det er smertefullt å ha på seg sko, og å komme borti.. Når skal en kontakte lege ved sår som ikke gror?  (Såret er ca 3x2 cm)

Anonymkode: 7c2e8...daf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg tenker at 4-5 dager ikke er lenge "nok". Og hvis det ikke har klødd der før akkurat da du klødde den natta, så ville jeg ihvertfall ha sett det an. Hvis det er et sted man stadig er borti eller ting gnisser, så tar det jo gjerne litt tid.

Må presisere at jeg ikke er helsepersonell på noe vis.

Anonymkode: f84a1...943

AnonymBruker
Skrevet

Har du målt blodsukkeret? Hvis en har diabetes så kan sår på føttene Gro veldig sakte.

Anonymkode: 9738d...763

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er lenge nok til å konkludere med at såret ikke gror. Når jeg har sår smører jeg på svartfrøolje (helsekosten), da pleier det å gro veldig fort. Ellers kan manglende sårheling over tid være relatert til andre ting som bør sjekkes opp hos lege. Ekstra c vitamin, a vitamin (retinol), sink, er eksempler på viktige vitaminer/mineraler kroppen trenger godt med for sårhealing.  Spiser du lite rødt kjøtt og ost f.eks, så kan det være du trenger en boost av a vitamin retinol og sink. Spiser du lite frukt og grønt, kanskje en god boost med c vitamin. 

Anonymkode: 22234...c3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...