Gå til innhold

Autisme og tørstefølelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke folk med autisme tørste? 

Anonymkode: a65a5...739

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner ikke folk med autisme tørste? 

Folk med autisme er like varierte og individuelle som alle andre.

Mange av oss kan ha utfordringer med å regulere behover som sult, tørst, søvn og lignende i ulike grader og under ulike omstendigheter. Andre er kanskje mer oppmerksomme på kroppslige behov til det punktet der selv mild tørsthet er omtrent ulidelig og veldig distraherende.

Jeg blir gjerne veldig oppslukt av ting og glemmer å følge med på kroppslige signaler. Er jeg sliten kan jeg få utfordringer med å agere på kroppslige behov selv om jeg er oppmerksom.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok jeg kjenner igjen det du sier. Min sønn er dårlig på å drikke. Derfor begynte vi med drikkeflaske til han slik at det er lett å følge med hvor mye han drikker og han selv blir flinkere til å drikke når han har flaska ved seg. Har fulgt opp dette tett over tid å det har fungert bra slik. Inntill i dag. 

Vi var ute noen timer på ettermiddagen i dag. 3 timer ca. Hadde med drikke men han ville ikke ha noe i løpet av den tiden. Plutselig ville han dra. Vi skulle gå et kort stykke til bilen og han ble plutselig helt grå i ansiktet og spurte hvor er bilen, jeg føler meg helt slapp,jeg klarer ikke gå sa han. Jeg så leppen hans ble bleke. Fikk han raskt inn i bilen å sa til han at nå må du drikke. Da drakk han en slurk brus. Han virket helt utslitt på bilen hjem. Når kom inn sjekka jeg vannflaska hans og annen drikke jeg hadde gitt han tidligere på dagen. Alt var urørt! Dvs han har ikke drukket noe på nesten et døgn! Etter litt drikke sovna han på sofaen. Har nå fått i han ca 0.5 liter i kveld. Han er i fin form igjen men jeg blir jo så redd! 

Jeg sliter med å forstå hvordsn det kan gå så langt. Virker jo ikke som han merker tørste før det begynner å bli farlig liksom. Føler meg helt dritt nå som ikke har fulgt med i timen. Stakkars unge! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok jeg kjenner igjen det du sier. Min sønn er dårlig på å drikke. Derfor begynte vi med drikkeflaske til han slik at det er lett å følge med hvor mye han drikker og han selv blir flinkere til å drikke når han har flaska ved seg. Har fulgt opp dette tett over tid å det har fungert bra slik. Inntill i dag. 

Vi var ute noen timer på ettermiddagen i dag. 3 timer ca. Hadde med drikke men han ville ikke ha noe i løpet av den tiden. Plutselig ville han dra. Vi skulle gå et kort stykke til bilen og han ble plutselig helt grå i ansiktet og spurte hvor er bilen, jeg føler meg helt slapp,jeg klarer ikke gå sa han. Jeg så leppen hans ble bleke. Fikk han raskt inn i bilen å sa til han at nå må du drikke. Da drakk han en slurk brus. Han virket helt utslitt på bilen hjem. Når kom inn sjekka jeg vannflaska hans og annen drikke jeg hadde gitt han tidligere på dagen. Alt var urørt! Dvs han har ikke drukket noe på nesten et døgn! Etter litt drikke sovna han på sofaen. Har nå fått i han ca 0.5 liter i kveld. Han er i fin form igjen men jeg blir jo så redd! 

Jeg sliter med å forstå hvordsn det kan gå så langt. Virker jo ikke som han merker tørste før det begynner å bli farlig liksom. Føler meg helt dritt nå som ikke har fulgt med i timen. Stakkars unge! 

Kan det være noe med ensporethet?  Enkelte med asperger kan slite veldig med å ha flere tanker i hodet på en gang. Om de først tenker på en ting så glemmer de alt annet.

Anonymkode: 49991...f55

Skrevet

Mennesker med autisme er like forskjellige som mennesker uten autisme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan det være noe med ensporethet?  Enkelte med asperger kan slite veldig med å ha flere tanker i hodet på en gang. Om de først tenker på en ting så glemmer de alt annet.

Godt mulig. Han er slik at ting kan gå han veldig til hodet. Men det er jo rart at det kan gå så langt synes jeg. Når vi var ute ga jeg han en brus. Han ville ikke ha den. Noe som er rart når han tydeligvis egentlig var kjempetørst. Når jeg prata med han om det etterpå så sa han at han ikke drakk brusen fordi den ikke var kald. . Altså, da var klokka ca 18 på kvelden og han har ikke drukket noe hele dagen. Da må jo tørsthetsfølelsen være svak? Det er slik med mat også foresten. Han spiser kun noen utvalgte ting. Har vi ikke det han liker så spiser han ikke. Han kunne sultet ihjel foran er fullt kjøleskap føler jeg. Do og smerte virker også å være annerledes for han. Han kan holde seg i evigheter. Føler han piner seg selv på mange vis. Men kansje det er slik at han føler ikke det samme som meg? Er det nevrologisk eller sitter det i hodet? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt mulig. Han er slik at ting kan gå han veldig til hodet. Men det er jo rart at det kan gå så langt synes jeg. Når vi var ute ga jeg han en brus. Han ville ikke ha den. Noe som er rart når han tydeligvis egentlig var kjempetørst. Når jeg prata med han om det etterpå så sa han at han ikke drakk brusen fordi den ikke var kald. . Altså, da var klokka ca 18 på kvelden og han har ikke drukket noe hele dagen. Da må jo tørsthetsfølelsen være svak? Det er slik med mat også foresten. Han spiser kun noen utvalgte ting. Har vi ikke det han liker så spiser han ikke. Han kunne sultet ihjel foran er fullt kjøleskap føler jeg. Do og smerte virker også å være annerledes for han. Han kan holde seg i evigheter. Føler han piner seg selv på mange vis. Men kansje det er slik at han føler ikke det samme som meg? Er det nevrologisk eller sitter det i hodet? 

Ja, det er også noe som går igjen hos mange med autisme.  De kan være svært rigide i matveien.  Har selv sønn med autisme og kjenner meg igjen. 

Skrevet

Det er nok ikke det at tørsthetsfølelsen er svak i seg selv men at han har behov for riktig drikke på riktig tid i tillegg til å vere i toleransevinduet slik at han greier å prioritere tørsten. Kanskje er han ikke så god på å registrere kropplige behov, det oppleves gjerne som litt uviktig for mange av oss, ihvertfall om vi er midt i mer interessante ting. Man kan gjerne ignorere kroppen ganske mye.

Det høres sikkert veldig rart ut for andre men det gir mening for meg at han kan ha kjent på tørste dagen igjennom men at det alikevel ikke har fungert for han å faktisk drikke. Av og til går det i lås selv for meg som snart er 40 og «vet bedre». Hos meg er det en form for eksekutiv dysfunksjon. 
For eksempel kan det hende jeg har flere ting som alle oppleves som viktige, da greier jeg kanskje ikke å sortere eller agere på de ulike tingene og ingenting skjer.

En annen ting som kan skje for meg er at det å drikke eller spise noe krever en  innsats jeg ikke har overskudd til der og da. Drikken er feil temperatur for eksempel, eller har feil tekstur (bobler er ofte en utfordring for meg). Maten krever kanskje tilberedning med påfølgende opprydning, plutselig er jeg overvelda og fastlåst selv om magen rumler, blæra skriker og tørsten har gitt hodepine. 

Skrevet

Jeg har ikke autismespekterforstyrrelse, men må ha på alarmer gjennom dagen for å få i meg nok drikke. Har 90% av tiden NULL tørstefølelse. Eneste gangene jeg kan huske at jeg har følt meg tørst, er på veldig varme dager. Type sydenvarme. Og selv der må jeg ha på alarmer for å drikke nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...