Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

La nylig merke til at en romener som sitter fast utenfor min nærmeste dagligvarehandel har blitt gravid og da begynte jeg å tenke på ting som egentlig ikke angår meg, men som jeg likevel er nyskjerrig på.

Har disse tilgang til norsk helsevesen? Legevakt? Sykehus?
Dersom barnet blir født i Norge, vil det da få et norskt personnr og bli norsk statsborger?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Nutz skrev (1 minutt siden):

La nylig merke til at en romener som sitter fast utenfor min nærmeste dagligvarehandel har blitt gravid og da begynte jeg å tenke på ting som egentlig ikke angår meg, men som jeg likevel er nyskjerrig på.

Har disse tilgang til norsk helsevesen? Legevakt? Sykehus?
Dersom barnet blir født i Norge, vil det da få et norskt personnr og bli norsk statsborger?

Nei det blir ikke norsk statsborger

Anonymkode: 0c5e2...ada

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De pleier å reise hjem i god tid før fødsel, da det automatisk er barnvernsak når barn lever slik. De kan få akutt helsehjelp, men er lite orientert om rettighetene sine. Fødsel i Norge gir ikke statsborgerskap nei. 

Anonymkode: edc55...aeb

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som eøs-borger har de rett til helsehjelp som de som bor i Norge. Barnet blir ikke norsk statsborger. 

Anonymkode: 9c2a2...368

AnonymBruker
Skrevet

Leste det som at hun satt fast utenfor butikken og stusset litt på hvorfor. Skjønte så at det er den faste plassen hennes, ikke at hun nødvendigvis sitter fast :fnise: 

Anonymkode: e690a...524

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Rumenere har rett til helsehjelp på lik linje med nordmenn, så gratis å føde. Men som en annen sa, det blir nok fort en barnevernssak

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste det som at hun satt fast utenfor butikken og stusset litt på hvorfor. Skjønte så at det er den faste plassen hennes, ikke at hun nødvendigvis sitter fast :fnise: 

Haha ja det var ikke min beste setning.

Takk for svar alle sammen :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som eøs-borger har de rett til helsehjelp som de som bor i Norge. Barnet blir ikke norsk statsborger. 

Er de ikke avhengig av oppholdstillatelse og arbeidstillatelse for å få gratis hjelp?  

AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Er de ikke avhengig av oppholdstillatelse og arbeidstillatelse for å få gratis hjelp?  

Nei. Du får også legehjelp når du er på ferie i eøs-land. Det er derfor vi har europeisk helsetrygdkort som dokumentasjon.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Interessant dette med språk. I min dialekt så ble det bare tonefall som utgjorde forskjellen på om hun satt fast i noe, eller satt fast et bestemt sted og tidspunkt.   Sitter fast blir uttalt fortere enn Sitter fast.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Du får også legehjelp når du er på ferie i eøs-land. Det er derfor vi har europeisk helsetrygdkort som dokumentasjon.

Ja med det systemet vi har så vil nordmenn få legehjelp på ferie i EØS-land.  Betyr det at de vil få det samme? Får de det gratis i Norge og andre eøs-land? Må de ikke ha opparbeidet seg noen rettigheter i hjemlandet?

AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Ja med det systemet vi har så vil nordmenn få legehjelp på ferie i EØS-land.  Betyr det at de vil få det samme? Får de det gratis i Norge og andre eøs-land? Må de ikke ha opparbeidet seg noen rettigheter i hjemlandet?

Gjelder alle eøs-borgere i eøs-land. Man får samme helsehjelp som innbyggerne i det landet man er i.

Eøs-avtalen er en gjensidig avtale. 

Skrevet

Apropos rom-folk.  

Vil de omtales som sigøynere? Jeg så en romdame som solgte " Sigøynereventyr", det er blad de gir ut  på lik linje med =Oslo. 

Jeg vet at rom-miljøet i Norge vil omtales som norske rom.  Er disse utenlandske rom da?  Eller er de de egentlige sigøynerne?  Rene Karoli omtalte seg selv om sigøynerkongen og hevdet at noen romfolk som slo leir på Årvoll, ikke var sigøynere som dem. 

- Kast dem ut, sier «sigøynerkongen» (aftenposten.no)

AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

Apropos rom-folk.  

Vil de omtales som sigøynere? Jeg så en romdame som solgte " Sigøynereventyr", det er blad de gir ut  på lik linje med =Oslo. 

Jeg vet at rom-miljøet i Norge vil omtales som norske rom.  Er disse utenlandske rom da?  Eller er de de egentlige sigøynerne?  Rene Karoli omtalte seg selv om sigøynerkongen og hevdet at noen romfolk som slo leir på Årvoll, ikke var sigøynere som dem. 

- Kast dem ut, sier «sigøynerkongen» (aftenposten.no)

Jeg har hørt at dette ordet ikke var greit lenger 

Anonymkode: 614bd...c74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gjelder alle eøs-borgere i eøs-land. Man får samme helsehjelp som innbyggerne i det landet man er i.

Eøs-avtalen er en gjensidig avtale. 

jeg har lest flere steder at helsehjelpen avhenger av oppholdsstatus. så lenge de ikke har gyldig oppholdstillatelse så får de ikke  betalt helsehjelp for andre ting enn svangerskap og fødsel ( det er visst gratis for alle).

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hørt at dette ordet ikke var greit lenger 

Anonymkode: 614bd...c74

Hvilket ord er ikke greit lenger?

Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

jeg har lest flere steder at helsehjelpen avhenger av oppholdsstatus. så lenge de ikke har gyldig oppholdstillatelse så får de ikke  betalt helsehjelp for andre ting enn svangerskap og fødsel ( det er visst gratis for alle).

Ja, det er vel noe hvis en er her mer enn 3 mnd uten jobb/studier, men det er bare å reise 24 timer rim Sverige så kan en komme tilbake for nye 3 mnd

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Ja, det er vel noe hvis en er her mer enn 3 mnd uten jobb/studier, men det er bare å reise 24 timer rim Sverige så kan en komme tilbake for nye 3 mnd

De skal vel også ha nok midler til å opphoøde seg i EØS-landet, noe jeg tviler på at de har siden de tigger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

Eøs- borgere kan oppholde seg lenge i andre eøs-land så lenge de forsørger seg selv. Det er ikke nødvendig med annen oppholdstillatelse.  Det trenger heller ikke du på ferie i Europa.  De kan også ta seg jobb. De har som sagt rett til nødvendig helsehjelp på lik linje med andre innbyggere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eøs- borgere kan oppholde seg lenge i andre eøs-land så lenge de forsørger seg selv. Det er ikke nødvendig med annen oppholdstillatelse.  Det trenger heller ikke du på ferie i Europa.  De kan også ta seg jobb. De har som sagt rett til nødvendig helsehjelp på lik linje med andre innbyggere.

Hvordan kan de dokumentere at de forsørger seg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...