Gå til innhold

Når skal man trene valper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens! Har en ni uker gammel valp i hus. Begynte å trene på å gjøre fra seg ute umiddelbart selvfølgelig. Men jeg lurer på når dere startet med trening som f.eks sitt, bli, ligg, gå pent i bånd etc. ? Vi har begynt på sitt og ligg. Problemet er at valpen blir heelt vill når hun skjønner at godbiter er involvert og glemmer helt at hun må sitte eller ligge😅Skal på valpekurs, men det er ikke før om noen uker. Tenkte derfor å høre om noen har tips til trening av valp. Hva fungerte, hva fungerte ikke? Alle tips tas i mot med takk🙏🏼

Anonymkode: 3ad82...c2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da vi hadde valp var det først og fremst dotrening ja. Så. sosialisering, ta med valpen ut og oppleve ting, snuse, se og hilse på folk og fe etc. Utover det var det viktigste å trene på innkalling, sitt/ligg etc trente vi på litt sånn når det passet.  

Anonymkode: add96...b43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv valp nå, og treningen startet med en gang den kom i hus😄 do-trening👌🏼 og enkle ting som sitt, dekk og innkalling/kontakt. Korte økter, men samtidig snike inn øving i all håndtering. Feks når vi skal ut så blir ikke døren åpnet før «sitt» og kontakt er på plass.  

Anonymkode: b1c76...4d9

• Nyttig 1
Skrevet

Start trening med en gang. Pass på at godbitene ikke er synlige, det kan gire hunder opp. Ha f.eks en godbitveske. Du kan ha denne på deg store deler av dagen i begynnelsen slik at valpen blir vant med synet og ikke stresser seg opp bare av det. Ikke bruk godbit som lokking, men heller som belønning etter valpen har gjort det som er riktig.

Fordelen med å ha godbitveske på ofte i begynnelsen er at da er det også lett å belønne det valpen gjør der og da som man vil ha mer av. Samt legge inn små treningsøkter i løpet av dagen. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 21.10):

Hei folkens! Har en ni uker gammel valp i hus. Begynte å trene på å gjøre fra seg ute umiddelbart selvfølgelig. Men jeg lurer på når dere startet med trening som f.eks sitt, bli, ligg, gå pent i bånd etc. ? Vi har begynt på sitt og ligg. Problemet er at valpen blir heelt vill når hun skjønner at godbiter er involvert og glemmer helt at hun må sitte eller ligge😅Skal på valpekurs, men det er ikke før om noen uker. Tenkte derfor å høre om noen har tips til trening av valp. Hva fungerte, hva fungerte ikke? Alle tips tas i mot med takk🙏🏼

Anonymkode: 3ad82...c2e

Begynner på dag 1. Om jeg har en slik som din så begynner jeg med å trene litt tålmodighet, f.eks hold godbiten foran valpen i knyttet hånd og bare venter på at den gir opp å forsøke. I det den begynner å tenke og trekker seg litt åpner jeg hånden. Så gjentar jeg det lengre og lengre tid. Lukker hånden om det er feil, åpner på rett adferd. Legger og på et versegod når den får ta. 

Anonymkode: 524c7...595

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...