AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #1 Skrevet 9. juli 2023 Jeg har alltid vært skoleflink, hatt gode karakter opp gjennom årene og likevel sitter jeg med 3,8 ut a videregående. Jeg hadde latt være å sjekke snittet mitt i sin helhet, ettersom jeg hadde mye pågående dette skoleåret. Jeg har vært utsatt for vold, blitt kastet ut av mitt eget hjem, bodd på krisesenteret og blitt alvorlig syk underveis. Likevel klarer jeg ikke å være snill mot meg selv, og vil heller ikke bruke noe av dette som en unnskyldning. I VG1 var jeg ikke klar over hva avgangsfag var, og hvor viktige de var for snittet mitt. Jeg var ung, umotivert og deprimert. VG2 gikk bedre, og jeg gikk ut med 5 blank i snitt. Det var dette snittet som gjorde at jeg fikk komme meg inn på påbygg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre av meg. Jeg kommer fra en familie med lav inntekt, og har alltid sett på utdanning som en inngangsbillett til en sikrere hverdag. Nå kan jeg jo bare glemme det med et såpass lavt snitt. Jeg er 21 år gammel, og dette er mitt siste år med førstegangsvitnemål. Jeg har søkt IT-studie som førstevalg. Der sto det "førstevitnegangsmål -> alle", og jeg aner ikke hva det betyr. Dette er et studie i Bø, og jeg vet ikke om det betyr at alle kommer inn. Jeg tviler sterkt på at jeg kommer inn med et såpass lavt snitt. I tillegg hadd jeg norsk-eksamen som jeg fikk en 5er i, men som ble slettet pga udir greiene som skjedde (at det var lang ventetid, at folk ikke kom inn osv) Denne karakteren hadde i det minste gitt meg 3,9 i snitt. Jeg kom også opp i matte muntlig som er mitt desidert SVAKESTE fag, og fikk en 3er. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg er bare så lei meg. Så sur, så oppgitt. Jeg som ønsket mer ut av livet. I tillegg står jeg ovenfor en del helseproblemer nå som jeg holder på finne svar på. Føler bare at livet er helt håpløst og at jeg ikke duger til noe som helst. At jeg er en taper, og mest sannsynlig kommer til å havne utenfor samfunnet, noe som er så leit og hjerteskjærende for meg. Anonymkode: def90...7a4 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #2 Skrevet 9. juli 2023 Dersom det er noen trøst så har disse karakterene ingenting å si dersom de er gode nok til å få deg inn på studiet ditt. Etter det begynner du med helt blanke ark, og du kan få studere langt unna alt det du har måtte oppleve av negative ting tidligere. 3,8 føles kanskje som veldig lite for deg, men det er jo rett rundt snittet og det er veldig mange utdanninger man kan ta med et slikt snitt! Anonymkode: 708db...b97 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 Du er ikke en taper❤ Jeg hadde lavere snitt enn deg, har slitt psykisk og gått på nav et par år - selv jeg datt ikke ut av samfunnet. Folke er ulike, vi alle er flinke til noe, ikke alle kan ha topp karakterer og de aller fleste har sin historie, livet er sjeldent en dans på roser for noen. Jeg vet at det er tungt å tenke positivt nå, men tro meg, du er ikke en taper. Og samfunnet er fullt av unike mennesker - alle finner sin plass et eller annet sted❤ Anonymkode: 85ce6...0df 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har alltid vært skoleflink, hatt gode karakter opp gjennom årene og likevel sitter jeg med 3,8 ut a videregående. Jeg hadde latt være å sjekke snittet mitt i sin helhet, ettersom jeg hadde mye pågående dette skoleåret. Jeg har vært utsatt for vold, blitt kastet ut av mitt eget hjem, bodd på krisesenteret og blitt alvorlig syk underveis. Likevel klarer jeg ikke å være snill mot meg selv, og vil heller ikke bruke noe av dette som en unnskyldning. I VG1 var jeg ikke klar over hva avgangsfag var, og hvor viktige de var for snittet mitt. Jeg var ung, umotivert og deprimert. VG2 gikk bedre, og jeg gikk ut med 5 blank i snitt. Det var dette snittet som gjorde at jeg fikk komme meg inn på påbygg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre av meg. Jeg kommer fra en familie med lav inntekt, og har alltid sett på utdanning som en inngangsbillett til en sikrere hverdag. Nå kan jeg jo bare glemme det med et såpass lavt snitt. Jeg er 21 år gammel, og dette er mitt siste år med førstegangsvitnemål. Jeg har søkt IT-studie som førstevalg. Der sto det "førstevitnegangsmål -> alle", og jeg aner ikke hva det betyr. Dette er et studie i Bø, og jeg vet ikke om det betyr at alle kommer inn. Jeg tviler sterkt på at jeg kommer inn med et såpass lavt snitt. I tillegg hadd jeg norsk-eksamen som jeg fikk en 5er i, men som ble slettet pga udir greiene som skjedde (at det var lang ventetid, at folk ikke kom inn osv) Denne karakteren hadde i det minste gitt meg 3,9 i snitt. Jeg kom også opp i matte muntlig som er mitt desidert SVAKESTE fag, og fikk en 3er. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg er bare så lei meg. Så sur, så oppgitt. Jeg som ønsket mer ut av livet. I tillegg står jeg ovenfor en del helseproblemer nå som jeg holder på finne svar på. Føler bare at livet er helt håpløst og at jeg ikke duger til noe som helst. At jeg er en taper, og mest sannsynlig kommer til å havne utenfor samfunnet, noe som er så leit og hjerteskjærende for meg. Anonymkode: def90...7a4 «Alle» betyr at alle som søkte kom inn i fjor. Er ofte lett å komme inn på studier litt ute i gokk. Men er fortsatt et godt studie som vil gi deg millionlønn om noen år Anonymkode: f2242...71a 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 Skjerp deg. Karakterer er ikke alt. Anonymkode: bb557...789 2
Alan Smithee Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Jeg er lærer i vgs. Som de andre sier, er du ikke en taper, og at "alle" kommer inn, betyr at du kommer inn så sant du har studiekompetanse. Det er veldig vanlig å gå på en smell fra VG2 YF til påbygg, siden måten året er strukturert på ikke gir rom for modningen fagene egentlig trenger. Om du har lyst til å ta opp fag, og lurer på hvordan prosessen rundt det er, så siter meg her eller send meg en PM, så skal jeg snakke deg gjennom det. 3 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Alle» betyr at alle som søkte kom inn i fjor. Er ofte lett å komme inn på studier litt ute i gokk. Men er fortsatt et godt studie som vil gi deg millionlønn om noen år Anonymkode: f2242...71a Bø er ikke gokk da. Det tar kun kort tid til Oslo med buss eller tog. Fantastisk studiested Anonymkode: 4a35b...298
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 «Alle» betyr at alle de som søkte i fjor i førstegangskvoten kom inn, uavhengig av deres karaktersnitt. Skal mye til at det forandres, om ikke studiet har blitt veldig populært det siste året. Om 10 dager er livet ditt kanskje litt annerledes. Mest sannsynligvis kommer du inn på studiet, og da er karakterene dine fra videregående glemt. De har da ingen betydning. Nyt sommeren og gled deg til studiestart 😊 Anonymkode: db57c...a9d 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 Gratulerer med ferdig vgs 😃❤️ jeg hadde samme snitt som deg, men er i dag anestesisykepleier ☺️ synes selv det er ganske bra og er stolt av hva jeg har greid. Dette kommer til å gå helt fint TS. Tørk tårene og løft blikket. Du har hele livet foran deg nå og mange dører er åpne. Du har åpenbart et godt hode, men er blitt spent bein for pga andre omstendigheter. Det er ikke din skyld, så ikke la det ødelegge for deg. Forstår at det føles håpløst nå, men husk at det bare er en følelse- ikke en realitet. Synes faktisk det er rå bra at du har såpass i snitt med tanke på hva du har opplevd!! ❤️ Livet venter 😃 Stol på at det kan bli bra ❤️ Anonymkode: 1dea7...00a 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Jeg gikk ut av påbygg med akkurat likt snitt som deg, uten like mye krøll på privaten. Og jeg er ikke dum, bare uinteressert i allmennfag. Og det gikk veldig bra med meg, har hatt forskjellige kule jobber, og bestemte meg for å studere i en alder av 37. Det kommer til å gå strålende! Anonymkode: 6067d...327 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 Ikke la dette knekke deg! Vi er mange som har gått ut av VGS med samme snitt som deg og har gjort det svært godt i livet. Dette klarer du! Heier på deg ❤️ Anonymkode: f6d87...5d0 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 Alt er ikke tapt, ts. Jeg hadde lignende snitt. Gadd ikke å studere før noen år etter vgs, men jeg kom inn på et studie som "alle" kommer inn og nå har jeg fullført bachelor. For noen dager siden fikk jeg opptak til et masterprogram som er vanskelig å komme inn på. Har fått dette til med gode karakterer på bachelor og riktige valg ifht emner. Forteller min historie for å vise at dette kan du også klare. Finn et studie du kan komme inn på, legg en plan og jobb som faen med studiene. Du klarer det! 🙏 Anonymkode: 6255b...35c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #13 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Alt er ikke tapt, ts. Jeg hadde lignende snitt. Gadd ikke å studere før noen år etter vgs, men jeg kom inn på et studie som "alle" kommer inn og nå har jeg fullført bachelor. For noen dager siden fikk jeg opptak til et masterprogram som er vanskelig å komme inn på. Har fått dette til med gode karakterer på bachelor og riktige valg ifht emner. Forteller min historie for å vise at dette kan du også klare. Finn et studie du kan komme inn på, legg en plan og jobb som faen med studiene. Du klarer det! 🙏 Anonymkode: 6255b...35c Hvilket studie var dette? Har egentlig bare godtatt at jeg ikke kommer inn, og må ta opp fag. Gud, jeg føler meg patetisk. Venninnene mine er på sitt siste år på studiet, og jeg har ikke begynt engang. Vet at man ikke skal sammenligne seg selv med andre, men jeg kan ikke la være. TS Anonymkode: def90...7a4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #14 Skrevet 10. juli 2023 Du kan alltids gå på BI. Det koster, men godt betalt jobb får du. Der spiller ikke snitt noen rolle. Anonymkode: 053e2...490
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #15 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du kan alltids gå på BI. Det koster, men godt betalt jobb får du. Der spiller ikke snitt noen rolle. Anonymkode: 053e2...490 Har BI IT-studier da? Sendte inn en søknad til Kristiania i tilfelle, ettersom de hadde noen teknologi-studier å tilby. TS Anonymkode: def90...7a4
Majer Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 (endret) Gitt ut av vgs med bittelitt høyere snitt enn deg. Det til tross for at jeg sto på. Tok med meg gode studievaner videre og fikk B i snitt enda jeg brukte ca halvparten så mye tid på skole under studiene. Var riktignok lavere karakterkrav da jeg søkte studier, men vet at privatskolene slipper inn omtrent alt. Det er også lavt på høyskolene i fylkene rundt Oslo. Endret 10. juli 2023 av Majer 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #17 Skrevet 10. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilket studie var dette? Har egentlig bare godtatt at jeg ikke kommer inn, og må ta opp fag. Gud, jeg føler meg patetisk. Venninnene mine er på sitt siste år på studiet, og jeg har ikke begynt engang. Vet at man ikke skal sammenligne seg selv med andre, men jeg kan ikke la være. TS Anonymkode: def90...7a4 Det var et såkalt "ubrukelig" studie på HF ved UiO, men med gode karakterer og smart sammensetting av emner har jeg sikret meg plass på en bra master! Vil du studere noe med IT så gå for det hvis du kan, sjekk ut hvilke mastere du kan tenke deg å ta og planlegg studievalg utifra det. Ved UiO er det f.eks mange studier hvor du kan velge hva 80 av studiepoengene skal inneholde (40-gruppe + frie emner). Sier ikke at du må studere der, men sjekk ut utdanningsinstitusjoner du er interessert i, og hva disse institusjonene kan tilby. Anonymkode: 6255b...35c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #18 Skrevet 10. juli 2023 Jeg hadde 2,5 i snitt fra VGS. Jeg ble mobbet og frosset ut hele skolegangen så et under at jeg ble ferdig. Strøk i matematikk i 1.vgs. Tok det opp på Bjørknes året etter og fikk 5. Forbedret noen andre karakterer og og gikk 1,5 år på studier på UiO som tok inn alle. Fikk bra karakterer der. Lå rundt B- i snitt med avsluttet MA. Anonymkode: 7c2e7...c63 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #19 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 21.03): Jeg har alltid vært skoleflink, hatt gode karakter opp gjennom årene og likevel sitter jeg med 3,8 ut a videregående. Jeg hadde latt være å sjekke snittet mitt i sin helhet, ettersom jeg hadde mye pågående dette skoleåret. Jeg har vært utsatt for vold, blitt kastet ut av mitt eget hjem, bodd på krisesenteret og blitt alvorlig syk underveis. Likevel klarer jeg ikke å være snill mot meg selv, og vil heller ikke bruke noe av dette som en unnskyldning. I VG1 var jeg ikke klar over hva avgangsfag var, og hvor viktige de var for snittet mitt. Jeg var ung, umotivert og deprimert. VG2 gikk bedre, og jeg gikk ut med 5 blank i snitt. Det var dette snittet som gjorde at jeg fikk komme meg inn på påbygg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre av meg. Jeg kommer fra en familie med lav inntekt, og har alltid sett på utdanning som en inngangsbillett til en sikrere hverdag. Nå kan jeg jo bare glemme det med et såpass lavt snitt. Jeg er 21 år gammel, og dette er mitt siste år med førstegangsvitnemål. Jeg har søkt IT-studie som førstevalg. Der sto det "førstevitnegangsmål -> alle", og jeg aner ikke hva det betyr. Dette er et studie i Bø, og jeg vet ikke om det betyr at alle kommer inn. Jeg tviler sterkt på at jeg kommer inn med et såpass lavt snitt. I tillegg hadd jeg norsk-eksamen som jeg fikk en 5er i, men som ble slettet pga udir greiene som skjedde (at det var lang ventetid, at folk ikke kom inn osv) Denne karakteren hadde i det minste gitt meg 3,9 i snitt. Jeg kom også opp i matte muntlig som er mitt desidert SVAKESTE fag, og fikk en 3er. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg er bare så lei meg. Så sur, så oppgitt. Jeg som ønsket mer ut av livet. I tillegg står jeg ovenfor en del helseproblemer nå som jeg holder på finne svar på. Føler bare at livet er helt håpløst og at jeg ikke duger til noe som helst. At jeg er en taper, og mest sannsynlig kommer til å havne utenfor samfunnet, noe som er så leit og hjerteskjærende for meg. Anonymkode: def90...7a4 Ingen ser ut til å ha nevnt det, men jeg mener at du bør undersøkes for problemer du sliter med. Din fastlege bør være på ballen her, og det er for mange unge folk som ignorerer store problemer, og feier de under teppet. Sånne ting bør tas tak i med en gang, for å se om du er kvalifisert til noen diagnoser eller om du trenger behandling, eller om du faktisk har permanent nedsatt funksjonsevne på en eller annen måte - oppgitt i prosent. Det blir for feil å si at du er 100% frisk ut fra det du beskriver her. Du burde hatt et støtteapparat rundt deg, og sjekkes ut hva som er galt. Sånt bør ikke ignoreres. Jeg har sett litt for mange som alltid så på "høyere utdanning" som selveste "lyset" som skal redde dem fra elendigheten i hverdagen, altså mennesker som var veldig syke og ikke fikk til ting, som "alle andre får til". Det er slik at en selv fornekter ovenfor seg selv at en er syk. Det er ikke lett å akseptere at man ikke er "normal", som du redegjør for i innlegget ditt, med tanke på hvor opptatt du er av hva dine venninner gjør og får til, og hvordan du eventuelt vil havne utenfor samfunnet. Men veien for å havne utenfor samfunnet går raskere og håpet om å bli "normal" reduseres, jo lenger du lar problemene skure og gå, og det samme gjelder fastlegen din og annet støtteapparat. Anonymkode: ecc49...1d7 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #20 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen ser ut til å ha nevnt det, men jeg mener at du bør undersøkes for problemer du sliter med. Din fastlege bør være på ballen her, og det er for mange unge folk som ignorerer store problemer, og feier de under teppet. Sånne ting bør tas tak i med en gang, for å se om du er kvalifisert til noen diagnoser eller om du trenger behandling, eller om du faktisk har permanent nedsatt funksjonsevne på en eller annen måte - oppgitt i prosent. Det blir for feil å si at du er 100% frisk ut fra det du beskriver her. Du burde hatt et støtteapparat rundt deg, og sjekkes ut hva som er galt. Sånt bør ikke ignoreres. Jeg har sett litt for mange som alltid så på "høyere utdanning" som selveste "lyset" som skal redde dem fra elendigheten i hverdagen, altså mennesker som var veldig syke og ikke fikk til ting, som "alle andre får til". Det er slik at en selv fornekter ovenfor seg selv at en er syk. Det er ikke lett å akseptere at man ikke er "normal", som du redegjør for i innlegget ditt, med tanke på hvor opptatt du er av hva dine venninner gjør og får til, og hvordan du eventuelt vil havne utenfor samfunnet. Men veien for å havne utenfor samfunnet går raskere og håpet om å bli "normal" reduseres, jo lenger du lar problemene skure og gå, og det samme gjelder fastlegen din og annet støtteapparat. Anonymkode: ecc49...1d7 Hva mener du med "veldig syke"? Synes det blir for mye å påstå at jeg er syk utifra teksten jeg skrev i et øyeblikk hvor jeg følte meg lei meg og oppgitt. Jeg går til fastlege, har psykolog og alt. Der går egentlig det meste av samtalene ut på hvordan jeg har det, samt mine ønsker i livet. TS Anonymkode: def90...7a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå