AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #1 Skrevet 9. juli 2023 Det blir jo bare verre og verre dette jo. plutselig vonde menssmerter,vondt i bekkenet uka før, ømme bryst 1-2 uker før den kommer. Og som en artig liten vri har det nå startet å klø i brystet og brystvortene et par dager før den kommer. Blir det gøyere fra nå eller? Hvorfor blir det verre og verre?! Anonymkode: 8ed57...aeb 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 Akkurat fylt 39, og mine sykluser kommer mer presist enn noen gang før. Går alltid nøyaktig 28 dager fra gang til gang. Og så varer de nå bare i tre dager, og ikke fem. PMS'en er absolutt mer merkbar, men ellers går det på skinner. Før var det mye mer styr med mensen, da den kom i tide og utide, og holdt på lenge om gangen. Anonymkode: 17797...5d2 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 Jeg er 37 og har alltid hatt stabile sykluser på 27 dager. Fram til for ca et halvt år siden. Nå er de på 14-16 dager annenhver syklus og 24-28 dager annenhver syklus, sånn ca. Plutselig var det 32 dager også. Jeg blir helt sprø! Har null kontroll! Har tatt celleprøve og hpv-prøve men intet utslag der, så er nå henvist til gynekolog. Men jeg lurer jo så klart på om det har noe med alder å gjøre. Anonymkode: b6950...dae
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 37 og har alltid hatt stabile sykluser på 27 dager. Fram til for ca et halvt år siden. Nå er de på 14-16 dager annenhver syklus og 24-28 dager annenhver syklus, sånn ca. Plutselig var det 32 dager også. Jeg blir helt sprø! Har null kontroll! Har tatt celleprøve og hpv-prøve men intet utslag der, så er nå henvist til gynekolog. Men jeg lurer jo så klart på om det har noe med alder å gjøre. Anonymkode: b6950...dae Håper du har fått barna du skal ha, for korte sykluser er ikke bra. Anonymkode: 7715f...adb
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Hatt mensen 3, kanskje 4 ganger i året siden jeg var 13.. Synes det har vært godt og slippe det tullet der hver mnd 😊 Anonymkode: 7715f...adb 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 Det kan nok være at kroppen gradvis går i retning av overgangsalder. Jeg er 44 år først nå har jeg begynt å merke en endring i at mensen kommer mer og mer sjelden. Har også hatt endel hetetokter i perioder. Og plutselig er de borte i flere måneder. Tror lite søvn og dårlig kosthold gjør det verre for hormonene å være i balanse. Jeg merker ihvertfall flere plager med hetetokter da. Men uansett så går det jo i retning av overgangsalderen. Gynekologen min sa at noen har gradvise symptomer som kommer og går i årevis, mens for andre kan alt være normalt til en dag da de plutselig får voldsomme hetetokter og mensen endrer seg. Anonymkode: 62b2d...2e0
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 Min syklus er som før (47 år). Hvis du sliter med smerter og ubehag/regelmessigheter, så anbefaler jeg endringer i kosthold. Hadde i 20-årene problemer med mye smerter, sterkere blødninger, og veldig ømme bryster. Kuttet ut prosessert mat, fint mel, sukker, etc, spiser mye grønt, og mens har siden vært en fryd. Anonymkode: 58937...204
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 Athena Freyja skrev (35 minutter siden): Min syklus er som før. Spørs alderen da Anonymkode: 61830...f02
Phoenix Heart Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spørs alderen da Anonymkode: 61830...f02 Jeg er i begynnelsen av 40 årene.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er 37 og har alltid hatt stabile sykluser på 27 dager. Fram til for ca et halvt år siden. Nå er de på 14-16 dager annenhver syklus og 24-28 dager annenhver syklus, sånn ca. Plutselig var det 32 dager også. Jeg blir helt sprø! Har null kontroll! Har tatt celleprøve og hpv-prøve men intet utslag der, så er nå henvist til gynekolog. Men jeg lurer jo så klart på om det har noe med alder å gjøre. Anonymkode: b6950...dae Opplever akkurat det samme, men har ikke noen lengre sykluser enn 26 dager. Finner heller ikke ut av det. Burde kanskje tatt en tur til gynekolog. Jeg har begynnende stoffskifte problemer, for lite jern og folat. Mulig det også gjør ting verre. Anonymkode: 852da...a0c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 Jeg har hatt blødningsforstyrrelser / tull, småblødninger blødd i tid og utide siden før jeg var 30. Har myomer (muskelknuter). Men pga annen sykdom så får jeg ikke tatt narkose for å fjernet livmoren. Legene er redd jeg ikke er sterk nok fysisk. Ikke får jeg satt inn hormonspiral heller, fordi muskelknutene ligger i veien for å kunne sette den inn. Så jeg har gått på provera tabletter jevnlig i mellom 15 - 20 år nå. Ikke særlig kjekt. Håper inderlig at overgangsalderen og min siste blødning snart skal inntreffe, men foreløpig lar den vente på seg. Anonymkode: 76007...0d1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #13 Skrevet 9. juli 2023 Min syklus er som den alltid har vært, 27 dager. Er 52 år, men har ikke merket noe som helst til overgangsalderen. Anonymkode: 2a618...86b 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #14 Skrevet 9. juli 2023 For min del ble syklusene stadig kortere, og blødningene kraftigere og langvarige. Akkurat når man begynner å håpe det snart er slutt, liksom. Men ser endelig ut til å ha kommet i mål med det nå. Anonymkode: f6480...edf
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #15 Skrevet 9. juli 2023 Jeg har bikket 50. Å ser tilbake på 40 årene som slitsomme år. Konstant sliten. Fortere sliten på jobb. Sjefen såg "latskap" jeg selv så "overgangsalder fase startet og fortere sliten" Blødninger økte fra 4-5 dager til 10 dager. Smerter og økt blodmengde. Blodklumper på dag 3-4-5. Hormonell hodepine pga prevensjon. Kiloene la seg på i takt med dårlig humør. Verst var nok 43 til 45 år. Følte ikke legen forstod meg. Satt meg på cerazette. Fikk selvmordstanker. Noe jeg ikke torde si til noen før jeg sluttet på cerazette og skjønte det var årsaken til mørke tanker. Som sagt 50 år i dag. Å fortsatt mensen.. men går ikke på prevensjon pga. Hormonell hodepine. Håper jeg blir "fri" en dag. Helst før krokete og gammel. Anonymkode: eeece...bec
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #16 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Håper du har fått barna du skal ha, for korte sykluser er ikke bra. Anonymkode: 7715f...adb Helt ferdig med unger ja. Har blitt anbefalt sterilisering av meg eller mannen da et nytt svangerskap ville vært risikosport. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Opplever akkurat det samme, men har ikke noen lengre sykluser enn 26 dager. Finner heller ikke ut av det. Burde kanskje tatt en tur til gynekolog. Jeg har begynnende stoffskifte problemer, for lite jern og folat. Mulig det også gjør ting verre. Anonymkode: 852da...a0c Har forresten fått resept på provera som skal «nullstille» syklusen. Kanskje noe å teste ut? Jeg skal bruke de senere i denne syklusen, og ta med erfaringen til gynekologen senere i høst. Anonymkode: b6950...dae
moho Skrevet 9. juli 2023 #17 Skrevet 9. juli 2023 Jeg er 46 og har hatt tull i syklusene siden jeg tok ut hormonspiralen for to år siden. Med spiralen hadde jeg ikke blødninger så jeg vet egentlig ikke når det begynte. Ellers merker jeg liten forskjell.
Andro Skrevet 9. juli 2023 #18 Skrevet 9. juli 2023 Aldri hatt noen endringer, men har valgt å avslutte hele syklusstyret. Hurra for vitenskapen.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #20 Skrevet 9. juli 2023 Jeg er 42 år. Kan svette mye sånn plutselig.vet ikke om det er angst eller overgangsalderen. Er det ikke litt tidlig å komme i overgangsalder når man er 42 år? Anonymkode: 0ad06...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå