Gå til innhold

Hvordan velge hvor vi skal bosette oss?

hva ville dere gjort?  

3 stemmer

1. 1. Hva ville dere gjort?

• Bytte bydel
      0
    • Ta sjansen på et helt nytt sted
      3
    • Ta et frihalvår med familien, og se om det gir ny klarhet
      0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på to voksne og to barn som bor i Oslo. Jeg savner et enklere liv med kortere avstander, og deler av meg tenker på hjembyen min på nordvestlandet som attraktivt alternativ. Vi vil nok begge klare å finne relevante jobber der, men er samtidig veldig usikker pga «småbykultur» og lite nettverk der. 
Oslo har jo også gode kvaliteter, men jeg blir gal av avstandene her, så da må vi gjøre det enkelt for oss selv - kanskje bytte bydel, nedsize og få en «nærhytte». 
Er det flere her som har slitt - eller sliter - med det samme, og hvordan løste dere det? 
har følt på dette i en del år allerede, så på tide å få ut fingeren og la tankene få ro :)

Anonymkode: 578ac...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg flyttet dit jeg fikk jobb. Enkelt og greit. Tror uansett det er lurt å søke jobb først, før dere brenner alle broer der dere er. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kun handler om avstander, og dere ellers trives i Oslo, ville jeg byttet bydel. Hvis dere egentlig også ønsker mer plass, nærhet til familie, nærhet til natur - ville jeg flyttet til dette hjemstedet. 

Anonymkode: 4f9c9...072

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva du mener med avstander - bor du i utkanten vest i byen? Bor relativt sentralt, og noe av det jeg elsker med Oslo er at alt man ville hatt på et mindre sted (butikker, restaurant, skoler/barnehage, ennkle turstier, lekeplasser, frisør etc) er rett utenfor døren, mens alt annet som jobbene våre, familie og venner, mer turmuligheter, og et bredere shopping/servicetilbud er å finne 10-30 min unna med kollektivt som går nesten hele døgnet. Skjønner ikke helt at avstandene blir mindre andre steder? Avstander blir jo alltid lange hvis man bor langt unna jobben etc, men det vil vel gjelde alle steder? Ser forsåvidt problemet hvis man ikke får barnehageplass nær hjem eller jobb, det kan fortere skje her i byen.

Anonymkode: a3caa...497

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor dere og hvor jobber dere? Hva mener du med lange avstander? 

Anonymkode: 6b3db...8bb

Skrevet

Kvifor ikkje få ei nærhytte i Ottadalen? Kort veg til Vestlandet og samstundes ikkje so ovleg langt borte frå hovudstaden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som holder meg i Oslo er nettopp små avstander. 15 min på sykkel til jobb, f.eks. 🤩 Masse aktivitetstilbud for barna i nærheten. Skog, vann, sjø. Slalom, klatring, skøytebane, svømmehall, kinoer,.. 

Vi bor litt smått for å ha denne nærheten til så mye, det skal sies.

Har du fortsatt nær familie i hjembyen?

Anonymkode: 9ae1d...987

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...