Gå til innhold

Hudnekrose etter operasjon, erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Første gang jeg noen gang har blitt operert. Det er nå over 3 uker siden og de fjernet masse hud etter vektnedgang. Jeg har diabetes 2 men går på Ozempic og morgenblodsukkeret er på 4,2 og langtidsblodsukker er på 36, så det er altså innenfor normale verdier. 

I forrige uke når de sjekket sårene så var det litt nekrose (små områder). Det ble fjernet. Nå er det tilbake igjen. Det skal fjernes igjen, men jeg begynner å bli ganske redd ettersom det kommer tilbake.  Jeg røyker ikke(aldri røyket, drukket o.l), sjekker blodsukkeret mitt, prøver å holde området høyt når jeg sover, tar antibiotika. Er det noen som har opplevd lignende? Var det noe som fungerte for dere? Jeg er så redd for at det ikke slutter og at det blir dødelig eller at jeg må amputere eller noe tilslutt.. det hadde vært et mareritt.

Anonymkode: a8b2c...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det spørs hvor du har fjernet hud, og om du er operert offentlig eller privat. Private vil neppe bruke så mye mer penger enn nødvendig, og operasjonssted sier noe om hva som er mulig. Antar du bruker kompresjonstøy så det ikke blir ødematøst? Mennesker gror forskjellig, noen har dårlig grohud og andre har tilstander som øker risikoen for at det ikke skal gro godt, diabetes er dessverre enn sånn tilstand. Dersom du må inn og fjerne mer kan du spørre om muligheten for å dekke såret med pico-vac e.l. som fremmer sårtilhelingen. Be samtidig om å bli henvist sårsykepleier, de er ofte veldig dyktig på å finne rett behandling for vanskelige sår som ikke vil gro. 

Anonymkode: 4debf...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs hvor du har fjernet hud, og om du er operert offentlig eller privat. Private vil neppe bruke så mye mer penger enn nødvendig, og operasjonssted sier noe om hva som er mulig. Antar du bruker kompresjonstøy så det ikke blir ødematøst? Mennesker gror forskjellig, noen har dårlig grohud og andre har tilstander som øker risikoen for at det ikke skal gro godt, diabetes er dessverre enn sånn tilstand. Dersom du må inn og fjerne mer kan du spørre om muligheten for å dekke såret med pico-vac e.l. som fremmer sårtilhelingen. Be samtidig om å bli henvist sårsykepleier, de er ofte veldig dyktig på å finne rett behandling for vanskelige sår som ikke vil gro. 

Anonymkode: 4debf...a87

Armene og det var privat. Kirurgen virker som han bryr seg mye og har allerede satt opp oftere kontroller (gratis) og avbrutt ferien sin så jeg tror han prioriterer at det blir bra ovenfor kostnad. Jeg har hatt kompresjonstøyet på i tre uker 24/7 men tok av i natt siden jeg leste at mye kompressjon kunne stoppe blodtilførselen, burde jeg heller ha det på? 😕

Vet ikke om de har sårsykepleier men jeg skal høre! Takk for veldig gode råd!

Anonymkode: a8b2c...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...