Gå til innhold

Kan man flytte sammen med kjæresten når man er 18 år ? hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lurt å flytte sammen med kjæresten når man er 18 år? Jeg har så utrolig lyst og det har han også, han har jobb, men det har ikke jeg enda. Vi har vært sammen i et år og 3 måneder nå. Om man flytter sammen tidlig er det mest sannsynlig for at det ikke kommer til å vare og at forholdet ryker ? Noen med erfaring som kan komme med noen forslag og tips ? Kan man også få litt økomisk støtte for å flytte sammen?

Anonymkode: 76f40...79b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten for at forholdet du har når du er 18 varer er svært liten, samboer eller ikke. Konsentrer deg om å bli voksen og  gå på skole, ikke lek familie som tenåring.

Hvorfor skulle det være noen støtte å få til dette? For å bo sammen bør man være voksen. Voksne forsørger seg selv.

Anonymkode: 684be...818

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Finn leilighet, skriv under leiekontrakt, og betal husleie. Så enkelt er det :)

Om dere passer å bo sammen, klarer ikke vi å svare på med den lille informasjonen du har gitt. 

Noen klarer det utmerket, andre ikke.

Anbefaler å tenke på hvilke møbler og intereør hver av dere tar med til boligen. Samboerkontrakt kan også være greit å tenke på. Hva skjer OM dere skulle ønske å flytte fra hverandre før leiekontrakten er ferdig? 

Husbanken kan hjelpe alle under 18 år, under visse kriterier under en viss inntekt. Sjekk opp med dem.

Anonymkode: 439a1...fb7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å få seg en jobb det. ☺️

Anonymkode: 36c81...52a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sannsynligheten for at forholdet du har når du er 18 varer er svært liten, samboer eller ikke. Konsentrer deg om å bli voksen og  gå på skole, ikke lek familie som tenåring.

Hvorfor skulle det være noen støtte å få til dette? For å bo sammen bør man være voksen. Voksne forsørger seg selv.

Hva er det som gjør at 18 år forhold ikke kommer til å vare ?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uff, så kjedelig! Vil du inn i A4-parlivet allerede nå? Hjem og lage middag…. Sjansen er stor for at en av dere er dritlei før dere er tredve.

Men det kan gå bra også. 

Anonymkode: 60fd6...b58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står jo at han jobber 

Anonymkode: 7bad7...b02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan du nok tenke deg selv.  Hjernene deres er ikke ferdig utviklet enda.  Jeg mener å ha lest at statistikken sier 5% sjanse for at det holder,

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo at han jobber 

Så fint. Men hun spurte om økonomisk støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull. Enten vokser dere sammen,eller så vokser dere fra hverandre. Samma om dere er 18 eller 40, men når dere er 18 er dere sannsynligvis mer tilpasningsdyktige, mindre sære/ issues, færre vaner osv. er du ferdig på vgs nå? Skaff deg jobb og kjør på. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du nok tenke deg selv.  Hjernene deres er ikke ferdig utviklet enda.  Jeg mener å ha lest at statistikken sier 5% sjanse for at det holder,

Hva sto i statistikken for de på 42 år? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor sjanse for at forholdet ditt ryker uansett om dere flytter sammen eller ei, det er jo nesten å trist å tenke på om man skulle endt opp med sin første kjæreste til man blir 90. Nå drømmer du om det, men en dag kommer du til å ha en HELT annen smak i menn enn du har nå. Trust me. Men den første kjærligheten er fin og vakker, og bare flytt sammen dere, det er ingenting i veien for det.

Utenom økonomi - du må nok skaffe deg en jobb om du skal bidra inn i husholdningen her :)

Vet ikke hvorfor du skulle fått noe støtte her, må bli om du flytter for å studere eventuelt, eller ha noe annet med skole å gjøre. Men vanligvis betaler voksne folk for husleie med helt egne penger.

Anonymkode: 8ee9c...47c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så fint. Men hun spurte om økonomisk støtte.

De kan få hjelp av nav evt. de bør forsørge seg selv, men kan få flyttehjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre enn foreldrene dine kommer til å støtte deg økonomisk for å flytte til kjæresten.

Jeg synes du bør ha på plass en slags inntekt før du flytter fra foreldrene dine, enten det er jobb og/eller lån/stipend fra lånekassa.

Anonymkode: 5bfd5...643

Skrevet

Dere er voksne og bor hvor dere vil. Han som har jobb må ta det økonomiske ved det.
Foreldrene dine har forsørgeransvar for deg så lenge du er under videregående utdanning.
Jeg antar at du går på skole, men du kan også jobbe noe?

Om det er lurt? Neppe. Om det går an å veilede 18-åringer til å la være? Neppe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet sammen med exen da jeg var 16.

Vi bodde billig i en leilighet på rundt 15 kvm med bad (m. dusjhjørne, vask, toalett), en kjøkkenkrok, sovesofa som vi delte, og en gang på rundt 3 kvm + vaskerom i kjelleren - og dette var i en liten by i Norge, derav "billig". Vi brukte lite penger ellers - han hadde riktignok en 20 år gammel bil, som vi brukte til ferieturer (4 netter i telt hver sommer). Innredet hele leiligheten med loppemarkedmøbler og -utstyr. Ellers jobbet vi hver sommerferie pluss litt på kveld/helg, småkranglet mye (bodde jo helt oppå hverandre) og det ble slutt da jeg var rundt 19. 

Og igjen, økonomisk - jeg jobbet ca 10 timer i uka pluss hele sommerferien, fikk stipend siden jeg gikk på videregående mer enn en time unna hjemstedet mitt, og fikk med litt mat hjemmefra når jeg besøkte foreldrene mine. Omtrent det samme for ham. 

Anonymkode: 7edda...1b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobb først, så flytte. Du vil vel ikke måtte be ham betale alt og be om penger hver gang du trenger noe? Det kan man raskt bli uvenner av. 

Jeg syntes det er god ide å flytte sammen tidlig. Man lærer så mye om kompromisser, hensyn og om å tilpasse seg når man bor med noen. Langt mer bekymringsfullt å bo for lenge hjemme og få alt i fanget. 

Flyttet selv når jeg var 16 og fikk jobb. Andre tider riktignok.

Anonymkode: 9fffb...537

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg flyttet sammen med exen da jeg var 16.

Vi bodde billig i en leilighet på rundt 15 kvm med bad (m. dusjhjørne, vask, toalett), en kjøkkenkrok, sovesofa som vi delte, og en gang på rundt 3 kvm + vaskerom i kjelleren - og dette var i en liten by i Norge, derav "billig". Vi brukte lite penger ellers - han hadde riktignok en 20 år gammel bil, som vi brukte til ferieturer (4 netter i telt hver sommer). Innredet hele leiligheten med loppemarkedmøbler og -utstyr. Ellers jobbet vi hver sommerferie pluss litt på kveld/helg, småkranglet mye (bodde jo helt oppå hverandre) og det ble slutt da jeg var rundt 19. 

Og igjen, økonomisk - jeg jobbet ca 10 timer i uka pluss hele sommerferien, fikk stipend siden jeg gikk på videregående mer enn en time unna hjemstedet mitt, og fikk med litt mat hjemmefra når jeg besøkte foreldrene mine. Omtrent det samme for ham. 

Anonymkode: 7edda...1b8

Kan jeg spørre hvorfor det ble slutt mellom dere?

AnonymBruker
Skrevet

ØKONOMISK STØTTE?? Herre, jeg gir meg over... 🙈🙈

Anonymkode: af86c...d78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan man flytte sammen om man er voksne og har råd. Men forhold kan ta slutt enten man er 18 eller 46, så man bør absolutt sørge for at man kan forsørge seg selv først. Ingen har vel lyst til å flytte hjem til mamma med halen mellom beina. 

Anonymkode: 09fbc...eab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...