Gå til innhold

Kan noen gi en nybegynner ca prisestimat på noen ting ang hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har blitt huseier for første gang og det er en del som skal gjøres selvom huset er i god stand og er bygget på 70-tallet. Kan noen gi meg en sånn liten pekepinn på hva disse tingene kan koste? Jeg er helt amatør, vet ikke om det koster 5000, 50 000 eller 500 000… 

- Beise terrasse i hage

- Glassrekkverk rundt samme terrasse, ca 12 m totalt 

- Slipe solid dyr parkett inne som har riper og er slitt, ca 50 kvm

- gjøre oppgradering på to bad (hvertfall ett). Do og dusj er nytt. Lilla bad som ikke har vært tatt siden 80-tallet annet en ny dusj og do. Tenkte noe rimelig, type mikrosement. 

Alt elektrisk anlegg og vann / rør er oppgradert i nyere tid. Taket er også nytt :) 

Anonymkode: b3a31...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

- Beise terrasse i hage

Dette gjør du selv for ca 1000-1500 kr for beis, koster og annet utstyr du trenger

- Glassrekkverk rundt samme terrasse, ca 12 m totalt 

Naboen betalte ca 30 000 kr da de fikk satt opp sitt for ca 4 år siden. Frostet glass,  omtrent samme antall meter

Anonymkode: b3a31...296

Svar inne i sitatboksen

Anonymkode: 42603...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På så gamle bad bør du ikke bare få tømt mikrosement over det gamle. Du må rive alt og legge ny membran, for det er jo krise om den ikke er tett lenger. Det er den som er viktig å fornye og få tett.

Å legge "pynt" oppå det gamle er å skjule og dekke over alle mulige slags feil og mangler som kan befinne seg på de gamle badene.

Anonymkode: 4141b...dd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Badene må du ikke bare tømme mikrosement på når de er så gamle, de må tas fra bunnen av. Regn med 400-500k per bad om du skal ha fliser og ikke billigste løsninger, ta av noe hvis du går for plater/gjør noe selv. Det blir dyrere om det skulle vise seg å være noen skjulte bomber under det gamle badet.

Anonymkode: f6581...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slipe parkett: Jeg har ikke gjort det selv, men man kan leie slipemaskiner. Prisen burde være grei å finne ut av. 
Obs at det kan være begrenset hvor mange ganger man kan slipe parketten. Greit å se på det som er der først, slik at du ikke ender opp med å måtte legge nytt gulv.

Anonymkode: f6581...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk prisestimat for 1,5år siden på ca 50kvm furuparkett som så ille ut, for kun sliping 15 000, så kommer etterbehandling  og alt det. Regn ca 20 000. Jeg ble frarådet å slipe gulvet selv fra flere, til tross for at jeg er over snittet handy. 

badene er ingen vits å pynte på. Ikke kast bort pengene på mikrosement. Badene dine er forbi levealder. Hvis du må gjøre noe, mal veggene. Maling er hele tiden på tilbud. 

beise terrasse kommer du greit unna med 1000-2000kr ved å gjøre det selv. 

Anonymkode: 4631e...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bad fra 250.000 og opp, alt avhenger av materialvalg og hvor du bor i landet. 

glassrekkverk har blitt dyrere siden 2019, og du kan nå regne med fra 40.000 og oppover, avhengig av hvilken finish du ønsker (pluss montering - 5.000 kr isj).

Anonymkode: 7e1ec...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...