Gå til innhold

Jeg har fått 1,5 mill. Hvordan investere de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 37, gift og har to barn. Vi har 1,3 i lån men neste uke får jeg 1,5 inn på konto etter et forsikringsoppgjør. 

Hvordan investere pengene best? Min mann sier at det lønner seg å ha gjeld skattemessig sett, stemmer dette? 

Vurderer nemlig å enten nedbetale lånet eller å bygge ut hytta. Hvis hytta bygges ut vil jeg leie den ut når vi ikke bruker den. 

Kunne vurdert hus med utleiedel men bor i et nabolag vi trives godt i. 

Hilsen ts. 

Anonymkode: a057e...06a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å ha gjeld på grunn av skattefradraget, men selv setter jeg pris på følelsen av å være gjeldsfri særlig nå når boliglånsrenta nærmer seg 5%. 

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg betalt ned min del av boliglånet (650 000kr) og satt resten på høyrentekonto.

Anonymkode: 55619...258

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg er 37, gift og har to barn. Vi har 1,3 i lån men neste uke får jeg 1,5 inn på konto etter et forsikringsoppgjør. 

Hvordan investere pengene best? Min mann sier at det lønner seg å ha gjeld skattemessig sett, stemmer dette? 

Vurderer nemlig å enten nedbetale lånet eller å bygge ut hytta. Hvis hytta bygges ut vil jeg leie den ut når vi ikke bruker den. 

Kunne vurdert hus med utleiedel men bor i et nabolag vi trives godt i. 

Hilsen ts. 

Betal ned lånet. Det mannen din sier at det lønner seg å ha gjeld skattemessig sett det stemmer rett og slett ikke. Hvis ikke dere har så mye formue da at dere må betale masse formuesskatt.

Det mannen snakker om er at man får fradrag for gjeldsrenter. Men man får ikke mer i kronefradrag enn 22 % av det man har betalt i renter. Dvs, har dere  et år har betalt 100 000 i renter så får dere 22.000 mindre i skatt. Dere har da tapt 78.000 kroner dere har brukt på å betale i renter dette året.

Anonymkode: c7e03...49d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det lønner seg å ha gjeld på grunn av skattefradraget, men selv setter jeg pris på følelsen av å være gjeldsfri særlig nå når boliglånsrenta nærmer seg 5%. 

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg betalt ned min del av boliglånet (650 000kr) og satt resten på høyrentekonto.

Anonymkode: 55619...258

Nei, det lønner seg IKKE å ha gjeld pga skattefradraget.

Det eneste tilfelle som gjør at det kan lønne seg å ha gjeld er dersom man investerer pengene i noe med bedre avkastning enn den renten man har på lånet.

Anonymkode: d0673...cf8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Betal ned lånet, kjøp det du trenger. Ferdig investert

Anonymkode: 314a1...68a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette forsikringspenger som DU har fått, eller dere begge to? Dersom det er utbetaling av uføreforsikring el. anbefaler jeg at du holder pengene på egen konto, og ikke blander dem sammen med din samboers økonomi. Sett pengene i pensjonsfond. 

Anonymkode: 93189...b11

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen.

Dette er et forsikringsoppgjør som jeg får, og hvis jeg betaler ned hele lånet så endrer vi eierandelene på huset og hytta vår. 

Hvor stor formue må man ha for at det blir formueskatt? Kommer det av penger på konto eller verdier på eiendommer? 

Takk for alle svar, hilsen ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei alle sammen.

Dette er et forsikringsoppgjør som jeg får, og hvis jeg betaler ned hele lånet så endrer vi eierandelene på huset og hytta vår. 

Hvor stor formue må man ha for at det blir formueskatt? Kommer det av penger på konto eller verdier på eiendommer? 

Kan legge til at hus er verdt 9,5, hytta 3,5. Har i tillegg 400,000 på sparekonto + snart utbetalingen som kommer. Hilsen ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt hytte på flekken. Men det blir ikke i dette livet. 

Anonymkode: 71646...6c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei alle sammen.

TS,  her er satsene for formuesskatt. Det er nettoformue som beskattes,  altså gjeld minus formue. All formue medregnes, som penger, verdi på eiendom og biler. Det er ligningsverdi på eiendommene som gjelder, denne er gjerne endel lavere enn den faktiske verdien.

https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

Anonymkode: c7e03...49d

• Nyttig 1
Skrevet

Ville satt meg litt ned og regna på det. Som de andre nevner her, så lenge avkastningen på beløpet er høyere enn renteutgiftene, så lønner det seg å ikke betale ut lånet. Når det er sagt så er det jo en sikkerhet i å ha minimalt med lån, som fører til færre utgifter i måneden som da kan heller settes på sparing i form av høyrentekonto eller aksjer. 
Spørsmålet kommer ned til hvor mye risiko du ønsker å ta. Historisk vil det lønne seg å sette det i aksjer og fond, men med stigende renter så er ikke det gitt at gevinsten blir så stor at det er verdt risken. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville kjøpt hytte på flekken. Men det blir ikke i dette livet. 

Anonymkode: 71646...6c5

❤️

Skrevet (endret)

Betaler du ned på lånet så har du en garantert avkastning. Det er lett å regne seg frem til det du sparer i renter. Det gir sikkerhet.

Fond kan slå dette om en tenker langsiktig. Men her snakker vi kun om en mulig avkastning. Det er ikke like sikker hva utfallet blir.

Ofte glemt eller undervurdert er å investere i eget og barnas humankapital. Bruk en del av midlene til det også når du først har litt på bok.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Det lønner seg alltid å betale ned gjeld. Bare sørg for å få det skriftlig, slik at din eierandel økes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine står på høyrente konto, tjener fleire tusen i mnd kun på renter jeg 😄 

Anonymkode: 7733f...2fc

• Liker 1
Skrevet

Med de pengene kan du redde tre familier så barna der ikke opplever overgrep eller kanskje forhindre at noen tar sitt eget liv. Du bestemmer selv hvordan du vil bruke pengene, men om du ikke vil gi de bort er det greit å nedbetale litt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Majer said:

Med de pengene kan du redde tre familier så barna der ikke opplever overgrep eller kanskje forhindre at noen tar sitt eget liv. Du bestemmer selv hvordan du vil bruke pengene, men om du ikke vil gi de bort er det greit å nedbetale litt.

???

Anonymkode: 3c580...2a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (8 timer siden):

Hei du. Synes det rett og slett er idiotisk å foreslå at man som 37-åring med to barn skal gi bort store summer til andre. Hilsen ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med at så mange sier det liksom lønner seg å ha gjeld?

Ja, du får 22% skattefradag på rentene - men det betyr at du fremdeles betaler de resterende 78% i renter det året.

Eksempel: Om du fikk 22 000 i fradrag på skatten for lånet, så betyr det at du betalte 100 000 i renter det året, så sum ut etter fradrag er 78 000 kroner. Hadde du nedbetalt alt så hadde du betalt 22 000 mer i skatt ja, men 0 kr i renter, så sum ut er 22 000 kroner.

Nå er jo regnestykket på hva som lønner seg mer komplisert enn som så som andre over her er inne på, men om man kun tenker skattefradraget så er ikke logikken til mannen din riktig. 

Anonymkode: 7b680...404

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg får 2,5 mill om et år. Ønsker ikke utdype grunnen. Det første jeg skal gjøre, betale ned huslån. Så må jeg i tenkeboksen på resten av pengene. Jeg har bare et lite huslån. Så kommer til å få et overskudd. Jeg må i tenkeboksen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...