Gå til innhold

Trekke/operere ut visdomstann med hull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fjernet visdomstenner med hull i? Ble de trekt eller operert ut? 
Jeg har fjernet en hos kirurg tidligere (nede), men har nå trøbbel med en oppe. Har plutselig kjent med tunga at det er et ganske betydelig hull over det meste av flata på utsida, og har dermed blitt spisse kanter rundt som gjør vondt på innsiden av kinnet. Grunnet graviditet og fødsel har jeg ventet med å gjøre noe med dette, men innser nå at jeg må fikse det før det blir mer vondt.

Er skeptisk på å gå til vanlig tannlege i tilfelle det blir en skrekkopplevelse (lite glad i tannlegebesøk generelt), så har kontaktet tannlegesenter i en by vi kjører til ukentlig pga behandling på sykehus av baby, så håper de svarer over helga. Ble brått usikker på om tenner med hull kan trekkes på vanlig måte, eller om de må opereres ut.. 

Hører gjerne om erfaringer, og gjerne oppmuntrende ord om at jeg kommer fra det med livet i behold denne gangen også..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle visdomstenner trekkes, så hvis det er hull kan det hende de fyller på vanlig vis, men det må jo en tannlege uttale seg om, alt etter som det ser ut i din tann. Lykke til. :) 

Anonymkode: 659e7...0d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opererte ut, men min var ikke kommet ordentlig frem. Uansett er det lite å grue for når den sitter oppe. Litt vondt en dag eller to etterpå, paracet og ibux var nok.

Anonymkode: db454...e4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min ble forsåvidt trukket, men det var litt vanskelig, tok litt tid og jeg fikk ett sting. Fikk godt med bedøvelse og det var helt udramatisk egentlig. Var hos en spesialist. Det skal nok gå fint med deg og. 

Anonymkode: 2cb8a...974

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
hds skrev (1 time siden):

Noen som har fjernet visdomstenner med hull i? Ble de trekt eller operert ut? 
Jeg har fjernet en hos kirurg tidligere (nede), men har nå trøbbel med en oppe. Har plutselig kjent med tunga at det er et ganske betydelig hull over det meste av flata på utsida, og har dermed blitt spisse kanter rundt som gjør vondt på innsiden av kinnet. Grunnet graviditet og fødsel har jeg ventet med å gjøre noe med dette, men innser nå at jeg må fikse det før det blir mer vondt.

Er skeptisk på å gå til vanlig tannlege i tilfelle det blir en skrekkopplevelse (lite glad i tannlegebesøk generelt), så har kontaktet tannlegesenter i en by vi kjører til ukentlig pga behandling på sykehus av baby, så håper de svarer over helga. Ble brått usikker på om tenner med hull kan trekkes på vanlig måte, eller om de må opereres ut.. 

Hører gjerne om erfaringer, og gjerne oppmuntrende ord om at jeg kommer fra det med livet i behold denne gangen også..

Spiller ingen rolle om det er hull i tanna eller ei. Det går på tannstillingen. Står den rett og enkelt er det lett å trekke den. Du kjenner ingenting da du er godt bedøvd. 

Anonymkode: 2cfa1...6ff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En solskinnshistorie herfra: Jeg hadde hull i en visdomstann oppe, der tannlegen anbefalte å trekke. Det var utrolig kjapt og enkelt. Jeg var faktisk ute av døra på tannlegekontoret etter mindre enn et kvarter, og det var inkludert setting av bedøvelse og venting på at bedøvelsen skulle virke.

Tannlegen brukte ikke engang tang. Han brukte en slags "spatel" for å løsne tanna. Den ble brukt til å vrikke og vippe med noen få ganger, og vips var tanna ute! I tannlegestolen satt jeg som et stort spørsmålstegn: var det alt? Det kunne tannlegen bekrefte. 😄

Visdomstennene i overkjeven er vanligvis enklere å fjerne enn de nede.  Jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier om trekking av visdomstenner at jeg grudde meg skikkelig. Det viste seg å være helt unødvendig å grue seg for min del, og min tannstilling er ikke spesielt rett og pen. 

Anonymkode: ff494...cba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spiller ingen rolle om det er hull i tanna eller ei. Det går på tannstillingen. Står den rett og enkelt er det lett å trekke den. Du kjenner ingenting da du er godt bedøvd. 

Anonymkode: 2cfa1...6ff

Det har jeg ikke tenkt på, men det høres jo forsåvidt logisk ut! Trekker vanlige tannleger visdomstenner da, tro? Eller må det spesialister til? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En solskinnshistorie herfra: Jeg hadde hull i en visdomstann oppe, der tannlegen anbefalte å trekke. Det var utrolig kjapt og enkelt. Jeg var faktisk ute av døra på tannlegekontoret etter mindre enn et kvarter, og det var inkludert setting av bedøvelse og venting på at bedøvelsen skulle virke.

Tannlegen brukte ikke engang tang. Han brukte en slags "spatel" for å løsne tanna. Den ble brukt til å vrikke og vippe med noen få ganger, og vips var tanna ute! I tannlegestolen satt jeg som et stort spørsmålstegn: var det alt? Det kunne tannlegen bekrefte. 😄

Visdomstennene i overkjeven er vanligvis enklere å fjerne enn de nede.  Jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier om trekking av visdomstenner at jeg grudde meg skikkelig. Det viste seg å være helt unødvendig å grue seg for min del, og min tannstilling er ikke spesielt rett og pen. 

Åh, det var godt å høre! Ble litt beroliget av det! 
Gjorde du det hos vanlig tannlege eller hos spesialist? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hull i visdomstann oppe, og tannlegen sa at han alltid trakk visdomstenner med hull, det var så kronglete å bore i dem (spesielt oppe til høyre, den er også vanskeligst å trekke for en høyrehendt tannlege). Det tok ikke lang tid, og blødde nesten ikke. Var litt øm i dagene etter, anbefaler myk mat som supper og fiskeboller. For meg holdt det med vanlig Paracet et par ganger om dagen de første dagene.

Det ble gjort hos vanlig tannlege (Colosseum i Sogndal). Fikk med et ark der det sto hva jeg skulle gjøre (og ikke gjøre) i dagene etterpå.

Anonymkode: 4559b...ed4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde hull i visdomstann oppe, og tannlegen sa at han alltid trakk visdomstenner med hull, det var så kronglete å bore i dem (spesielt oppe til høyre, den er også vanskeligst å trekke for en høyrehendt tannlege). Det tok ikke lang tid, og blødde nesten ikke. Var litt øm i dagene etter, anbefaler myk mat som supper og fiskeboller. For meg holdt det med vanlig Paracet et par ganger om dagen de første dagene.

Det ble gjort hos vanlig tannlege (Colosseum i Sogndal). Fikk med et ark der det sto hva jeg skulle gjøre (og ikke gjøre) i dagene etterpå.

Anonymkode: 4559b...ed4

Det var betryggende å høre! Hadde du vondt i tanna pga hullet på forhånd?
Og var det sånn brutal prosess som jeg husker fra trekking av jeksler i barneårene, med tang og masse makt? Eller har verden gått litt videre så det gjøres på andre måter nå?!😅

AnonymBruker
Skrevet
hds skrev (På 9.7.2023 den 21.42):

Åh, det var godt å høre! Ble litt beroliget av det! 
Gjorde du det hos vanlig tannlege eller hos spesialist? 

Jeg glemte at jeg hadde svart i denne tråden, så det er noen dager siden du spurte. Jeg trakk visdomstanna hos vanlig tannlege.

• Liker 1
Skrevet

Da er seansen over, og det gikk over all forventning. Tanna hadde hull (som jeg jo allerede visste), så den måtte ut. Tannlegen foreslo å trekke den andre oppe i samme slengen. Jeg var skeptisk til hele greia, men ble utrolig overrasket over hvor fort og greit det gikk! Begge tenner ute på under 4 min. Ingen ille smerte etterpå heller, så trengte ikke smertestillende.. Og nå, 3 dager senere, kjenner jeg ikke noe. Godt å være ferdig med, og godt å få en positiv opplevelse😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fylling på tre visdomstenner, begge oppe og en nede.  Den ene oppe har fått karies i kanten av fyllinga som ble holdt i sjakk noen år, men nå skal den trekkes før det blir vondt.

Skulle egentlig ønske vi  hadde gått for trekking først som sist, ettersom jeg  har hørt at de er lettere å trekke jo yngre man er.

Anonymkode: 375f4...193

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...