Gå til innhold

Jehovas Vitner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Midgard skrev (3 minutter siden):

Og her melker du den etter din smak ;)

Siden jeg lever lykkelig som ateist som i tillegg tidligere har studert bibelen i over 20 år så kunne jeg ikke bry meg mindre ;) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sofiemyr skrev (1 minutt siden):

Siden jeg lever lykkelig som ateist som i tillegg tidligere har studert bibelen i over 20 år så kunne jeg ikke bry meg mindre ;) 

Veit, burde lest noen poster lengre opp. Sorry.. 

Det var noe kjent med brukernavnet, men greide ikke sette fingeren på det.
Vi er jo helt ening og i en tidligere post skrev du nærmest nøyaktig hva jeg ville frem til. 

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men JV tror jo at Jesus er vår frelser.. så hvordan kan de ikke være kristne hvis de tror Han er vår frelser…

Anonymkode: bbd11...a31

De tror Jesus er sønnen til en engel.

I Kristendommen er Jesus Gud som lot seg føde på Jorden som menneske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (3 minutter siden):

De tror Jesus er sønnen til en engel.

I Kristendommen er Jesus Gud som lot seg føde på Jorden som menneske.

Hvor henter du den teorien fra? JV tror at Jesus er Guds enbårne sønn og førstefødte - noe forøvrig Bibelen støtter godt opp rundt. De drar også en kobling mot Mikael siden det i Åpenbaringen siktes til at Jesus stiger ned med en erkeengels røst og det er magert med erkeengler ellers i Bibelen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har møtt ei som er JV. 
Hun er definitivt psykisk syk. Vi skulle spise middag i et selskap. Hun ble plassert ved siden av meg. Hun lot meg ikke spise. Hun sa «når vi snakker, MÅ du se i øynene mine 100% av tiden». 

………….

Anonymkode: 21838...de0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (3 minutter siden):

Hvor henter du den teorien fra? JV tror at Jesus er Guds enbårne sønn og førstefødte - noe forøvrig Bibelen støtter godt opp rundt. De drar også en kobling mot Mikael siden det i Åpenbaringen siktes til at Jesus stiger ned med en erkeengels røst og det er magert med erkeengler ellers i Bibelen...

Har du lest den nikeiske trosbekjennelse? Står der.

Ellers husker jeg godt fra tidligere diskusjoner at her kommer man ingen vei…så vi får være enig om å bære uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (7 minutter siden):

Har du lest den nikeiske trosbekjennelse? Står der.

Ellers husker jeg godt fra tidligere diskusjoner at her kommer man ingen vei…så vi får være enig om å bære uenig.

Du skal få tro hva du vil kjære deg - jeg forsøker etter beste evne å sitere hva som faktisk står i Bibelen - ikke hva mange tror står der ;) Og den nieiske trosbekjennelse står ikke opprinnelig i Bibelen ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (Akkurat nå):

Du skal få tro hva du vil kjære deg - jeg forsøker etter beste evne å sitere hva som faktisk står i Bibelen - ikke hva mange tror står der ;) Og den nieiske trosbekjennelse står ikke opprinnelig i Bibelen ;) 

Jaja, som sagt, har ikke noe imot deg men vi har diskutert dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som er det. Veldig behjelpelige også liker jeg at de fokuserer så lite på Jesus. Som agnostiker tenker jeg det er større sannsynlighet for at det eksisterer en gud enn Jesus. Synes det er teit at de dropper bursdager og høytider, men det er sikkert en form for kontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

JH er en dommedagssekt.

De som er med i JH tror de er Guds utvalgte som vil overleve dommedagen.

Hvis du bryter med reglene deres vil du bli utstøtt, som for de fleste betyr null kontakt med din egen familie.

Anonymkode: 0ffb0...3a5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Majer said:

Kjenner noen som er det. Veldig behjelpelige også liker jeg at de fokuserer så lite på Jesus. Som agnostiker tenker jeg det er større sannsynlighet for at det eksisterer en gud enn Jesus. Synes det er teit at de dropper bursdager og høytider, men det er sikkert en form for kontroll.

Forståelsen din er som vanlig veldig svak

Anonymkode: 4d70f...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forståelsen din er som vanlig veldig svak

Anonymkode: 4d70f...77a

Utdyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Har møtt ei som er JV. 
Hun er definitivt psykisk syk. Vi skulle spise middag i et selskap. Hun ble plassert ved siden av meg. Hun lot meg ikke spise. Hun sa «når vi snakker, MÅ du se i øynene mine 100% av tiden». 

………….

Og du lot henne bestemme det? Relativt spesielt. 

Anonymkode: b9e32...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (7 minutter siden):

Du kan så si - det har vært tillatt tidligere men så ble det strammet inn dithen at hvis det ikke står at det er lov så er det fy fy... :o  Det legges opp til hva som er påbud og hva som er en "samvittighetssak" - sistnevnte er en tynn linje før du plutselig har et "hyrdebesøk" med to eldste...

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og du lot henne bestemme det? Relativt spesielt. 

Anonymkode: b9e32...3ac

Selvfølgelig ikke. Jeg flyttet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en del JV i nabolaget, hyggeligste og hjelpsomme naboene som finnes. 

Har også jobbet i barnehage, det flere barn var JV. Foreldre krevde at de skulle tas ut av rommene når vi feiret bursdag til andre barn, de måtte lage sommerfugler  når alle andre skulle lage nisser til jul, da vi kom tilbake etter å ha gått i tog før 17.mai, og alle fikk is, satt JV barna uten is ( fordi det kunne oppfattes som om de deltok i feiringen da) 

Det endte med at barnehagen ba om at foreldrene holdt barna hjemme de dagene det skjedde markeringer i barnehagen, vi hadde ikke personale nok til å holde en hel barnegruppe adskilt fra andre og aktivisere dem med andre ting. 
Sånn sett har alle andre religioner vært enklere å forholde seg til enn JV. Muslimske barn opplevde vi feks aldri bli nektet å delta i førjulsaktiviteter el julevandring i kirken. Julevandring i kirken var det ateistene som fikk slutt på he he. 

Anonymkode: 65467...804

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

JH er en dommedagssekt.

De som er med i JH tror de er Guds utvalgte som vil overleve dommedagen.

Hvis du bryter med reglene deres vil du bli utstøtt, som for de fleste betyr null kontakt med din egen familie.

Hvis man er døpt, blir man utstøtt. Ellers kan man vel opprettholde kontakten eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis man er døpt, blir man utstøtt. Ellers kan man vel opprettholde kontakten eller? 

JH har et «internt rettsvesen». Reglene bestemmes av noen få menn som leder hele organisasjonen. Ytterste konsekvens for regelbrudd er såvidt jeg forstår ekskommunikasjon, som helt praktisk sett betyr kontaktforbud mellom det ekskommuniserte JH og resten av JH.

Hvis du har kontakt med noen som «soner» som ekskommunisert, kan du selv bli ekskommunisert…

JH misbruker familiebånd og kjærlighet for å kontrollere medlemmene sine.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jehovas Vitner er en relativ ny gren innenfor kristendommen som ble funnet opp i USA på 1800 tallet, det poppet flere slike sekter på den tiden som f.eks. mormonerne som kanskje er en enda sprøere sekt enn JV og veldig amerikansk.

Trossamfunn ble unntatt for beskatning og det gjorde det veldig lukrativt økonomisk å etablere forskjellige trossamfunn, bare se på JV sitt hovedkvarter i Warwick i New York eller mormonerne i Utah. Penger fra menigheter rundt om i verden blir kanalisert til disse stedene og lederne lever gode liv i overflod og luksus.

Når man starter slike sekter så er det mye enklere å basere de på eksisterende religioner, for det første så er det mindre arbeid og man slipper å finne opp en helt ny religion fra bunnen av. Folk som allerede er religiøse har en lavere terskel for å bytte til en annen sidegren av den religionen de allerede tilhører.

For å holde pengestrømmen oppe så er det viktig med nye medlemmer og hindre at medlemmer frafaller, der kommer dør til dør opplegget inn og de kommer også med dommedagsprofetier veldig ofte. Det er en form for propaganda som brukes for å skremme svake mennesker til å bli medlem eller for å skremme medlemmer fra å forlate sekten.

Jehovas Vitner har utallige feilslåtte dommedagsprofetier men de flytter bare målstreken i etterkant, det er jo tross alt bare et verktøy for å holde pengestrømmen vedlike.

Jeg kjenner en som sitter på noen veldig gamle bøker som er skrevet av JV og de liker ikke at disse gamle bøkene fremdeles er i omløp fordi de kan inneholde motsigelser, han nevnte bøkene til noen som kom på døren og da ble det ganske stor oppstandelse i ettertid for disse bøkene ville de ha fatt på. Han blir stadig kontaktet flere år etterpå.   

Anonymkode: 7ef26...f46

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jehovas Vitner er en relativ ny gren innenfor kristendommen som ble funnet opp i USA på 1800 tallet, det poppet flere slike sekter på den tiden som f.eks. mormonerne som kanskje er en enda sprøere sekt enn JV og veldig amerikansk.

Trossamfunn ble unntatt for beskatning og det gjorde det veldig lukrativt økonomisk å etablere forskjellige trossamfunn, bare se på JV sitt hovedkvarter i Warwick i New York eller mormonerne i Utah. Penger fra menigheter rundt om i verden blir kanalisert til disse stedene og lederne lever gode liv i overflod og luksus.

Når man starter slike sekter så er det mye enklere å basere de på eksisterende religioner, for det første så er det mindre arbeid og man slipper å finne opp en helt ny religion fra bunnen av. Folk som allerede er religiøse har en lavere terskel for å bytte til en annen sidegren av den religionen de allerede tilhører.

For å holde pengestrømmen oppe så er det viktig med nye medlemmer og hindre at medlemmer frafaller, der kommer dør til dør opplegget inn og de kommer også med dommedagsprofetier veldig ofte. Det er en form for propaganda som brukes for å skremme svake mennesker til å bli medlem eller for å skremme medlemmer fra å forlate sekten.

Jehovas Vitner har utallige feilslåtte dommedagsprofetier men de flytter bare målstreken i etterkant, det er jo tross alt bare et verktøy for å holde pengestrømmen vedlike.

Jeg kjenner en som sitter på noen veldig gamle bøker som er skrevet av JV og de liker ikke at disse gamle bøkene fremdeles er i omløp fordi de kan inneholde motsigelser, han nevnte bøkene til noen som kom på døren og da ble det ganske stor oppstandelse i ettertid for disse bøkene ville de ha fatt på. Han blir stadig kontaktet flere år etterpå.   

Anonymkode: 7ef26...f46

Det er helt greit at du ikke er en fan av verken JV, mormonere eller andre nyere kristne trosretninger - men det er ingen grunn til å ikke fortelle sannheten ;) Alt av publikasjoner fra starten av 70 tallet ligger på jw.org så det er bare å meske seg i motsigelser og feilslåtte profetier. Eneste publikasjonen som ikke ligger der er eldsteboka - men google er din venn der hvis du vil kose deg med den ;)

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...