Gå til innhold

Jehovas Vitner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som er i Jehovas Vitner? Syntes det er kjempe interessant å snakke om deres tro!

Anonymkode: bbd11...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en gal sekt,

Hilsen tideligere JV.

Anonymkode: e3bc8...905

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en gal sekt,

Hilsen tideligere JV.

Kommer vel helt an på hvem man spør.

Anonymkode: 44474...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en gal sekt,

Hilsen tideligere JV.

Nei. Det er det ikke.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er det ikke.

JO, det er det

Anonymkode: aa800...2b4

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en gal sekt,

Hilsen tideligere JV.

Kan du fortelle litt om hva du mener med «gal sekt»? Er det noe annet enn hva vi har hørt før? Utestengelse, hirarki osv. 

Anonymkode: 08b73...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

JO, det er det

Anonymkode: aa800...2b4

Absolutt ikke.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er det ikke.

Jo

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Noen her som er i Jehovas Vitner? Syntes det er kjempe interessant å snakke om deres tro!

Har vært ute noen år nå men kan prøve å svare ærlig hvis du har konkrete spørsmål :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sofiemyr skrev (2 timer siden):

Har vært ute noen år nå men kan prøve å svare ærlig hvis du har konkrete spørsmål :) 

Jeg har forstått det slik at Jehovas ikke tror på helvete, fordi Gud er kjærlighet - derfor gir ikke helvete mening(?)

Og at 3 enigheten Faderen, Sønnen og Den hellige ånd ikke er Bibelisk- hva er «fasiten» Jehovas tror på?

Hvis noen forlater menigheten- er det sånn at alle ekskluderer denne personen? Hvorfor? Fordi troen er borte eller fordi de tilhører «verden»?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har forstått det slik at Jehovas ikke tror på helvete, fordi Gud er kjærlighet - derfor gir ikke helvete mening(?)

Og at 3 enigheten Faderen, Sønnen og Den hellige ånd ikke er Bibelisk- hva er «fasiten» Jehovas tror på?

Hvis noen forlater menigheten- er det sånn at alle ekskluderer denne personen? Hvorfor? Fordi troen er borte eller fordi de tilhører «verden»?  

Dette med helvete er pr def ikke en bibelsk lære og det har vært debatter i flere kristne retninger om hvorvidt det hører hjemme i bibelen eller ikke. Du kan sjekke denne artikkelen https://www.nrk.no/kultur/helvete-ut-av-bibelen_-1.5065234

Treenighetens halmstrå i bibelen er Johannes 1:1 - utover det er det ingenting i bibelen som bekrefter på at dette er en bibelsk lære. Det JV legger vekt på er at Jesus (sønnen) er i konstant dialog med Gud (faderen) og det da ikke gir mening at de er en og samme identitet.

Forlater du menigheten slik jeg har gjort så er du ute og da hilses det ikke på butikken en gang...

Endret av sofiemyr
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (5 minutter siden):

Det JV legger vekt på er at Jesus (sønnen) er i konstant dialog med Gud (faderen) og det da ikke gir mening at de er en og samme identitet.

Og derfor er ikke JV kristne 😉

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp i JV, men syns ikke det var som en gal sekt. Mulig de er blitt verre med årene. Jeg ble aldri døpt, så de JV jeg kjenner og møter på gaten i ny og ne, snakker med meg fordi jeg ikke er utstøtt.  Jeg trodde man kun kunne bli utstøtt når man er døpt.  Jeg sluttet å gå på møtene som teenåring.
Jeg syns JV har en veldig god bibelforståelse , samtidig tolker de enkelte ting veldig strengt , som det å feire en fødselsdag..

Anonymkode: 64227...faa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vokste opp i JV, men syns ikke det var som en gal sekt. Mulig de er blitt verre med årene. Jeg ble aldri døpt, så de JV jeg kjenner og møter på gaten i ny og ne, snakker med meg fordi jeg ikke er utstøtt.  Jeg trodde man kun kunne bli utstøtt når man er døpt.  Jeg sluttet å gå på møtene som teenåring.
Jeg syns JV har en veldig god bibelforståelse , samtidig tolker de enkelte ting veldig strengt , som det å feire en fødselsdag..

Men ingen i Bibelen feiret fødselsdag.. så hvorfor skal vi(?) Haha hvis du forstår

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Entern skrev (9 minutter siden):

Og derfor er ikke JV kristne 😉

Men JV tror jo at Jesus er vår frelser.. så hvordan kan de ikke være kristne hvis de tror Han er vår frelser…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (16 minutter siden):

Dette med helvete er pr def ikke en bibelsk lære og det har vært debatter i flere kristne retninger om hvorvidt det hører hjemme i bibelen eller ikke. Du kan sjekke denne artikkelen https://www.nrk.no/kultur/helvete-ut-av-bibelen_-1.5065234

Treenighetens halmstrå i bibelen er Johannes 1:1 - utover det er det ingenting i bibelen som bekrefter på at dette er en bibelsk lære. Det JV legger vekt på er at Jesus (sønnen) er i konstant dialog med Gud (faderen) og det da ikke gir mening at de er en og samme identitet.

Forlater du menigheten slik jeg har gjort så er du ute og da hilses det ikke på butikken en gang...

Hva med 1 mos 1,26?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Topsi skrev (6 minutter siden):

Hva med 1 mos 1,26?

Hva mener du ?  Hvordan har det skriftstedet noe med Sofiemyr sitt svar å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du ?  Hvordan har det skriftstedet noe med Sofiemyr sitt svar å gjøre ?

Ift treenigheten, som jv avviser, er det relevant

"La oss skape mennesket i vårt bilde"

Endret av Topsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (10 minutter siden):

Hva med 1 mos 1,26?

Dette underbygger bare at Guds førsteskapte og enbårne var sammen med han når skapelsen skjedde. Nå er dessuten hele skapelsesberetningen såpass diffus at om man skal henge seg opp i enkeltord så kan man snart melke den meningen man vil ha ut av det meste...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (6 minutter siden):

Nå er dessuten hele skapelsesberetningen såpass diffus at om man skal henge seg opp i enkeltord så kan man snart melke den meningen man vil ha ut av det meste...

Edit: Slettet, jeg burde lest lengre opp først..

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...