Gå til innhold

Bensinlukt inne i huset, mangel ved bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og samboer kjøpte enebolig i mars 2022 som vi overtok i juni 2022. Huset ligger på en høyde over sjøen, og ved «foten» av berget huset ligger på er det en bunkringsstasjon (bensinstasjon for båter). Da vi kjøpte huset var vi selvsagt klar over denne, og vi var klar over at det var yrende båtliv rundt denne i sommersesongen. Jeg synes at dette båtlivet er hyggelig, båtfolket fyller båtene sine og kjøper seg en is og slår av en prat med hverandre. Lyden som dette møtestedet medfører er ikke plagsom, bare koselig. Problemet er bensinlukten. Jeg kunne kjenne det tidvis ute på terrassen da vi flyttet inn i fjor, men i år har den blitt et mye større problem. I fjor hadde vi ikke ferie, men var på jobb hele dagene i høysesongen, så jeg merket ikke mye til bensinlukt i huset da. I tillegg er det varmere i år enn da vi overtok, så vinduene har stått åpne mye mer denne sommeren enn i fjor sommer. Dette fører til at hele huset lukter bensin, og det er svært plagsomt. Jeg lurer også på om det kan være helseskadelig. Vi har to barn som jeg særlig tenker på iht dette. Om kvelden og natten er det ikke påfallende, men jeg våkner om morgenen til at soverommet stinker bensin. Nå har jeg ferie her hjemme, og har blitt klar over hvor stort problem dette faktisk er, og er ganske fortvilet. Uteområdene rundt huset orker vi knapt å bruke pga lukten, men nå er det også svært ubehagelig å oppholde seg inne i huset.

Så jeg lurer egentlig på om noen her har tips til hva jeg kan gjøre, om jeg har noen rettigheter som boligkjøper eller lignende. Var som sagt klar over bensinstasjonen og yrende båtliv da vi kjøpte, men hverken selger eller megler nevnte plagsom bensinlukt rundt huset og inne i boligen. Det er så plagsomt at jeg har mest lyst å flytte, men er redd det blir vanskelig å selge pga lukten, hvertfall uten betydelig tap.

Endret av Boble1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selg om vinteren.

Anonymkode: c2b10...02f

AnonymBruker
Skrevet

Naboloven skal hindre at man blir urimelig plaget av sine naboer. Jeg hadde heller undersøkt muligheten for å gjøre noe i den retningen. Dere bør identifisere akkurat hvilken del av driften som skaper mest bebsinlukt (tomgang eller fylling av bensin på kveldstid, for eksempel) og se om man kan gjøre noen rimelige tiltak.

Eller selge før dere etterlater papirspor som viser at dere kjente til problemet.

Anonymkode: a0b3c...7ad

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert å få inn en fagmann for å vurdere luftkvalitet også. Dersom salgsprisen påvirkes i en viss grad kan man reklamere på boligkjøpet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble mange innlegg nå, men kan aircon være et praktisk alternativ? Da kan man kjøle ned huset og rense luften i samme slengen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg har lært er at det iallefall ikke nytter å ha vinduer oppe nårdet er varmt ute. Da blir det enda varmere. 

Anonymkode: a9e45...cfb

• Liker 1
Skrevet

Godt tips å få målt luftkvalitet, er jo ganske bekymret for for om dette er helseskadelig, spesielt for barna. Aircondition kan nok hjelpe på innemiljøet, men uteområdene (som var en av hovedgrunnene til at vi falt for denne boligen) blir fortsatt påvirket av lukten. Jeg skal lese meg opp på naboloven, kanskje det kunne vært mulig å gjøre noen tiltak på selve bensinstasjonen for å fjerne problemet. Takk for gode råd!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det hjelper mye å få en gjennomtrekk. Jeg vil jo også ha mulighet til å lufte ut uten at luftkvaliteten blir verre, det er jo anbefalt å lufte ut huset sitt noen ganger per dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En ting jeg har lært er at det iallefall ikke nytter å ha vinduer oppe nårdet er varmt ute. Da blir det enda varmere. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det hjelper mye å få en gjennomtrekk. Jeg vil jo også ha mulighet til å lufte ut uten at luftkvaliteten blir verre, det er jo anbefalt å lufte ut huset sitt noen ganger per dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...