AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #1 Skrevet 9. juli 2023 Som overskriften sier. Syns det begynner å bli latterlig mange saker i avisene om dette nå. Samt kommentarfelt hvor mange henger seg på at hjemmeferie kan være fint og flott. Sikkert sant nok, men hvis man har andre drømmer og ønsker så er "kjekk hjemmeferie" en mager trøst. Mange med lav inntekt har råd til ferie, fordi det er noe de prioriterer. Man kan ikke forvente å skulle leve som konger både i hverdagen og når man har fri uten at det går ut over noe annet man kanskje også hadde lyst til. Kan man ikke heller bare være ærlig nok å si at man har prioritert feil og rett og slett prioriterer vekk feriereiser fordi andre ting er viktigere, som egen bil, hus / leilighet, kjæledyr, hytte, snus, alkohol osv Jeg sikter ikke til de av oss som har så begrensede midler at de faktisk har grunn til å klage. Av en eller annen merkelig grunn så er det aldri helt gode eksempler som havner i avisen. Men folk som egentlig har det greit nok men som har prioritert annerledes og som dermed har blitt nødt å prioritere vekk feriereiser. Jeg ønsker ikke å gå for mye inn på egen situasjon, men jeg har lav inntekt og bruker ca 15 % av inntekten etter skatt på å reise. Til sammenligning så bruker jeg ca 13 % av inntekt etter skatt på boutgifter (alle boutgifter som strøm osv inkludert her). Anonymkode: 12aa2...c46 6 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #2 Skrevet 9. juli 2023 Jeg har råd til x antall ferier, men jeg syns hjemmeferie er fint og flott. Forstår ikke helt hvorfor du kommenterer på det? Anonymkode: 77377...e9f 13 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 Lei av utsagnet ikke råd til ferie når de tar ferie og får betalt/feriepenger. Ferie er å ha fri fra jobben. Hvis det er drømmeferie, sydenturer eller annet konkret de ikke har råd til får de skrive det. Anonymkode: 502c3...3eb 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 Folk burde slutte å reise så mye: ikke er det bra for klimaet, og dette at folk skal føle på et press om å bruke penger de ikke har er ikke bra for psyken. nordmenn er usjarmerende bortskjemte Anonymkode: e1fb5...edd 10 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lei av utsagnet ikke råd til ferie når de tar ferie og får betalt/feriepenger. Ferie er å ha fri fra jobben. Hvis det er drømmeferie, sydenturer eller annet konkret de ikke har råd til får de skrive det. Anonymkode: 502c3...3eb Nettopp. Ferie er ikke reise. Ferie er fritid. Anonymkode: 77377...e9f 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har råd til x antall ferier, men jeg syns hjemmeferie er fint og flott. Forstår ikke helt hvorfor du kommenterer på det? Anonymkode: 77377...e9f Nei, det var bare et eksempel på velment trøst fra diverse kommentarfelt som kanskje slår litt feil ut hvis man ønsker seg ferie lenger bort men har prioritert i hverdagslivet på en måte som gjør at dette blir eneste muligheten. Anonymkode: 12aa2...c46 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 De fleste bruker langt mer enn 13% på boutgifter (lån, husleie, strøm, forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt etc). På kort sikt er ferie fint. På lang sikt er det mye annet som må prioriteres før ferie, og særlig nå med økt rente og økte priser Anonymkode: 3994d...ccb 4 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 Er enig i at det ofte er teite tilfeller som velges ut til å stå frem i slike avisartikler. Anonymkode: 07bb3...554 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk burde slutte å reise så mye: ikke er det bra for klimaet, og dette at folk skal føle på et press om å bruke penger de ikke har er ikke bra for psyken. nordmenn er usjarmerende bortskjemte Anonymkode: e1fb5...edd Enig med deg i uthevet. Og det var nok egentlig hovedpoenget med mitt innlegg at vi er. Anonymkode: 12aa2...c46 3 2
Minitroll Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Avisene har lite å skrive om og tar gjerne turen innom spleis og Facebook-innlegg som er delt hyppig bare for å få inspirasjon til noe å skrive om. Såg nettopp en sånn tåredryppende sak om ei som må selge bunad for å få råd til depositum.. og selv om det helt sikkert er tragisk for henne så synes jeg det er latterlig å skrive om. Vi har alle våre problemer (jeg også🤫) og vi vet at mange sliter i dyrtid. Men nok artikler nå. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste bruker langt mer enn 13% på boutgifter (lån, husleie, strøm, forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt etc). På kort sikt er ferie fint. På lang sikt er det mye annet som må prioriteres før ferie, og særlig nå med økt rente og økte priser Anonymkode: 3994d...ccb Bare husk at Jeg snakker om 13 % av nettoinntekten her, ikke bruttoinntekten. Men ja, det kan godt hende at folk flest bruker mer enn dette. Men for en minimalist som meg er det ganske uforståelig hvor fancy og flott enkelte velger å bo. Poenget mitt, med begrensede midler så vil det alltid måtte prioriteres. Noen prioriterer andre ting enn feriereiser, men da tenker jeg at de ikke har noen grunn til å klage på at de ikke får gjort de tingene de selv har valgt bort. Anonymkode: 12aa2...c46 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 Jeg liker å være bortskjemt 😅 Men altså. Nordmenn har jo generelt god råd og mye penger. Og mange av oss bruker mye penger på å reise. Men det at vi bruker desse pengene betyr jo at det er noen andre som tjener desse pengene. Det at jeg bruker mye penger på en flott fiskerestaurant på havna på Samos, gjør at restauranteieren og kokken og servitøren og oppvaskhjelpen på Samos også får nyte godt av oljepengene som vi er så bortskjemt med. I tillegg til at jeg får en fantastisk opplevelse selvsagt. Vi lever av olje, de lever at turisme. Så at oljepengen våre blir brukt til at vi reiser og skaper arbeidsplasser i andre land har mange positive ringvirkninger. Miljøaspektet ved det er en helt annen diskusjon. Tror jeg lar det være i denne tråden siden økonomi hav ts sitt hovepoeng. Anonymkode: 46971...c23 6 1
Traktor Skrevet 9. juli 2023 #13 Skrevet 9. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg ønsker ikke å gå for mye inn på egen situasjon, men jeg har lav inntekt og bruker ca 15 % av inntekten etter skatt på å reise. Til sammenligning så bruker jeg ca 13 % av inntekt etter skatt på boutgifter (alle boutgifter som strøm osv inkludert her). Her har vi nok svaret. Du bor vanvittig billig. Lav inntekt kan i hvertfall ikke være noe mer enn 25 000 i måneden ETTER skatt. I så fall bruker du maks 3250 kr i måneden på ALT av boutgifter. Det er helt urealistisk for de aller fleste, samme hvor hardt de prioriterer. Bare strømregningen kan for mange være så høy. Noe særlig mindre enn 10 000 kr i totale boutgifter, spesielt som enslig, er rett og slett ikke realistisk. Endret 9. juli 2023 av Traktor 8 11
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #14 Skrevet 9. juli 2023 Jeg går på AAP, og skal til syden en uke i slutten av August. Det handler mye om prioriteringer ja. Ser at jeg som velger å leve nøktern, har også mulighet til å reise mye mer. Jeg har lave utgifter og bor billig. Anonymkode: 62c24...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #15 Skrevet 9. juli 2023 Å dra på populære feriedestinasjoner i fellesferien er skamdyrt. Det er ikke rart at mange ikke har råd til slikt. Anonymkode: 2ee9d...812 1
Annoannonym Skrevet 9. juli 2023 #16 Skrevet 9. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Som overskriften sier. Syns det begynner å bli latterlig mange saker i avisene om dette nå. Samt kommentarfelt hvor mange henger seg på at hjemmeferie kan være fint og flott. Sikkert sant nok, men hvis man har andre drømmer og ønsker så er "kjekk hjemmeferie" en mager trøst. Mange med lav inntekt har råd til ferie, fordi det er noe de prioriterer. Man kan ikke forvente å skulle leve som konger både i hverdagen og når man har fri uten at det går ut over noe annet man kanskje også hadde lyst til. Kan man ikke heller bare være ærlig nok å si at man har prioritert feil og rett og slett prioriterer vekk feriereiser fordi andre ting er viktigere, som egen bil, hus / leilighet, kjæledyr, hytte, snus, alkohol osv Jeg sikter ikke til de av oss som har så begrensede midler at de faktisk har grunn til å klage. Av en eller annen merkelig grunn så er det aldri helt gode eksempler som havner i avisen. Men folk som egentlig har det greit nok men som har prioritert annerledes og som dermed har blitt nødt å prioritere vekk feriereiser. Jeg ønsker ikke å gå for mye inn på egen situasjon, men jeg har lav inntekt og bruker ca 15 % av inntekten etter skatt på å reise. Til sammenligning så bruker jeg ca 13 % av inntekt etter skatt på boutgifter (alle boutgifter som strøm osv inkludert her). Anonymkode: 12aa2...c46 Du har lite å gjøre om dagen? Jeg vil anta du ikke har 100% full oversikt over økonomien til de rundt deg ei heller 100% full oversikt over folks hele livssituasjon. Konklusjonen: skaff deg en hobby. Endret 9. juli 2023 av Annoannonym 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #17 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg går på AAP, og skal til syden en uke i slutten av August. Det handler mye om prioriteringer ja. Ser at jeg som velger å leve nøktern, har også mulighet til å reise mye mer. Jeg har lave utgifter og bor billig. Anonymkode: 62c24...ce3 Ja sånn er det for meg også. (Jeg går ikke på AAP da). Bor billig, lever billig. TS Anonymkode: 12aa2...c46
Helene Skrevet 9. juli 2023 #18 Skrevet 9. juli 2023 Jeg er lei av å høre på min beste venninne. Hun og ektemannen har millioninntekt. Hun prøver aldri å sette seg i min situasjon. Og jeg har gitt opp å prøve å forklare. Hun klager over dårlig råd. De drar på ferie til hytta alltid. Hun klager over det, men har gjort dette i 30 år. Fakta er at venninnen og mannen har sikkert 100 t’usent ubetalt hver mnd. De vet ikke hvor bra de har det .Og hun klager over dårlig råd. Dette er helt latterlig. 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #19 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å dra på populære feriedestinasjoner i fellesferien er skamdyrt. Det er ikke rart at mange ikke har råd til slikt. Anonymkode: 2ee9d...812 Man trenger da absolutt ikke å dra på populære feriedestinasjoner i fellesferien. Man kan tenke litt utenfor boksen og sette opp sin egen ferie som ikke er der hvor "alle andre drar". Anonymkode: 12aa2...c46 2
Gjest Elooon Skrevet 9. juli 2023 #20 Skrevet 9. juli 2023 Jeg tenker bare de får klage så mye de vil. Folk må godta at de ikke kan reise de dyreste reisene når de ikke har råd til det. Du kan ikke leve som mange millionær hvis du ikke er det. Du må leve etter den økonomien du har og reise etter det. En reis og ferie må ikke være dyr. Folk må slappe av med denne klagingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå