Gå til innhold

Verandablomster. Hvilke er mest lettstelte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten veranda/balkong med ikke den aller største plassen.

Hvilke blomster er å anbefale å ha der? Som tåler all slags vær? Ikke frost da, men ja. Må tåle en del regn.

Anonymkode: 9ffe9...3ef

Skrevet

Hvor lenge er det sol der? Blåser det mye?

AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge er det sol der? Blåser det mye?

Er sol der ifra ca 16,og utover til langt på kveld.

Blåser ikke så mye men kan jo blåse litt,på vinfulle dager. Men er ganske greit beskyttet.

Skrevet

Petunia av den typen som kalles Surfina liker jeg. Det kan regne som bare f, og planten se litt pjusket ut, men så snart det blir litt sol, så er den fin igjen. 

Margeritter og spanske margeritter tåler mye.

Stemor er også et trygt valg.

Mange sier dette er kjedelige og gammeldagse blomster. De har vært i salg lenge, nettopp fordi de er trygge å satse på. 

Surfina kan fortsette å blomstre selv om du ikke fjerner visne blomster. Margeritter bør du fjerne visne blomster på. Margeritter, spesielt de hvite, får mye mindre blomster hvis man ikke fjerner de som er avblomstret. Noen ganger får margeritter gule blad. Klipp bort det, og gi mer gjødsel. Stemor kan klare seg selv, bare de får gjødsel.

Sommerblomster trenger gjødsel hele tiden. De står i lite jord. Jeg vanner med sterkt gjødselvann etter at det har regnet og jorda er fremdeles våt. Naboene tror sikkert jeg er gal. Men etter kraftig regn i dagevis, har næringen blitt vasket ut av jorda, så da må de få gjødsel. Det er nå det jeg mener, og det virker for meg.

AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (2 minutter siden):

Petunia av den typen som kalles Surfina liker jeg. Det kan regne som bare f, og planten se litt pjusket ut, men så snart det blir litt sol, så er den fin igjen. 

Margeritter og spanske margeritter tåler mye.

Stemor er også et trygt valg.

Mange sier dette er kjedelige og gammeldagse blomster. De har vært i salg lenge, nettopp fordi de er trygge å satse på. 

Surfina kan fortsette å blomstre selv om du ikke fjerner visne blomster. Margeritter bør du fjerne visne blomster på. Margeritter, spesielt de hvite, får mye mindre blomster hvis man ikke fjerner de som er avblomstret. Noen ganger får margeritter gule blad. Klipp bort det, og gi mer gjødsel. Stemor kan klare seg selv, bare de får gjødsel.

Sommerblomster trenger gjødsel hele tiden. De står i lite jord. Jeg vanner med sterkt gjødselvann etter at det har regnet og jorda er fremdeles våt. Naboene tror sikkert jeg er gal. Men etter kraftig regn i dagevis, har næringen blitt vasket ut av jorda, så da må de få gjødsel. Det er nå det jeg mener, og det virker for meg.

Tusen takk,her var det mye tips! :D

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Denne overlever hos meg. Tåler alt og trenger ikke stell. Blomstrer til frosten tar den.

IMG_4718.jpeg

Endret av Adobyen
Skrevet

Jeg har akkurat disse på balkongen 😄 Margeritter (hvite og spanske), petunia (henge) og stemor. Ekstra fordel er at de ikke koster allverdens. Kjøpte margerittene og stemor på Rema, petunia på Plantasjen. Kom på rundt 5-600. Har ikke grønne fingre, men tar jevnlig vekk visne blomster og gir litt gjødsel, de har holdt seg siden mai. Spesielt stemoren er glimrende. Kjøpte en 10-pakk som så ordentlig pjuskete ut, men etter å ha plantet dem i hver sin hengepotte på veggen har de blitt store og fine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...