Gå til innhold

Tarmkreft - Løs avføring om morgenen??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Behøver noen logiske svar nå, jeg har helseangst og blitt veldig stresset for tarmkreft den siste tiden. Jeg har merket at jeg ofte har løs avføring om morgenene, det er da jeg bruker å gå på do (én gang daglig). Den er ikke helt vandig som diaré, og har noen ganger litt form også, om man kan si det sånn (5 eller 6 på sånn tabell) 🙈 Gangene jeg har gått på do på etttermiddag/kveld har avføring ofte vært litt fastere. Har lest at løs mage kan være tegn på endetarmskreft, og blir stresset av dette. Har vært hos lege grunnet innvendige hemoroider, glemte da og ta opp dette med løs mage om morgenen, men spurte om andre ting hvor han sa at vekslende avføring er normalt, også at det er litt slim. Jeg har hatt noen episoder med treg mage (en periode med ett tilfelle hver 2.  uke). Ikke forstopplese. Jeg har ingen andre symptomer enn dette med løs mage morgen, og litt tynt blank slim på papiret (ikke mye), og litt luft i magen. Noen som har hatt det liknende? Tenker å prøve å kutte ut meieriprodukter en periode, og se om det kan ha sammenheng. 

Anonymkode: e8b79...8a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan jo ha mye med hva du spiser..u forhold til fiber etc. Kanskje det er noe du ikke tåler. Angst kan faktisk gi mage problemer. Løs mage er ikke nok symptomer på kreft

Begyn p spis mye fiber, se an kosthold ditt. Kanskje prøve sånn melkesyre tabletter 

• Liker 4
Skrevet

Ville kun vært bekymret om det var blod i avføringen. Løs mage i seg selv er ikke tegn på kreft.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Test deg for cøliaki. Jeg hadde det akkurat slik før jeg fikk diagnosen, diaré kun om morgenen, vekslende mage, slim. 

Anonymkode: 7ce67...513

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Athena Freyja skrev (1 minutt siden):

Ville kun vært bekymret om det var blod i avføringen. Løs mage i seg selv er ikke tegn på kreft.

Takk for svar! Lest at noen har løs mage som symptom, da det kan utvikle seg svært sakte?

Har kun hatt ett tilfelle med bittelitt jordbærsyltetøy-liknende slim, noe jeg har nevnt for en lege. Det var over 2 måneder siden, ikke sett noe ferskt eller gammelt sort blod. Følger godt med som dere sikkert skjønner 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Test deg for cøliaki. Jeg hadde det akkurat slik før jeg fikk diagnosen, diaré kun om morgenen, vekslende mage, slim. 

Vises det på allergitest, eller er det egen måte å teste på? 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (5 minutter siden):

Dette kan jo ha mye med hva du spiser..u forhold til fiber etc. Kanskje det er noe du ikke tåler. Angst kan faktisk gi mage problemer. Løs mage er ikke nok symptomer på kreft

Begyn p spis mye fiber, se an kosthold ditt. Kanskje prøve sånn melkesyre tabletter 

Takk for svar. Passer på å spise mye fiber 😊 Jeg er jo litt stresset for akkuratt dette for tiden, så kan vel kanskje påvirke løs mage fordi jeg stresser rett før jeg går på do. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei,

Behøver noen logiske svar nå, jeg har helseangst og blitt veldig stresset for tarmkreft den siste tiden. Jeg har merket at jeg ofte har løs avføring om morgenene, det er da jeg bruker å gå på do (én gang daglig). Den er ikke helt vandig som diaré, og har noen ganger litt form også, om man kan si det sånn (5 eller 6 på sånn tabell) 🙈 Gangene jeg har gått på do på etttermiddag/kveld har avføring ofte vært litt fastere. Har lest at løs mage kan være tegn på endetarmskreft, og blir stresset av dette. Har vært hos lege grunnet innvendige hemoroider, glemte da og ta opp dette med løs mage om morgenen, men spurte om andre ting hvor han sa at vekslende avføring er normalt, også at det er litt slim. Jeg har hatt noen episoder med treg mage (en periode med ett tilfelle hver 2.  uke). Ikke forstopplese. Jeg har ingen andre symptomer enn dette med løs mage morgen, og litt tynt blank slim på papiret (ikke mye), og litt luft i magen. Noen som har hatt det liknende? Tenker å prøve å kutte ut meieriprodukter en periode, og se om det kan ha sammenheng. 

Du kan be om å få en avføringsprøve på fastlegekontoret som du tar hjemme. Du får svar samme uke etter innleveringen. Dersom det er blod (en viss mengde som avleses på prøven) følges du opp omgående. Dersom avføringen er som ‘’kaffegrut’’ veldig mørk, bør man snakke m/fastlege. Vondt å ha helseangst♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Lest at noen har løs mage som symptom, da det kan utvikle seg svært sakte?

Har kun hatt ett tilfelle med bittelitt jordbærsyltetøy-liknende slim, noe jeg har nevnt for en lege. Det var over 2 måneder siden, ikke sett noe ferskt eller gammelt sort blod. Følger godt med som dere sikkert skjønner 🙈

Er du veldig bekymret så ta å bestill en legetime, :hjerte: Det kan være  cøliaki som tidligere nevnt. 

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (2 minutter siden):

Du kan be om å få en avføringsprøve på fastlegekontoret som du tar hjemme. Du får svar samme uke etter innleveringen. Dersom det er blod (en viss mengde som avleses på prøven) følges du opp omgående. Dersom avføringen er som ‘’kaffegrut’’ veldig mørk, bør man snakke m/fastlege. Vondt å ha helseangst♥️

Fastlegen har ferie i flere uker til, og jeg skal selv være borte noen uker nå. Stressende å tenke på dette i ferien😫 Avføringen er som regel gulaktig, lys eller litt mørkebrun, ikke kaffegrut eller sort i hvert fall. Er mer dette med konsistens som stresser meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke den samme som har laget flere tråder om tarmkreft i det siste?

Mener du virkelig at kvinneguiden er full av leger?

OM DU FAKTISK HAR HELSEANGST, at du faen meg tørr å spørre på ett ANONYMT FORUM her det sitter masse troll.

Om du er så redd, gå til lege. PRIVAT. Drit i fastlegen. Herregud, skjerp deg...........

Du bekymrer deg jo så ekstremt unødvendig at du sikkert bekymrer deg på kreft. 

RO til helvete ned med alle de jævla trådene om kreft. RO NED RING VOLVAT ELLERNO

Anonymkode: 1256d...7ee

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Athena Freyja skrev (4 minutter siden):

Er du veldig bekymret så ta å bestill en legetime, :hjerte: Det kan være  cøliaki som tidligere nevnt. 

Var hos legen for 2 uker siden også, men da på grunn av innvendige hemoroider som sagt. Gjennomførte da rektaleksplrorasjon med finger, som så og kjentes helt normalt. Vet ikke om hemoroider kan være med å løse opp magen, men ville jo ikke tro det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er ikke den samme som har laget flere tråder om tarmkreft i det siste?

Mener du virkelig at kvinneguiden er full av leger?

OM DU FAKTISK HAR HELSEANGST, at du faen meg tørr å spørre på ett ANONYMT FORUM her det sitter masse troll.

Om du er så redd, gå til lege. PRIVAT. Drit i fastlegen. Herregud, skjerp deg...........

Du bekymrer deg jo så ekstremt unødvendig at du sikkert bekymrer deg på kreft. 

RO til helvete ned med alle de jævla trådene om kreft. RO NED RING VOLVAT ELLERNO

Anonymkode: 1256d...7ee

Hissig menneske……. Som klarer å hisse seg opp over andre menneskers angst. Utrolig….  
Ironisk nok har jeg allerde vært hos privatlege, så tenker du kan roe deg fullstendig ned. Jeg lurer som sagt på om andre har hatt det liknende, er ikke ute etter at ukjente mennesker skal stille en diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet

For å sjekke om det er cøliaki, tar du først en blodprøve hos lege. Om den viser forhøyede verdier, blir du sendt til gastroskopi på sykehuset. Veldig viktig å ikke kutte ut gluten før du er ferdig utredet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei,

Det er ikke symptomer på tarmkreft. Symptomene du beskriver er innenfor normalen. Hvis du lurer på om du har noen allergier, kan du teste det hos legen. Men det høres ikke sånn ut. Hadde du reagert på noe, hadde du ikke hatt regelmessig avføring én gang i døgnet slik du beskriver. Da hadde du hatt hyppige og ureglemessige dobesøk. Men det kan hende du spiser mye av ting som gir løs mage som frukt, mye fiber osv.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men helseangst fører til mye unødvendig bekymring og irrasjonelle tanker og handlinger, så du bør oppsøke psykolog for å få mer kontroll over problemet ditt. Det sitter i hodet!

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kumelk produkter, angst og bekymring gir ofte løs mage. Tarmene og hjernen snakker med hverandre. Mindre bekymring, godt kosthold, god søvn og trening gir bedre balanse i magen. Sett av 30 minutter til dagen hvor du kan bekymre deg for sykdom. Resten av døgnet koser du deg med livet og hverdagen. Tar bekymringen din helt ovehånd, vil jeg anbefale å snakke med en psykolog.  

Anonymkode: 5c20f...1d2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

oi, om løs mage hadde vært symptom på kreft burde jeg vært dau for mange år siden 😂

Anonymkode: 7136b...c73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme problem i månedsvis (kanskje et år til og med). Jeg har vært hos fastlegen og tatt avføringsprøve. Den viste ingenting unormalt og legen sa at om jeg ikke følte meg syk ellers (kvalm, vond mage, slim og blod i avføring, vektnedgang) så kunne jeg ta det med ro. Jeg fikk faktisk en time til koloskopi men avlyste siden jeg akkurat da hadde fastere avføring 🙈. Jeg vet ikke helt hva det er som gjør avføringen min løs, men har noen teorier. Jeg bæsjer bare om morgenen etter kaffe - så kaffe kan være grunnen. Jeg får fastere avføring når jeg er på reise, så endret spisemønster kan være grunnen, men har også vurdert om drikkevannet hjemme kan være et problem. Jeg spiser mye frukt når jeg er hjemme og vet at dette kan gjøre avføring løs. Jeg tar også en liten cocktail av vitaminer hver dag. En sykepleier sa at dette kunne virke inn. Jeg tar noen antidepressiver og melatonin - det kan også være grunnen. Ellers kan det være stress, IBS eller ja…hva som helst 😆 Hvis du er veldig stresset ville jeg bedt fastlegen om koloskopi, slik at du kan slappe mer av. God bedring! 

Anonymkode: 31bd2...a4a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

TS har ikke diaré. Hun har løs avføring. Hun har allerede snakket med legen sin og blitt undersøkt, hun har fått en diagnose som forklarer slimet hun har og vekslende mange (hemoroider) og hun har ellers et helt normal avføringsmønster som ikke behøver videre utredning.

Anonymkode: c1a75...90d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...