Gå til innhold

Blir denne dyrtiden verre enn 70/80/90-tallet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skremt av alt skriveriet om dyrtiden og at folk flest kommer til å få dårligere råd.  Hvordan tror dere det kommer til å bli? 

Anonymkode: 07989...733

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig er jeg forberedt på at vi er på vei tilbake til 70-tallet økonomisk sett. 

På den tiden var det for oss, og veldig mange andre, grad av nødvendighet som avgjorde standard- nøkternhet og nøysomhet var stikkordene. 

Jeg har ikke økonomisk utdannelse, og har ingen annen grunn til å tro det enn magefølelsen min.

Anonymkode: 85d7a...756

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlig er jeg forberedt på at vi er på vei tilbake til 70-tallet økonomisk sett. 

På den tiden var det for oss, og veldig mange andre, grad av nødvendighet som avgjorde standard- nøkternhet og nøysomhet var stikkordene. 

Jeg har ikke økonomisk utdannelse, og har ingen annen grunn til å tro det enn magefølelsen min.

De fleste som opplevde førtiden fra 60-70 talet har nøysomhet,og nøkternhet i boldårene.

Det er viktig å minne om at  befolkningsveksten har økt dramatisk i hele verden sidan  70 -80 talet.  I norge var vi omlag 3.6 mill mennesker 1970 , og i 2023 er  det  blitt over 5.5 mill.  Krigen i Ukraina  har ført til at 11 mill mennesker der  er på flukt, og mange av dem har mistet hjemmene sine. Antal mennesker som er på flukt  har aldri vert større, og Norge  har allerede tatt imot mange.

Norge importerer idag over 60 % av all maten vi lever av i motsettning til da vi var bare 3,6 mill personer, og det er blitt knapphet på en rekke livsviktige  ressurser som skal fordeles på flere personer.

Folk flest kan ikkje forstille hvordan folk flest i Ukraina opplever sin kvardag, og  er veldi bekymra for at den vil  kome oss nermere på forskjellig vis, og den vil prege vår hverdag i mange år .  

Anonymkode: 33ecb...820

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig, Jeg ser også for meg at det er dit vi er på vei tilbake. Den store forskjellen var at det vi tenker på som et "nøkternt" 70-tall, allikevel innebar  en stor  forbedring i levestandard  for veldig mange- og de visste ikke om noe annet.  Nå skal vi gå motsatt vei, og det blir spennende å se hvordan vi som samfunn vil takle det. 

Jeg bor i Oslo og her har det eksplodert  de siste 20 årene i restauranter, spesialbutikker (som er dyrere), utesteder, kjøpesentre og kulturelle tilbud. Hva skjer med alt dette når "alle" må senke standarden sin? Før var samfunnet lagt opp til nøkternhet og at de færreste hadde penger til overs de kunne bruke på "luksus" ting som ut å spise, teater, konserter etc.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig, Jeg ser også for meg at det er dit vi er på vei tilbake. Den store forskjellen var at det vi tenker på som et "nøkternt" 70-tall, allikevel innebar  en stor  forbedring i levestandard  for veldig mange- og de visste ikke om noe annet.  Nå skal vi gå motsatt vei, og det blir spennende å se hvordan vi som samfunn vil takle det. 

Jeg bor i Oslo og her har det eksplodert  de siste 20 årene i restauranter, spesialbutikker (som er dyrere), utesteder, kjøpesentre og kulturelle tilbud. Hva skjer med alt dette når "alle" må senke standarden sin? Før var samfunnet lagt opp til nøkternhet og at de færreste hadde penger til overs de kunne bruke på "luksus" ting som ut å spise, teater, konserter etc.

Jeg handler ofte på disse spesialbutikkene og til tross for prisøkningene, er det fortsatt mange folk i butikkene. Ikke merket noe forskjell her. 

Anonymkode: e555e...281

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke ta premisset for denne tråden på alvor, om du alvorlig talt mener at vi opplevde dyrtid i 30 år i Norge.

Anonymkode: 94c72...55e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig positivt at flere får oppleve hvordan fattigdom føles. Har vært liten forståelse å få tidligere.

Anonymkode: a296e...ccf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klarer ikke ta premisset for denne tråden på alvor, om du alvorlig talt mener at vi opplevde dyrtid i 30 år i Norge.

Det var ikke det ts skrev. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Blir denne dyrtiden verre enn 70/80/90-tallet?"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Blir denne dyrtiden verre enn 70/80/90-tallet?"

Men ikke "blir denne dyrtiden verre en dyrtiden på 70/80/90-tallet ".

Det henvises altså IKKE til en 30-årig dyrtid, men til generelle levekostnader i den tidsperioden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men ikke "blir denne dyrtiden verre en dyrtiden på 70/80/90-tallet ".

Det henvises altså IKKE til en 30-årig dyrtid, men til generelle levekostnader i den tidsperioden. 

Det er fortsatt et dårlig premiss for debatt. Premisset må jo være likt, altså dyrtid mot dyrtid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fortsatt et dårlig premiss for debatt. Premisset må jo være likt, altså dyrtid mot dyrtid.

Men det er ikke det ts vil diskutere. 

Vi er i en tid med økonomiske endringer, og ts lurer på hvordan dyrtiden vil påvirke levestandarden vi har i dag, og om vi vil gå tilbake til standarden vi hadde på 70- , 80-, eller 90-tallet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Egentlig positivt at flere får oppleve hvordan fattigdom føles. Har vært liten forståelse å få tidligere.

Enig. Men dessverre går det ennå utover de som har måtte knipe inn før også nå. Det må større grad av utjevning til for at de som virkelig bør få oppleve tilnærmet fattigdom skal få det. Og den utjevningen er jeg redd vi kan se langt etter. Da blir det heller til atskillig større forskjeller mellom folk, og noen vil gå under (noen er allerede under) lenge før myndighetene reagerer nevneverdig. De som styrer landet er blinde for hvordan vanlig arbeiderklasse, spesielt single og single med barn, lever nå. Det har vært ille og høy grad av gentrifisering i lang tid allerede, i så måte er vi på god vei til å ligne USA. Og med så dårlige prioriteringer i helsevesenet at folk må ty til private helseaktører kan man lure på hva skattepengene går til, og om det er bedre å starte med kun helseforsikring her også. Tenk på hvem som styrer bruken av skattepengene nå. Hvem vil du velge i valget? Kanskje ta en titt på mindre partier som fremhever vanlige arbeiderklassefolks rettigheter? Det er iallfall ikke en av de største partiene som kaller seg partiet for arbeidere…🙄

Anonymkode: d04af...655

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er et godt premiss.

Folk var veldig mye mindre kravstore den gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel Rødt som er partiet for de fattige nå eller ?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rødt er partiet for de som ønsker seg et kommunistisk styre. Ikke noen andre.

AnonymBruker
Skrevet

Tyskland er i resesjon og har vært det flere mnd nå. Vi ligger ikke langt unna.

Hele Europa skal bli fattig.

Anonymkode: 6ef7e...761

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig unnskyldning å komme slepende med halen mellom beina nå. Vi har hatt informasjonen om hva som kommer til nå og de neste årene tilgjengelig i 10 år allerede. Hjelper ikke å snakke om det fordi folk ønsker ikke sjekke det ut.

Anonymkode: 486a2...b11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dro med 3 tiår da, men du tolket det kanskje som 1979-1991

Anonymkode: a2370...a77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja 

Anonymkode: a2370...a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...