AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #1 Skrevet 9. juli 2023 Jeg har hørt ting som at det er viktig å jobbe under studiene, tenke pensjon hele veien og mye annet. Så får de det til å fremstå som vårt eget valg om vi ikke gjør det bra økonomisk. Det ødelegger bare livskvaliteten min Jeg har lærevansker og kunne ikke jobbe ved siden av studiene. Jeg fikk kreft før jeg rakk å få min første jobb etter utdanningen. Jeg har minimalt med penger og lite har gått på skinner. Med de økonomiske rådene som gis føler jeg skylden havner på meg for at jeg har den økonomien jeg har Anonymkode: 398aa...81b 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #2 Skrevet 9. juli 2023 Jeg hadde ikke råd til å ta meg et glade vin på byen mens jeg studerte oh jeg føler ikke jeg kan ta det nå heller for da får jeg ikke spart opp egenkapital. Jeg har levd møysommelig hele livet og jeg er lei Anonymkode: 398aa...81b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 Man kan ikke slutte å gi gode råd fordi mindretallet ikke har forutsetninger til å kunne følge rådet Anonymkode: 78492...842 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har hørt ting som at det er viktig å jobbe under studiene, tenke pensjon hele veien og mye annet. Så får de det til å fremstå som vårt eget valg om vi ikke gjør det bra økonomisk. Det ødelegger bare livskvaliteten min Jeg har lærevansker og kunne ikke jobbe ved siden av studiene. Jeg fikk kreft før jeg rakk å få min første jobb etter utdanningen. Jeg har minimalt med penger og lite har gått på skinner. Med de økonomiske rådene som gis føler jeg skylden havner på meg for at jeg har den økonomien jeg har Anonymkode: 398aa...81b Det handler idag mye om økonomi, og ein registerer at "kronene triller rundt i øynene hos mange" og langt mindre om livskvalitet, og hva det gode liv handler om. Blir ein råka av en allvorleg sykdom må fokuset selvsagt rettes mot egen helse. Anonymkode: 998c8...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 Søk om så mange kredittkort du kan og nyt livet. Når du forlater oss tidlig pga. din kreftdiagnose så er det uansett ingen som kan få penger av deg. Hilsen en økonom. Anonymkode: 8ad48...937 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Slikt kan du ikke henge deg opp i. Jeg har en god del matallergier, og himler med øynene hver gang helsemyndighetene kommer med kostholdsrådene sine, men jeg vet jo at rådene er tilpasset flertallet, som altså ikke har de allergiene mindretallet har. Og slik er det med økonomirådene også. De er tilpasset flertallet, de som faller innunder normen, ikke mindretallet som faller utenfor. Anonymkode: 3defe...49c 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 Du velger jo selv hva du vil lese og høre om. Er det ikke av interesse, så leser du ikke om det. Anonymkode: d8b06...d73 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Man kan ikke slutte å gi gode råd fordi mindretallet ikke har forutsetninger til å kunne følge rådet Anonymkode: 78492...842 Men mange av rådene som gis er så selvsagte at det noen ganger blir for dumt. Anonymkode: b07a5...66c 1
Grandidosa83 Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men mange av rådene som gis er så selvsagte at det noen ganger blir for dumt. Anonymkode: b07a5...66c Det fascinerende er at mange må høre det selvsagte.. Ta eksempelet med telefonkundeservice innenfor data for noen år tilbake. «Alle» lo fordi de spurte om ledningene var i, huset hadde strøm osv… Det faktum at det løste nesten 50% av sakene var liksom ikke SÅ morsomt å lese om. De 10-20% som har selvforskyldt «dårlig» økonomi/økonomistyring i Norge har det ofte pga elendig forståelse for økonomi. Jeg hadde selv en venninne med Phd-grad som ikke gjorde noe med sparepengene sine (altså lot dem stå på lønnskonto til 0% rente) fordi hun ikke visste bedre.. alt man kan er ofte lett og motsatt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Dette er kanskje vondt, men rett frem: Det er nok ikke deg disse "ekspertene" skal nå. Det er Per og Kari som "sløser" pengene sine. Det gjelder ikke de som var fattige fra før av. Anonymkode: 2d9ae...a93 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søk om så mange kredittkort du kan og nyt livet. Når du forlater oss tidlig pga. din kreftdiagnose så er det uansett ingen som kan få penger av deg. Hilsen en økonom. Anonymkode: 8ad48...937 En økonom hadde ikke kommet med et så elendig råd. Det er flere som overlever kreft nå enn som ikke gjør det. TS sier ingenting om at kreftsykdommen er i terminal fase. TS, tro meg, du vil virkelig ikke ta opp en bunke kredittkort. Det kommer bare til å gjøre livssituasjonen enda verre. Hilsen en ekte økonom. Anonymkode: b07a5...66c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 penger penger penger meg meg meg Anonymkode: f3a1f...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå