AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #21 Skrevet 17. juli 2023 Jeg gikk ned 12 kilo på et halvt år da jeg begynte, fra bittelitt overvektig til akkurat der jeg ønsker å være rent helsemessig, og jeg ser bedre ut også. Nå vedlikeholder jeg vekten, og i den grad BMI er nyttig ligger min nå uten unntak mellom 21 og 22. Hadde ingen store helseplager, men jeg har arvelig høyt kolesterol og kunne etter forbedring i verdiene gå ned til laveste dose (selvfølgelig i samråd med lege). Å helt kutte ut medisinen er ikke et alternativ, men kolesterolet skyldes beviselig en genfeil (familiær hyperkolesterolemi), og jeg måtte en gang i tiden begynne på dette som godt over snittet atletisk tenåring. Jeg har en overordnet plan for tider, og to dager langt strengere enn de øvrige. Men jeg er ikke veldig strikt, særlig nå som jeg bare vedlikeholder, og jeg kan helt fint flytte dagene eller for den saks skyld droppe hele greia en uke hvis kalenderen gjør det nødvendig/hensiktsmessig. Drikker også mye vann og annen drikke uten særlig kalorier i. Dette fungerer ikke for alle, men rent vektmessig handler det tross alt om kalorier inn og kalorier ut, og vektnedgangen min kombinert med noe bedre verdier på blodprøver tilsier at det har vært vellykket hos meg. Jeg tror riktignok at jeg er veldig heldig, så enkelt og greit som dette foreløpig går for min del. Jeg har ingen som helst plager, og jeg føler meg aldri uvel av at det går lenge mellom måltider. Det har jeg egentlig aldri opplevd før heller. For noen gir dette regimet en del ubehag, enten det er fysisk eller psykisk eller begge deler, og da finnes det andre ruter man heller bør forsøke. Anonymkode: 5f9a0...089
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #22 Skrevet 18. juli 2023 Prøver meg på faste, det er veldig lett å forholde seg til:p Spisevindu fra 11.00-19.00. Riktig nok så faster jeg ikke lørdag og søndag sånn i prinsippet, så jeg kan spise frokost med mannen, men vi står opp sent så kan jo prøve å starte faste til 20-21 i allefall. Eventuelt får det bare gå litt tregere. Er normalvektig, men høyt midjemål. Hovedmålet er fra 69kg til 60kg. Allerede gått ned fra nesten 77kg. Anonymkode: a00e3...25f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #23 Skrevet 19. juli 2023 Hvor lang tid tok det før dere merket effekt på vekten? Anonymkode: a7d15...164
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #24 Skrevet 19. juli 2023 Jeg har vel alltid fastet, uten å tenke over det. Jeg liker bare ikke frokost, har ikke matlyst om morgenen. Jeg spiser en stor lunsj kl. 12.00 og en stor middag kl. 18.00. Da er jeg mett hele dagen. Hvis jeg er ekstra sulten en dag spiser jeg så klart litt ekstra. Er slank og har god helse. Anonymkode: 37325...de2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #25 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har vel alltid fastet, uten å tenke over det. Jeg liker bare ikke frokost, har ikke matlyst om morgenen. Jeg spiser en stor lunsj kl. 12.00 og en stor middag kl. 18.00. Da er jeg mett hele dagen. Hvis jeg er ekstra sulten en dag spiser jeg så klart litt ekstra. Er slank og har god helse. Anonymkode: 37325...de2 Jeg spiser omtrent likt som deg, begynt for et par uker siden. Problemet er at jeg sliter så med luftsmerter etter lunsj ca 12. Flere? Spiser knekkebrød med egg, skyr og eple eller gulrot. Anonymkode: a7d15...164
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #26 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg spiser omtrent likt som deg, begynt for et par uker siden. Problemet er at jeg sliter så med luftsmerter etter lunsj ca 12. Flere? Spiser knekkebrød med egg, skyr og eple eller gulrot. Anonymkode: a7d15...164 Noen får luftsmerter av å spise et stort måltid når det er lenge siden man har spist. Du kan for eksempel prøve å spise skyren først, så vente 30 minutter, så spise resten av lunsjen. Å drikke nok vann og tygge maten godt kan også hjelpe. Anonymkode: 37325...de2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #27 Skrevet 19. juli 2023 Brunello skrev (På 13.7.2023 den 22.03): Problemet for ekstremt mange er at de spiser for mye og utvider magesekken. Skal ikke mer enn 2-3 uker til med lavere matinntak (og litt sultfølelse) før magesekken blir litt mindre og trenger mindre mat. Selv spiser jeg lunsj kl 11.30 og middag mellom 17 og 21. er så og si aldri sulten. I ferien blir det tre måltider om dagen. 11, 15 og 21. Opplevelsen av sult er mye mer komplekst enn størrelsen på magesekken. Hva man spiser påvirker også mer om man blir mett og når man blir sulten igjen enn volumet av hva man spiser. https://sml.snl.no/sult Anonymkode: 03d9b...efe
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #28 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Opplevelsen av sult er mye mer komplekst enn størrelsen på magesekken. Hva man spiser påvirker også mer om man blir mett og når man blir sulten igjen enn volumet av hva man spiser. https://sml.snl.no/sult Anonymkode: 03d9b...efe Veldig interessant lenke. Sult er ikke bare "sult". Takk Anonymkode: 6b3da...683 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #29 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 10.11): Jeg ønsker prøve ut periodisk faste, og skulle gjerne likt å høre litt om erfaringer. Har det helsemessige effekter eller bare vektnedgang? Hvor lang fastetid og hvilken effekt har det. Ser det er mange ulike måter å faste periodisk på. Takknemlig for innspill 😊 Anonymkode: 3f7f0...ec7 Prøvd det en god stund - funker veldig bra. De første dagene kan man bruke litt tid å omstille seg, men etter det går det fint. Jeg spiste 6t og fastet resten av tiden. Jeg droppet frokost og spiste bare lunsj og middag. Ingen snacks, ingen kveldskos. Anonymkode: 123c3...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #30 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 0.05): Fokuserer på å få i meg nok proteiner, grønnsaker og riktig fett. Hva er riktig fett for deg? Anonymkode: 2a67e...2cf
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #31 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 10.16): Jeg prøvde her for en stund siden. Fungerte ikke for meg. Ble bare sur og gikk ikke noe ned i vekt. Enda jeg holdt meg innenfor spisevindu på 6 timer og spiste ikke noe snop/snacks Anonymkode: 67b3b...0d0 Spiser du ultraprosessert mat? Mange tilsetningsstoffer fucker med hormonene i kroppen. Fasting fungerer best i kombinasjon med naturlig mat. Anonymkode: bbca5...c17
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #32 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 10.11): Jeg ønsker prøve ut periodisk faste, og skulle gjerne likt å høre litt om erfaringer. Har det helsemessige effekter eller bare vektnedgang? Hvor lang fastetid og hvilken effekt har det. Ser det er mange ulike måter å faste periodisk på. Takknemlig for innspill 😊 Anonymkode: 3f7f0...ec7 Jeg har drevet med faste siden mars i fjor. Jeg begynte med OMAD (one meal a day), før jeg nå har gått over til et spisevindu på fire timer. Jeg har gått ned 15 kg, og er der jeg ønsker å være, men fortsetter med fasten fordi det har blitt vanlig for meg, og det hjelper meg fra å ikke "havne på kjøret" matmessig igjen. Jeg har slitt med spiseforstyrrelse siden jeg var ung, og dette er den metoden som virkelig har hjulpet meg mest. Jeg spiser og koser meg med maten, uten dårlig samvittighet, og jeg har ikke problemer med å holde meg til vann/kaffe de andre timene. Det var litt tøft i starten, men nå er det blitt helt vanlig. Anonymkode: 85294...a91 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #33 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fasting fungerer best i kombinasjon med naturlig mat. Og ikke minst naturlig salt! Koksalt (ren natriumklorid, som i Jozo) er ultraprosessert havsalt, der alle andre mineraler enn natrium og klor er fjernet. Havsalt inneholder bare 77,7% natriumklorid mot 100% i koksalt. Problemet med å unngå koksalt er at 75% av salt inntaket kommer gjennom prosessert mat (spesielt brød fra bakeren). Hvis matindustrien hadde bytta fra koksalt til havsalt i ferdigmaten, ville saltinntaket hos befolkningen blitt redusert med 22%. Anonymkode: 2a67e...2cf
Gjest polkaolga Skrevet 21. juli 2023 #34 Skrevet 21. juli 2023 On 7/9/2023 at 10:16 AM, AnonymBruker said: Jeg prøvde her for en stund siden. Fungerte ikke for meg. Ble bare sur og gikk ikke noe ned i vekt. Enda jeg holdt meg innenfor spisevindu på 6 timer og spiste ikke noe snop/snacks Anonymkode: 67b3b...0d0 Prøvd å telle kalorier i tillegg? + Sunn mat? Og veit du om det er noko mat du ikkje toler? Alle har ei kalorigrense, men den er nok veldig forskjellig frå person til person😅 kjedelig å telle kalorier, men lurt å gjere det ein periode for å få ein viss kontroll
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #35 Skrevet 21. juli 2023 Noen andre som må pisse konstant?😅 Vært på dass en million ganger i dag, og blæra er full liksom, ikke at det bare kommer en dråpe eller to slik som når man har urinveisinfeksjon. Anonymkode: a00e3...25f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #36 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen andre som må pisse konstant?😅 Vært på dass en million ganger i dag, og blæra er full liksom, ikke at det bare kommer en dråpe eller to slik som når man har urinveisinfeksjon. Anonymkode: a00e3...25f Om du drikker mye vann bør du vurdere å ha i litt salt (evt elektrolytter) for at kroppen kan nyttegjøre seg vannet og at det ikke bare renner rett igjennom. Det bryter ikke fasten. Anonymkode: 85294...a91 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #37 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du drikker mye vann bør du vurdere å ha i litt salt (evt elektrolytter) for at kroppen kan nyttegjøre seg vannet og at det ikke bare renner rett igjennom. Det bryter ikke fasten. Anonymkode: 85294...a91 Jeg må jo være ærlig å innrømme jeg ikke er så flink å drikke vann/væske overhodet:P Passer jeg ikke på kan jeg kan stå opp, ta medisinen min med noen slurker vann på morgenen, og så drikker jeg kun to kopper kaffe i løpet av dagen på jobb, og drikker først noe før/til middag liksom. Det går liksom ikke inn nok til at det skal komme ut så sjukt mye. Prøvde å øke saltinnholdet litt men jeg tror egentlig jeg spiser nok salt med mitt normale kosthold. De fleste gjør jo det, og vel så det. Anonymkode: a00e3...25f
Queen94 Skrevet 21. juli 2023 #38 Skrevet 21. juli 2023 I April i fjor fastet jeg fra kl 18 om kvelden til 12.00 dagen etter, gikk ned 4-5 kilo på 3-4 uker. Men så fort jeg begynte å spise vanlig har jeg gått opp igjen. startet igjen nå med å faste fra 20.00 til 11.00, kan drikke vann men ingenting annet. Er spent om det funker.
Gjest polkaolga Skrevet 21. juli 2023 #39 Skrevet 21. juli 2023 5 minutter siden, Queen94 said: I April i fjor fastet jeg fra kl 18 om kvelden til 12.00 dagen etter, gikk ned 4-5 kilo på 3-4 uker. Men så fort jeg begynte å spise vanlig har jeg gått opp igjen. startet igjen nå med å faste fra 20.00 til 11.00, kan drikke vann men ingenting annet. Er spent om det funker. Ja eg tippar fasting må bli ein livsstil, men ser ut som det går bra å skeie ut litt i helger i alle fall, foreløpig, holdt på 1 år😅
Queen94 Skrevet 21. juli 2023 #40 Skrevet 21. juli 2023 polkaolga skrev (50 minutter siden): Ja eg tippar fasting må bli ein livsstil, men ser ut som det går bra å skeie ut litt i helger i alle fall, foreløpig, holdt på 1 år😅 1 år faktisk. Har vekta blitt stabil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå