Gå til innhold

Periodisk faste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker prøve ut periodisk faste, og skulle gjerne likt  å høre litt om erfaringer. Har det helsemessige effekter eller bare vektnedgang? Hvor lang fastetid og hvilken effekt har det. Ser det er mange ulike måter å faste periodisk på. 

Takknemlig for innspill 😊

Anonymkode: 3f7f0...ec7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg prøvde her for en stund siden. Fungerte ikke for meg. Ble bare sur og gikk ikke noe ned i vekt. Enda jeg holdt meg innenfor spisevindu på 6 timer og spiste ikke noe snop/snacks

Anonymkode: 67b3b...0d0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ei jeg kjenner som har periodisk faste, tror jeg det heter? Hun faster hver mandag. Rører ikle mat på mandager, bare vann og litt juice. Hun hadde en del helseplager og føler seg mye bedre, sverger til hele greia.

Forstod det slik at søndager så "klargjør" hun seg for fastingen ved å spise mindre, og bare spise rå grønnsaker og slikt?

Så trapper hun opp igjen på tirsdager.

Men hun har også kuttet bort alt av snop, søtt, kjøtt, osv. Er vel nesten ingenting hun spiser, bortsett fra frukt, grønt, nøtter, mørk sjokolade. Vet ikke med brød. Men hun drikker også en slags spesialkaffe som bare selges i noen land. Ikke "slankekaffe", men fra en eller annen spesiell bønne.

Hun er selv fornøyd og føler seg bra, men jeg ville aldri orket noe slikt selv.

Jeg faster bare om magen min er helt i ulage.

Anonymkode: 70faa...f80

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Faster hver dag. Siste måltidet mitt om dagen er middag, 15-16 tiden. Har snart gått ned 10kg siden mars. Kunne nok gått ned mer hvis jeg hadde trent i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

Faster hver dag. Siste måltidet mitt om dagen er middag, 15-16 tiden. Har snart gått ned 10kg siden mars. Kunne nok gått ned mer hvis jeg hadde trent i tillegg. 

Hva slags mat spiser du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler meg rett og slett bedre når jeg begrenser spisevinduet. Det er også veldig praktisk å ikke være avhengig av å spise hele tiden.

Anonymkode: 0bd12...2e9

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor mange timer er spisevinduet?

Anonymkode: 7c16f...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg ønsker prøve ut periodisk faste, og skulle gjerne likt  å høre litt om erfaringer. Har det helsemessige effekter eller bare vektnedgang? Hvor lang fastetid og hvilken effekt har det. Ser det er mange ulike måter å faste periodisk på. 

Takknemlig for innspill 😊

Anonymkode: 3f7f0...ec7

Jeg gjør det fordi helsemessige IBSen gjør at jeg kan gå ned i vekt. Dersom jeg får for mye symptomer klarer jeg ikke spise. Periodisk faste gjør at jeg har mindre symptomer, og at jeg klarer å opprettholde vekten. Så altså ingen vektnedgang her. Men jeg har ideell BMI, så det er heller ikke dette jeg forsøker å reparere med PF.

Anonymkode: 746aa...b3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
cafflatte skrev (3 minutter siden):

Hva slags mat spiser du? 

Frokost er enten brødskive med leverpostei, eller toast med ost og kyllingpålegg. Er jeg på jobb blir lønsj som oftes en roastbeef baguette. Hvis hjemme så steker jeg meg egg. Og middag er ganske standard norsk middag, kjøttkaker, ulike fiskemiddager, gratenger, taco, pizza, osvosv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastet hver dag i 2 år nå, hvor jeg spiser lunsj klokken 12 og middag klokken 17, ellers drikker jeg kun vann eller saft uten sukker, av og til en monster uten sukker. Startet i april 2021 med dette, hvor jeg var veldig usunn, veide 127 kilo. Kuttet ut alt av chips, sukker, kalorier fra drikke, snus på dagen og har holdt dette i 2 år nå. I dag når jeg hoppet på vekten var jeg 80.6 kilo. Føler meg som et nytt menneske. Og mellom 12 og 17 spiser jeg normal variert mat. Fisk, kylling, kjøtt, masse grønnsaker. Frukt og grønt som snacks om jeg føler for noe søtt.

Endret av Tacoen
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde i utgangspunktet lyst til å prøve droppe frokost for å redusere antall kalorier. Det gikk overraskende bra og plutselig fant jeg ut at det var like greit å droppe kvelds også. Fint for vektreduksjon, men det som overrasket meg veldig var at kroppen fungerer eksepsjonelt mye bedre i periodene jeg ikke spiser. Nå passer jeg på at trening feks skjer før første måltid, da yter jeg mye bedre. 

Etterhvert begynte jeg å skyve på tidspunktet for lunsj og til slutt var lunsj nesten til middagstider. Så nå er det stort sett kun ett måltid, kanskje litt lett frukt i ett-tiden om jeg merker at energien dabber litt av. 

Det var ikke bevisst å ende opp på et måltid om dagen, men det er vanskelig å la være når kroppen fungerer bra på det, jeg ikke sliter med lite energi, vondt i hodet, etc - snarere tvert imot. 

Anonymkode: 45840...a8c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde i utgangspunktet lyst til å prøve droppe frokost for å redusere antall kalorier. Det gikk overraskende bra og plutselig fant jeg ut at det var like greit å droppe kvelds også. Fint for vektreduksjon, men det som overrasket meg veldig var at kroppen fungerer eksepsjonelt mye bedre i periodene jeg ikke spiser. Nå passer jeg på at trening feks skjer før første måltid, da yter jeg mye bedre. 

Etterhvert begynte jeg å skyve på tidspunktet for lunsj og til slutt var lunsj nesten til middagstider. Så nå er det stort sett kun ett måltid, kanskje litt lett frukt i ett-tiden om jeg merker at energien dabber litt av. 

Det var ikke bevisst å ende opp på et måltid om dagen, men det er vanskelig å la være når kroppen fungerer bra på det, jeg ikke sliter med lite energi, vondt i hodet, etc - snarere tvert imot. 

Hvor mye har du gått ned i vekt? 

Anonymkode: 8daf7...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 9.37):

Eg merker også at svolten har blitt borte. Må nærmast tvinge i meg både lunsj og middag 😂

Anonymkode: 6b3da...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye har du gått ned i vekt? 

Anonymkode: 8daf7...d8c

Ca 15 kg over tid. Men det handler nok mer om at kostholdet og tankene rundt det blir så forenklet at mat tar mindre plass i hverdagen min samt at man rent praktisk begrenser hvor mye man rekker spise når spisevinduet er så lite. Men for kroppen, energien og hodet er det klare fordeler med selve fastingen.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Eg merker også at svolten har blitt borte. Må nærmast tvinge i meg både lunsj og middag 😂

Veldig snålt. Det er som nevnt akkurat som om forholdet mitt til mat blir veldig, veldig mye mindre komplisert. Har dumma det ned så veldig liksom, så da tar det ikke så mye plass.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Problemet for ekstremt mange er at de spiser for mye og utvider magesekken. Skal ikke mer enn 2-3 uker til med lavere matinntak (og litt sultfølelse) før magesekken blir litt mindre og trenger mindre mat. 
Selv spiser jeg lunsj kl 11.30 og middag mellom 17 og 21. er så og si aldri sulten. I ferien blir det tre måltider om dagen. 11, 15 og 21. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Veldig snålt. Det er som nevnt akkurat som om forholdet mitt til mat blir veldig, veldig mye mindre komplisert. Har dumma det ned så veldig liksom, så da tar det ikke så mye plass.

Brunello skrev (27 minutter siden):

Problemet for ekstremt mange er at de spiser for mye og utvider magesekken. Skal ikke mer enn 2-3 uker til med lavere matinntak (og litt sultfølelse) før magesekken blir litt mindre og trenger mindre mat. 
Selv spiser jeg lunsj kl 11.30 og middag mellom 17 og 21. er så og si aldri sulten. I ferien blir det tre måltider om dagen. 11, 15 og 21. 

Ja, det er kanskje pga at magesekken er mindre at eg er mindre svolten. 

Og fordi eg berre har dei 2 måltida, så føler eg at eg i lunsj og middag  ete det kroppen faktisk treng, som sjølvsagt er grønsaker av ulike slag, protein osv. Får eit betre og nærare forhold til meg sjølv og kroppen, sidan kjensla av at eg må ta vare på den blir større. Rart! ❤️ 

Eg et lunsj rundt 11, og middag rundt 17. Har lite mellommåltid. (Men når eg har besøk, eller er i besøk, så et eg jo det eg får servert uansett klokkeslett. )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
17 hours ago, Brunello said:

Nøkkelen i all vektnedgang bør og skal være å finne sin greie og det som fungerer for en. For min del, når jeg spiser kun en gang om dagen, så ser jeg også en helt tydelig tendens til at jeg orker mindre middag - det er virkelig ikke sånn at jeg da spiser en gigantisk middag. Det er heller sånn at jeg tenker jeg bør spise noe mer enn det ene måltidet, fordi det alene definitivt ikke er nok kalorier.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest polkaolga

For meg fungerer fasting veldig bra. Ca. 40 år. "fasta" i litt over 1 år. Midt på normalvektig BMI, fått strammere kropp, etc.

Eg "faster" ca. 16 timer, t.d. 19 til 11 (skeier ut litt i helgene), drikker kun vatn/kaffe før 11. Viktig å unngå alle typar kaloriar når man fastar, for å ikkje ødelegge "renseeffekten". Men tipper man bør prøve seg litt fram gradvis, vi er jo bygd så forskjellig. + passe mengder mat. Har tidlegare telt kalorier, det fungerer også, men syns det er mykje enklare med fasting, for då slepp eg telle kaloriar. + legar/forskarar seier det kan være fleire helsefordelar med at kroppen får tid til å forbrenne gammel energi før den får nytt påfyll.

+ mest sunn mat, og unngå mat man ikkje toler, og litt trening er jo alltid viktig, for helsa sin del. Men mat er kg og trening er gram som det seiast, med mindre man trener hardt i timesvis kvar dag då.. Det orkar ikkje eg. Driver kun med enkle øvelser på kontor/kjøkken/tur.

Faste: Lege Stig gjør det minst 14 timer hver dag (hemali.no)

https://forskning.no/diabetes-mat-overvekt/hvor-lenge-om-dagen-ma-du-faste-for-a-fa-effekt/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og bonus for at det gir økonomisk gevinst 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ca kl 13 og kl 20, men tilpasser meg dagens begivenheter. Trener hver morgen på tom mage (kun kaffe eller sukkerfri energi drikk først). Jeg har masse energi, stålkontroll på vekta, kjenner meg aldri stupsulten. Fokuserer på å få i meg nok proteiner, grønnsaker og riktig fett. Unngår raske karbohydrater. 

Anonymkode: d5c7b...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...