AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #1 Skrevet 9. juli 2023 Matsvinn er et stort problem. Og over 70% av all mat som kastes i Norge skjer i industrien. Men der forbrukere oppfordres til å bruke sansene før de kaster mat, så må industrien og butikkene forholde seg slavisk til datomerkingene som beviselig er tilfeldig satt. Hvorfor kan ikke butikkene også bruke sansene for når de slutter å selge et produkt? Hvorfor blir det så stor ståhei i mediene når noen finner egg på kiwi som "gikk ut på dato" for en måned siden? Burde butikkene få selge varer som har gått ut på dato til full pris så lenge varen ser og lukter grei ut? Anonymkode: dbe96...54c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #2 Skrevet 9. juli 2023 Mange varer kan ikke luktes på før emballasjen åpnes og gjør man det er det ikke salgbart. Når det er sagt så er mange butikker flinke til å fylle datohylla, men ofte dårlig nedsatt. F.eks 25-35% nedsatt, burde i stedet minst 50-75% ned. Anonymkode: c1818...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 Hvordan tenkte du butikken skulle finne ut om varene lukter greit egentlig? De kan jo ikke akkurat åpne produktene heller. Anonymkode: ac538...165 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 jeg jobber selv på rema og er rystet over alt som kastes, det er helt ville mengder enkelte uker. Fra Mattilsynet: "Siste forbruksdag": Matvarer som er meget lettbedervelige og derfor kan bli helsefarlige, skal merkes med "siste forbruksdag…" etterfulgt av selve datoen. Slike matvarer skal ikke selges etter at datoen er gått ut." Anonymkode: 6843b...97d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 Fordi det er lover og regler som regulerer hva som er lov og ikke lov. Brytes disse vil det såklart har potensielt fatale konsekvenser for en dagligvare butikk og en evt forbruker. Det vi derimot ser er flere varer som blir datostemplet med " best før" som igjen gjør det mulig og selge i lengre tid. Butikker kan heller ikke drive med utstrakt lukt og smakstest av produkter, som gjerne er i en form for emballasje. Dette punktet sier seg selv. Anonymkode: 2a936...562 2
Millinea Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Det er myndigheten og Mattilsynet som regulerer dette. Ikke butikkene selv. Hadde de kunne bestemme selv så hadde de selvfølgelig valgt å tjene penger fremfor å kaste . 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Matsvinn er et stort problem. Og over 70% av all mat som kastes i Norge skjer i industrien. Men der forbrukere oppfordres til å bruke sansene før de kaster mat, så må industrien og butikkene forholde seg slavisk til datomerkingene som beviselig er tilfeldig satt. Hvorfor kan ikke butikkene også bruke sansene for når de slutter å selge et produkt? Hvorfor blir det så stor ståhei i mediene når noen finner egg på kiwi som "gikk ut på dato" for en måned siden? Burde butikkene få selge varer som har gått ut på dato til full pris så lenge varen ser og lukter grei ut? Anonymkode: dbe96...54c Å lure på om man får selge et matprodukt som snart er for dårlig til full pris er vel omtrent som å tenke at man kan selge en 10 år gammel bil til full pris. Jeg syns det er fint at butikkene heller kan selge disse varene til redusert pris, så kan forbrukerne selv velge om de vil betale full pris for lenger holdbarhet eller lavere pris til kort holdbarhet. P.S, jeg har ingen problem med å bruke egg 1 måned over holdbarhetsdato, og bruker meg flittig av - 40 / - 50 disken i dagligvarebutikker, men hadde selvfølgelig ikke giddet å betale full pris for disse varene med kort holdbarhet. Anonymkode: abbd0...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å lure på om man får selge et matprodukt som snart er for dårlig til full pris er vel omtrent som å tenke at man kan selge en 10 år gammel bil til full pris. Jeg syns det er fint at butikkene heller kan selge disse varene til redusert pris, så kan forbrukerne selv velge om de vil betale full pris for lenger holdbarhet eller lavere pris til kort holdbarhet. P.S, jeg har ingen problem med å bruke egg 1 måned over holdbarhetsdato, og bruker meg flittig av - 40 / - 50 disken i dagligvarebutikker, men hadde selvfølgelig ikke giddet å betale full pris for disse varene med kort holdbarhet. Anonymkode: abbd0...b7e Du gjør samme feil som TS nettopp prøver å adressere. Å tro at datostemplingen er det samme som at produktet er dårlig eller i ferd med å bli dårlig. Det er ingen sammenheng mellom datostemplingen og produktets kvalitet. Det er derfor ingen grunn til å sette ned prisen, produktet er ikke dårlig og har ikke kort holdbarhet igjen. Datostemplingen er satt vitenskapsfolk. Datoen er bestemt av pr-avdelingen hos Orkla. Av folk med bachelor i markedsføring. Anonymkode: 32ffa...962
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fordi det er lover og regler som regulerer hva som er lov og ikke lov. Brytes disse vil det såklart har potensielt fatale konsekvenser for en dagligvare butikk og en evt forbruker. Det vi derimot ser er flere varer som blir datostemplet med " best før" som igjen gjør det mulig og selge i lengre tid. Butikker kan heller ikke drive med utstrakt lukt og smakstest av produkter, som gjerne er i en form for emballasje. Dette punktet sier seg selv. Anonymkode: 2a936...562 Tråden og diskusjonen handler om hva lover og regler bør være. Ikke hva butikkene har eller ikke har lov til i dag. Anonymkode: 32ffa...962
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Millinea skrev (15 minutter siden): Det er myndigheten og Mattilsynet som regulerer dette. Ikke butikkene selv. Hadde de kunne bestemme selv så hadde de selvfølgelig valgt å tjene penger fremfor å kaste . Dette er nettopp en diskusjon om hva reguleringene BØR være. De er ikke skrevet i stein. De kan forandres. Men for at forandring skal skje, må befolkingen diskutere det. Og det er nettopp det som skjer i denne tråden. Anonymkode: 32ffa...962
Millinea Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 ok. Ting med siste forbruksdag er jo gjerne kjøtt, fisk, kylling osv. Hvordan kan butikkene faktisk sjekke om de er ok etter dato? Er det mulig? Skal de åpne pakken, lukte, pakke det inn på nytt? Evt fryse ned? Og egg, norske egg holder fint i 6+mnder i kjøleskapet. Men utfordringen der er EU. De fleste krav til hvor lenge maten holder er satt av EU. Gir Norge og butikkene lite rom. Reglene dems tar ikke høyde for land med bedre mathåndtering og kvalitet. Etter altfor mange år i butikk så har jeg erfart hvor mange som er ekstremt oppatt av datoer, går ikke an å forklare dem eller overbevise om at det er helt ufarlig å spise. Fått utrolig mye kjeft for nedprisede "best før" varer. Og så er det også mange av de som jeg har latt gå og forsyne seg i matavfallsdunkene. Utfordringen var også det at det ble ansett som stjeling av kjeden når vi ga bort matvarer som var utgått på dato fordi vi syns det var tull å kaste det.. For ikke å snakke om alle tilbaketrukne varer som blir kastet pga småfeil.. Butikkene burde virkelig få bestemme selv, skaper gode kundeforhold og mindre matsvinn på den måten. Gamle varer til full pris vil nok ikke minske svinnet men... Det må også mer informasjon ut om holdbarhet på norske varer og hvordan oppbevare det. Og mange facebook-kampanjer e.l rettet mot konsernene for å få de til å snu på mange av sine rigide regler.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 Min butikk selger matvarer som har gått ut på dato til en altfor høy pris. Jeg kan kjøpe for eksempel yoghurt som har gått ut men da vil jeg ha god pris. De selger varer med siste forbruksdag over tiden, det kjøper jeg ikke uansett pris Anonymkode: 47b84...50e
Daria Skrevet 9. juli 2023 #13 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): jeg jobber selv på rema og er rystet over alt som kastes, det er helt ville mengder enkelte uker. Anonymkode: 6843b...97d Da tyder vel det også på at dere tar inn for mye av varen i utgangspunktet, hvis dere stadig sitter igjen med mengder av varer som ikke blir solgt i tide?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #14 Skrevet 9. juli 2023 Jeg tenker det er samme grunn som at jeg ikke tillater meg selv å date damer som har gått ut på dato. Anonymkode: afcd7...a55 1
Tvist Skrevet 9. juli 2023 #15 Skrevet 9. juli 2023 Det hadde vært fint med mindre overflod i butikkene. Kommer du sent på en lørdag? Kanskje det da er tomt for brød. Eller tomt for bananer noen dager før ny levering. I stedet sier butikkene at de ikke tjener for mye, i hiver tonn med bananer og brød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå