Gå til innhold

6 kg vaskemaskin. Hvordan vaske mest mulig økonomisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hurtigvarianten tåler iallefall ikke mengden klær jeg har stappet inn har jeg erfart idag. Så om man skal vaske en mengde med klær så bør man jo tydeligvis velge langvarianten om jeg har forstått dette rett?

Anonymkode: eb952...f25

Det høres riktig ut. Jeg har tre forskjellige tider på bomullsvask på min maskin (AEG). Den hurtigste (ca. 1 time på 60 grader) velger jeg bare hvis jeg har lite klær, eller veldig lette klær. Som regel bruker jeg mellomste trinnet som er på ca. 2,6 timer på 60 grader. Hadde jeg stappet maskinen full så ville jeg nok brukt den aller lengste vasketiden, men siden jeg bor alene har jeg sjelden bruk for helt full maskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Cata skrev (Akkurat nå):

Det høres riktig ut. Jeg har tre forskjellige tider på bomullsvask på min maskin (AEG). Den hurtigste (ca. 1 time på 60 grader) velger jeg bare hvis jeg har lite klær, eller veldig lette klær. Som regel bruker jeg mellomste trinnet som er på ca. 2,6 timer på 60 grader. Hadde jeg stappet maskinen full så ville jeg nok brukt den aller lengste vasketiden, men siden jeg bor alene har jeg sjelden bruk for helt full maskin. 

Alt man skal lære seg som godt voksen! Hehe! Akkurat kjøpt ny vaskemaskin og de forrige jeg har eid har ikke hatt disse problemene,ikke som jeg har merket iallefall.

Anonymkode: eb952...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:  Jeg er så enig. Jeg har ikke aversjon mot ny teknologi som sådan, men akkurat vaskemaskiner var enklere før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Realiteten er egentlig at vaskemaskinen ikke bruker veldig mye strøm og vann i det store bildet, sett opp mot alt annet strøm- og vannforbruk i husholdningen. Den bruker nok mindre enn 2kr strøm når prisene ligger på "den nye normalen", selv for 60C vask. 1 person alene bruker nok mer vann på å spyle ned på toalettet per dag enn en vaskemaskin bruker. Så kommer håndvask, dusj og matlaging i tillegg. 

I det hele så er det nok ikke så mye penger å spare. Du venter bare til du har nok vask til å fylle opp det maskinen klarer, og kjører på helt vanlig program. Om du kjører flere maskiner samme dag eller fordeler har ingenting å si.

Når du har vanlige klesplagg som skal vaskes, så bør skal trommelen kunne fylles helt opp til topps med lett stabling av klær, men den skal ikke "stappes og komprimeres". Hvis den stopper da så er det noe feil. Har du tyngre ting som sengetøy, duker og mye håndklær så tar den kanskje litt mindre. Da tenker jeg enten maks 66% oppfylling eller at det blandes med andre lette plagg.

Anonymkode: b22d6...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...