AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #1 Del Skrevet 9. juli 2023 Har kjøpt en vaskemaskin som bare tar 6 kg, det er åpenbart ikke mye da den stopper opp og oppfører seg ikke normalt med for mye klær inni. Sånn som jeg ser det går det tydeligvis ikke an å vaske mer enn ett par plagg om gangen (kommer an på hva det er). Hva er mest økonomisk? En vask pr dag eller en vaskedag hvor maskinen går kontinuerlig en hel dag? Anonymkode: eb952...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummibjørn Skrevet 9. juli 2023 #2 Del Skrevet 9. juli 2023 Hvis maskinen er ny er det mest økonomiske å klage der du har kjøpt den. 6 kg er ganske mye mer enn et par plagg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Del Skrevet 9. juli 2023 Du skal vel kunne stappe den full? Anonymkode: 2f957...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Del Skrevet 9. juli 2023 6 kg tøy er en del, så om det ikke går å kjøre den med full maskin får du nok klage der du kjøpte den. Anonymkode: 26efa...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 9. juli 2023 #5 Del Skrevet 9. juli 2023 Jeg lurer også på dette. Har liten husholdning. Hva er mest økonomisk? La maskinen gå i 3 timer på økonomivask, eller velge hurtigvask? Jeg fyller maskinen hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 9. juli 2023 #6 Del Skrevet 9. juli 2023 (endret) Helene skrev (2 minutter siden): Jeg lurer også på dette. Har liten husholdning. Hva er mest økonomisk? La maskinen gå i 3 timer på økonomivask, eller velge hurtigvask? Jeg fyller maskinen hver gang. Min erfaring med Eco mode er at man primært bruker mindre vann og sekundært litt mindre strøm. 60 og 90 grader vask er det lite å spare på utenom vann da oppvarming av vann er det som virkelig drar energi. Siden vi i Norge i motsetning til resten av verden har lite vannmålere men man betaler per areal i bolig hjelper ikke vannbruk på økonomien bare samvittigheten. Hurtigvask spiser både vann og strøm Endret 9. juli 2023 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du skal vel kunne stappe den full? Anonymkode: 2f957...950 Ja jeg stapper den full men tror ikke den tåler feks 2 dynetrekk og 5 hettegensere da det blir veldig tungt… Anonymkode: eb952...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. juli 2023 #8 Del Skrevet 9. juli 2023 Min forrige maskin tok 6 kg og det var en hel del tøy som kunne vaskes i den altså. Akkurat det hjelper deg lite, men hvis ikke din maskin tåler noe bortimot de 6 kg den skal kunne romme så må du nesten klage via forhandler. Da er det et annet problem enn at det er en 6 kgs maskin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Del Skrevet 9. juli 2023 Cata skrev (3 minutter siden): Min forrige maskin tok 6 kg og det var en hel del tøy som kunne vaskes i den altså. Akkurat det hjelper deg lite, men hvis ikke din maskin tåler noe bortimot de 6 kg den skal kunne romme så må du nesten klage via forhandler. Da er det et annet problem enn at det er en 6 kgs maskin. Ja. Jeg har akkurat fått den så må se om det faktisk er det at den ikke tåler mengden klær eller om det er noe annet..Altså om problemet vedvarer selv med mindre mengde klær. Feks om jeg vasker sengetøy for seg og klær for seg,hettegensere sammen med undertøy eller noe sånt så ikke det blir så tungt. Men det er jo ingen som svarer på det jeg lurer på i HI,så tar gjerne imot svar på det også om noen vet Anonymkode: eb952...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Del Skrevet 9. juli 2023 Husk på at de fleste programmene bare tar 3 kg tøy eller mindre. Anonymkode: fb757...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husk på at de fleste programmene bare tar 3 kg tøy eller mindre. Anonymkode: fb757...390 Hva mener du? Anonymkode: eb952...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 9. juli 2023 #12 Del Skrevet 9. juli 2023 Jeg synes det er vanskelig å svelge at vaskemaskinen skal stå på i 3 timer. Ja, jeg sparer vann. Men jeg kan ikke skjønne at jeg sparer strøm. Det er mulig at jeg er dum. Jeg skjønner dette ikke. Ellers i hverdagen sorterer jeg alt. Jeg prøver å bidra. Jeg bor 5 min unna sorteringsanlegget. Å dra på butikken, stopper gjerne innom sorteringsanlegget for å kaste, levere noe. Men dette ned vaskemaskinen har jeg ikke funnet ut av. Heller ikke med oppvaskmaskinen. Økonomiprogram. Jeg har prøvd det, i oppvaskmaskinen blir det ikke rent. 3 timer med strømforbruk. Jeg skjønner det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. juli 2023 #13 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo ingen som svarer på det jeg lurer på i HI,så tar gjerne imot svar på det også om noen vet Anonymkode: eb952...f25 Sant nok, det mest økonomiske er å sjekke strømprisen og vaske når prisen er lavest. Da vil det sannsynligvis være mest økonomisk å vaske "en vask per dag", men det kommer selvsagt an på hvor lenge strømprisen er lav og hvor godt du fyller opp maskinen (tilbake til spm. 1...) I praksis tror jeg det har lite å si. Vasking er ikke så dyrt, det er tørketrommel som virkelig koster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. juli 2023 #14 Del Skrevet 9. juli 2023 Helene skrev (2 minutter siden): 3 timer med strømforbruk. Jeg skjønner det ikke Enig. Hvis noen klarer å forklare meg det regnestykket så blir jeg glad, for jeg skjønner heller ikke hvorfor 3 timer vasketid skal være så innmari sparsommelig. Det eneste jeg kan tenke meg er at man må ha såpass for å få klærne rene for moderne maskiner synes å ta inn mindre vann enn gamle. Jeg byttet maskin for et par år siden og det virker for meg som om klærne vaskes i mindre vann i den nye maskinen enn den gjorde i den gamle. Den skyller heller ikke så godt så jeg er nødt til å bruke ekstraskylling(er) for å få ut alt vaskemidlet og jeg overdoserer definitivt ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #15 Del Skrevet 9. juli 2023 15 minutter siden, NakenPanda said: Min erfaring med Eco mode er at man primært bruker mindre vann og sekundært litt mindre strøm. 60 og 90 grader vask er det lite å spare på utenom vann da oppvarming av vann er det som virkelig drar energi. Siden vi i Norge i motsetning til resten av verden har lite vannmålere men man betaler per areal i bolig hjelper ikke vannbruk på økonomien bare samvittigheten. Hurtigvask spiser både vann og strøm Trodde det var mer og mer normalt med vannmåler nå? Virker som de fleste kollegaene mine har fått det de siste årene isåfall Anonymkode: ed450...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 9. juli 2023 #16 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Har kjøpt en vaskemaskin som bare tar 6 kg, det er åpenbart ikke mye da den stopper opp og oppfører seg ikke normalt med for mye klær inni. Sånn som jeg ser det går det tydeligvis ikke an å vaske mer enn ett par plagg om gangen (kommer an på hva det er). Hva er mest økonomisk? En vask pr dag eller en vaskedag hvor maskinen går kontinuerlig en hel dag? Anonymkode: eb952...f25 En vask pr dag er mye. Å vaske bare et par plagg om gangen er både dyrt og lite bærekraftig fra et miljøperspektiv. Du må fylle maskinen mer til den er ca 3/4 full. Hvis du er opptatt av pris, bør du også sjekke strømprisene. Ofte billigst midt på dagen i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #17 Del Skrevet 9. juli 2023 Altså, jeg har muligens vasket med feil program ser jeg no nå,mtp svarene her. Jeg har vasket på "rask 60" eller hva det heter,som bare tar 3 kg. Og derfor har den gjerne oppført seg sånn som den har gjort. For mye klær inni for hva programmet er laget for. Men skal man virkelig vaske klær i 3 timer? Jeg skjønner ikke at det kan være økonomisk. Men det er gjerne det? Anonymkode: eb952...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 9. juli 2023 #18 Del Skrevet 9. juli 2023 Jeg bor i borettslag, jeg har ikke vannmåler. Men, jeg har eid enebolig, der var det vannmåler. Vet hva du snakker om. Jeg har betalt skjorta i vann. Jeg ønsker bare å være økonomisk. Egentlig har jeg ikke peiling. Derfor spør jeg her inne på kg. Jeg vet ikke. Skal jeg bruke spareprogram på 3 timer, eller skal jeg ta hurtigvarianten? Jeg bare spør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummibjørn Skrevet 9. juli 2023 #19 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja jeg stapper den full men tror ikke den tåler feks 2 dynetrekk og 5 hettegensere da det blir veldig tungt… Anonymkode: eb952...f25 To dynetrekk og fem hettegensere i voksenstørrelse er ganske mye da, har du veid? For sengetøy, håndklær og undertøy kan du gjerne bruke «eco60» eller hva det heter hos deg, mens tøy som er mer lettstelt kan vaskes på finvask eller hurtigvask. Strømbruken kan forresten helt fint være lavere på et langt program enn et kort, for maskinen trekker ikke maks strøm hele tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #20 Del Skrevet 9. juli 2023 Helene skrev (3 minutter siden): Jeg bor i borettslag, jeg har ikke vannmåler. Men, jeg har eid enebolig, der var det vannmåler. Vet hva du snakker om. Jeg har betalt skjorta i vann. Jeg ønsker bare å være økonomisk. Egentlig har jeg ikke peiling. Derfor spør jeg her inne på kg. Jeg vet ikke. Skal jeg bruke spareprogram på 3 timer, eller skal jeg ta hurtigvarianten? Jeg bare spør? Hurtigvarianten tåler iallefall ikke mengden klær jeg har stappet inn har jeg erfart idag. Så om man skal vaske en mengde med klær så bør man jo tydeligvis velge langvarianten om jeg har forstått dette rett? Anonymkode: eb952...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå