Gå til innhold

Vond lukt på soverommet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og ja jeg gjør følgende før noen spør:

Jeg skifter sengetøy 1 gang i uken

Jeg dusjer hver kveld

Jeg har ikke Skittentøy på rommet

Jeg har ett lite vindu åpent

Jeg spiser ikke sterk mat eller hvitløk

Jeg er 44 år gammel, kvinne

Jeg bruker dove neutral deo flere ganger om dagen

Jeg har vasket alle puter og dyner og renset overmadrassen

Ennå så våkner jeg til den sureste vonde lukten på soverommet 

Noen som har gode tips?

Kan det ha noe med overgangsalderen å gjøre?

Skifte deo?

Andre ting?

Anonymkode: 72fcd...2ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du noen medisiner?

Ellers lukter min hormonelle svette eddik, hvis det høres kjent ut.

Anonymkode: 1ce43...afe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker du/spiser du melkeprodukter?

Jeg er kvinne i 30årene og inntar lite melkeprodukter. Hvis jeg drikker noe melkeprodukt før kvelden, slik at jeg får sånn "melkegass" om natten, så lukter det altså så surt om morgenen. 😅💩🙈🙈 Flaut å si det, men jaja. Det lukter liksom ikke fis, men bare sur melk? Såpass at av og til hvis jeg våkner så må jeg åpne vinduene og riste dyna skikkelig.

Syns du det lukter surt "inni rommet", eller av noen ting der? Legger du deg med vått hår for eks, eller har du hodebunneksem?

Har du forsøkt å bare gå rundt og sniffe på alt?

Anonymkode: fa76a...a52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Bruker du noen medisiner?

Ellers lukter min hormonelle svette eddik, hvis det høres kjent ut.

Ja jeg bruker en del medisiner pga en mislykket ryggoperasjon, nervesmerter og fibromyalgi. Det lukter ikke eddik, men mere som sur fotsvette til en mann (beklager til alle menn)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Drikker du/spiser du melkeprodukter?

Jeg er kvinne i 30årene og inntar lite melkeprodukter. Hvis jeg drikker noe melkeprodukt før kvelden, slik at jeg får sånn "melkegass" om natten, så lukter det altså så surt om morgenen. 😅💩🙈🙈 Flaut å si det, men jaja. Det lukter liksom ikke fis, men bare sur melk? Såpass at av og til hvis jeg våkner så må jeg åpne vinduene og riste dyna skikkelig.

Syns du det lukter surt "inni rommet", eller av noen ting der? Legger du deg med vått hår for eks, eller har du hodebunneksem?

Har du forsøkt å bare gå rundt og sniffe på alt?

Anonymkode: fa76a...a52

Jeg spiser kun litt ost på brødskiven (har laktoseintoleranse)

Jeg har luktet på alt og det eneste som jeg kjente litt lukt på var de store hotell putene, men ikke den sure lukten. Men uansett så er de i vaskemaskinen nå.

Jeg får hodebunns eksem når hormonene herjer villt rundt syklusen.

Jeg sprayer med rituals romspray når jeg står opp og lufter dynene.

Det må være meg det lukter av fordi etter ett par timer så er lukten borte. 

AnonymBruker
Skrevet

Vedder en tier på at det er pga medisinene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Første jeg tenker er jo at det er noe med sengetøy eller dyne/pute/madrass, det kan og vil lukte ganske surt om det ikke blir vasket eller luftet ofte nok eller begynner å bli gammelt, spesielt kombinert med eventuell fukt på rommet. Så første jeg ville gjort var ikke bare å vaske dyner og madrasser, men kaste det og kjøpe nytt (hvis det ikke er ganske nytt da). Leste en sted at hodeputer som er et år gamle består av sånn 15% svette:P 

Hvis det ikke er senga/sengetøy, så er det kanskje disse medisinene da. Endring i kroppsodør er jo en bieffekt av noen. Det kan stå under bivirkninger i pakningsvedleggedet, du kan søke på medisinene på Felleskatalogen. 

Anonymkode: fa750...b13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fukt. Kast seng, madrass, dyne og pute. Kjøp nytt. Og når du vasker det; sørg for å tørke det 100% før du bruker det igjen. 

Anonymkode: 57d38...e9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Første jeg tenker er jo at det er noe med sengetøy eller dyne/pute/madrass, det kan og vil lukte ganske surt om det ikke blir vasket eller luftet ofte nok eller begynner å bli gammelt, spesielt kombinert med eventuell fukt på rommet. Så første jeg ville gjort var ikke bare å vaske dyner og madrasser, men kaste det og kjøpe nytt (hvis det ikke er ganske nytt da). Leste en sted at hodeputer som er et år gamle består av sånn 15% svette:P 

Hvis det ikke er senga/sengetøy, så er det kanskje disse medisinene da. Endring i kroppsodør er jo en bieffekt av noen. Det kan stå under bivirkninger i pakningsvedleggedet, du kan søke på medisinene på Felleskatalogen. 

Anonymkode: fa750...b13

Jeg flyttet inn i mars og da kjøpte jeg nye puter og dette er 4 gang jeg vasker hodeputene og 1 gang hotell putene (de er bare til pynt), men sommerdun dynene jeg har er gamle (jeg tror jeg kjøpte dem i 2018). De er vasket, også renset, men de skal jeg absolutt skifte ut nå.

Vedvarer lukten så må de være medisinene mine😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fukt. Kast seng, madrass, dyne og pute. Kjøp nytt. Og når du vasker det; sørg for å tørke det 100% før du bruker det igjen. 

Det er ingen fukt som jeg kan merke på rommet, har sjekket vinduer og dører og det er generelt god lufting. Seng, madrass, overmadrass, puter er nytt i mars. Det eneste er sommerdun  dynene som jeg tror jeg kjøpte i 2018, de var dyre den gang på Kid. Så de skal jeg skifte ut nå og vedvarer lukten så må det være medisinene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ingen fukt som jeg kan merke på rommet, har sjekket vinduer og dører og det er generelt god lufting. Seng, madrass, overmadrass, puter er nytt i mars. Det eneste er sommerdun  dynene som jeg tror jeg kjøpte i 2018, de var dyre den gang på Kid. Så de skal jeg skifte ut nå og vedvarer lukten så må det være medisinene.

Fukten kan sitte i senga etter at overmadrassen er vasket og ikke tørket skikkelig. Da blir det lukt når du ligger og avgir varme. Det samme gjelder puter og dyner. Hvis de ikke var skikkelig tørre da du startet å bruke dem vil de lukte. Husk å varme opp soverommet hvert døgn til minimum 23 grader i 2-3 timer, året rundt. Om ikke det hjelper bør du lese på felleskatalogen om bivirkningene på medisinene dine. Man kan ikke gå rundt å ha det sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Tipper at du har sur og dårlig nattånde, og at det er det som lukter

Anonymkode: 0888d...e91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 15.15):

Det var det jeg ville spørre om, om du bruker dundyne. Disse kan lukte veldig, så du kan prøve å slenge ut alt som er dun fra rommet, og se hvordan det er da. 

Anonymkode: 813e0...5b6

Skrevet

Hva vasker du putene på? Hvilket program?

AnonymBruker
Skrevet

Lukter rommet når du går inn om kvelden da? Eller oppstår lukten ila natten?

Anonymkode: ae5fc...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Lukter ikke klærne dine?

Anonymkode: 1b395...91d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vask selve soverommet, og vask vindu og tørk støv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk veggene? Kan ligge noe inni der.

Anonymkode: b419e...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke kaste dyner og puter. Vask det på 60 grader, gjerne med forvarsel, kjør ekstra skylling, og tørk det i tørketrommel med tennisball i 4-5 timer, eller lenger ved behov. Er det fra disse lukta kommer av vil den forsvinne nå. Vask også trekket på overmadrassen. 
Jeg fant en gang en død fugl gjemt bak en stol på gulvet på soverommet. Den hadde nok forvillet seg inn, krasjet i et vindu eller speil og gjemt seg for å dø. Merket det ikke før det begynte å lukte råttent, det tar jo ikke mange dagene. 

Anonymkode: 8b99b...293

• Liker 1
Skrevet

Blir ofte lukt på soverom 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...