plastjuletre Skrevet 13. januar 2006 #1 Skrevet 13. januar 2006 Jeg har en sort duk, som nå har fått store flekker av grønn stearin på seg.. Selv om grønt er min farge i leiligheten, passer det ikke heeeeeeeelt...
Gjest gjesta Skrevet 13. januar 2006 #2 Skrevet 13. januar 2006 Er det ikke noe sånt som at man skal legge tørkepapir på stearinflekken og bruke strykejernet oppå der igjen? Strykejernet smelter stearinen, og tørkepapiret suger det til seg... Tror jeg. Om du gjør et søk i forumet finner du det helt sikkert
Spirito Skrevet 13. januar 2006 #3 Skrevet 13. januar 2006 Skrap av det verste. Noen sier man får av mer hvis duken har ligget noen timer i fryseren. Så legger du tørkerull (som suger godt) oppå stearinrestene og stryker oppå med strykejern. Strykejernet vil smelte stearinen, og tørkepapiret suger den opp. Så vasker du duken så varmt som den tåler.
Spirito Skrevet 13. januar 2006 #4 Skrevet 13. januar 2006 (endret) Akkurat, linck, der var du raskere enn meg. Endret 13. januar 2006 av Spirito
Gjest baby-E Skrevet 13. januar 2006 #5 Skrevet 13. januar 2006 Er det ikke noe sånt som at man skal legge tørkepapir på stearinflekken og bruke strykejernet oppå der igjen? Strykejernet smelter stearinen, og tørkepapiret suger det til seg... Tror jeg. Om du gjør et søk i forumet finner du det helt sikkert ← dette har jeg hørt ogå...men det funker ikke om duken er av lys farge.....men i dette tilfellet er den jo sort..
Lythande Skrevet 13. januar 2006 #6 Skrevet 13. januar 2006 Jeg har hørt at man skal legge den siden med stearin ned, ha tørkepapir som suger godt på begge sider av duken og stryke på den siden stearinen ikke sitter på.
Gjest Carmensita Skrevet 13. januar 2006 #7 Skrevet 13. januar 2006 Skrap av det verste. Noen sier man får av mer hvis duken har ligget noen timer i fryseren. Så legger du tørkerull (som suger godt) oppå stearinrestene og stryker oppå med strykejern. Strykejernet vil smelte stearinen, og tørkepapiret suger den opp. Så vasker du duken så varmt som den tåler. ← Enig. I tillegg er det lurt å spraye på flekkfjerner før du vasker den. Lykke til!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 13. januar 2006 #8 Skrevet 13. januar 2006 Enig. I tillegg er det lurt å spraye på flekkfjerner før du vasker den. Lykke til! ← Eller Zalo
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2006 #9 Skrevet 14. januar 2006 Gni inn flekken med litt Zalo før du vasker den, etter at du har brykt strykejern og tørkepapirmetoden.
Lillesøster Skrevet 14. januar 2006 #10 Skrevet 14. januar 2006 (endret) Jeg bruker alltid varmt vann. Setter på vannkranen og tar duken under, så flekken blir disponert for varmvannet. Det fungere alltid. Har prøvd alt det der med strykgjern og matpapir, det fungerte aldri. Endret 14. januar 2006 av Lillesøster
Spirito Skrevet 14. januar 2006 #11 Skrevet 14. januar 2006 Jeg bruker alltid varmt vann. Setter på vannkranen og tar duken under, så flekken blir disponert for varmvannet. Det fungere alltid. Har prøvd alt det der med strykgjern og matpapir, det fungerte aldri. ← Matpapir? Det suger jo ingenting, ikke rart det ikke fungerte.
Cilla Skrevet 14. januar 2006 #12 Skrevet 14. januar 2006 Jeg synes hverken tørkerull eller avispapir (har prøvt matpapir også....) funker. Det blir en fettflekk igjen. Kanskje en god flekkfjerner funker??
plastjuletre Skrevet 14. januar 2006 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2006 Takk for svar alle sammen, skal prøve!!
Lillesøster Skrevet 14. januar 2006 #14 Skrevet 14. januar 2006 Matpapir? Det suger jo ingenting, ikke rart det ikke fungerte. ← Mente bakepapir.
Gjest HB Skrevet 14. januar 2006 #15 Skrevet 14. januar 2006 Bruk kaffefilter istedenfor tørkepapir under strykejernet! Jeg vasket først, strøk med kaffefilter og vaket en gang til. Brukte også zalo på flekken når jeg vasket. Jeg har fått vekk burgunder stearin fra hvit duk. Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå