Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, har samboer med 600 000 i året. Kommer til å tjene det samme om 2 år. Ingen gjeld. 

Har en søster i fast jobb, 550 000 i inntekt, heller igjen gjeld. Bor hos mann som eier hus, så Ingen hast med arv for hennes del.

Moren vår eier et hus til ca 4,4 mill. Hun ønsker å selge dette de nærmeste årene for å flytte i leilighet. Jeg og samboer ønsker å overta dette huset. Hva er alternativene vi har for å overta huset hennes på en greiest mulig måte? Vi må da kjøpe ut søsteren min, men hun har sagt ja til å ikke få forskudd på arv med en gang. Hvilke alternativer har vi? 

Anonymkode: ec701...0ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir vel privatsalg gjennom advokat. Koster ikke så ufattelig mye for tjenesten, men dokumentavgiften kommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er student, har samboer med 600 000 i året. Kommer til å tjene det samme om 2 år. Ingen gjeld. 

Har en søster i fast jobb, 550 000 i inntekt, heller igjen gjeld. Bor hos mann som eier hus, så Ingen hast med arv for hennes del.

Moren vår eier et hus til ca 4,4 mill. Hun ønsker å selge dette de nærmeste årene for å flytte i leilighet. Jeg og samboer ønsker å overta dette huset. Hva er alternativene vi har for å overta huset hennes på en greiest mulig måte? Vi må da kjøpe ut søsteren min, men hun har sagt ja til å ikke få forskudd på arv med en gang. Hvilke alternativer har vi? 

Anonymkode: ec701...0ad

Kjøpe huset? Trenger ikke gjøre det så komplisert 😅 men dere må finne ut om dere skal kjøpe sammen og eie 50/50 hver, du og samboer.  Du kan ikke sitte med et lån på 4,4 alene med den inntekten. Så er det opp til moren deres hvordan hun vil gjøre det med arv… 

Anonymkode: 67237...af4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp huset til den taksten det får. Ærlig og redelig, ingen som kan komme med sure miner!

Anonymkode: b2324...52d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke moren din pengene fra salget av huset, for å kjøpe seg en ny leilighet?

Anonymkode: d8095...8d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal kjøpe huset av din mor som lever. Hva hun gjør med pengene fra hussalget er hennes sak. Om hun vil gi dere forskudd på arv, ev bare gi deg og ikke din søster, forskudd på arv, er det nok lurt å lage en ordentlig avtale hos advokat. 

Anonymkode: efb15...29b

• Liker 1
Skrevet

Usikker på om jeg skjønner hva du mener her. Du skal da ikke kjøpe ut din søster? 

Det er jo ikke søsteren din som skal ha noe penger når du kjøper huset av din mor! Moren din lever, og skal bruke huspengene til å kjøpe seg en annen bolig. Om hun får noe til overs, og hva hun ev gjør med resten av pengene da, er opptil din mor. I sin levetid er det hennes penger.

Først når deres mor går bort, og leiligheten selges, frigjøres arven og din søster og du får arveoppgjøret. HUSET har du og din samboer kjøpt og betalt for, og det har ingenting med arv å gjøre. Pengene for huset har jo din mor fått til å kjøpe annen bolig for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis moren din sitter i uskiftet bo er det begrensninger på hva hun kan gjøre. Hun kan selvsagt selge bolig til takst og kjøpe seg noe nytt.

Det enkleste er å kjøpe til takst, og du og samboer blir enig om eierbrøk. Hva moren din gjør med pengene er da hennes sak.

Dersom moren din etter salg og nytt kjøp sitter igjen med en større sum, kan hun f.eks overføre denne til deg og legge inn en klausul om at søsteren din skal ha tilsvarende verdi ekstra når boet skal gjøres opp.

Anonymkode: 7b9fd...259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...