Gå til innhold

Leilighet er bedre enn enebolig/tomannsbolig/rekkehus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her bor vi i rekkehus og jeg føler meg helt trygg her. De er bra dum om de bryter seg inn her,så tett det er mellom husene her.

Anonymkode: 76b14...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, du leste overskriften korrekt. Her sikter jeg til leiligheter som ligger i 2. etasje og oppover, det er det tryggeste. Ifølge statistikken er leiligheter mindre utsatt for kriminalitet som tyveri o.l. enn eneboliger/tomannsboliger/rekkehus. Hovedårsaken er at det er vanskeligere å ta seg inn i leilighetskomplekser. I tillegg fungerer naboene i leilighetsbygg som en sikkerhetsventil mot kriminelle.

Å være husredd er å være redd for å være alene hjemme, men i de aller fleste tilfeller handler det om å være redd i enebolig, tomannsbolig, rekkehus eller leilighet i 1. etasje, mao bo på bakkeplan. Jeg mener at denne redselen er godt begrunnet og reflekteres i drapsstatistikken. Bare å se til «angrepet i Kongsberg», her har drapsmannen tatt seg inn i flere eneboliger. Eller «Majorstuen-drapet» hvor det gikk utover han stakkaren som bodde i 1. etasje. Tilnærmet alle tilfeldige drap som blir begått i bolig skjer i boliger på bakkeplan.

Ifølge Maslows behovspyramide har vi mennesker behov for trygghet, men den tryggheten får du ikke i enebolig / tomannsbolig / rekkehus / leilighet i 1. etg. som du får i leilighet i 2. etg. eller høyere. Med mindre du er så rik at du kan ta deg råd til ekstra sikkerhet.

Er noen av dere som bor på bakkeplan tenker over det? 

Anonymkode: 14279...3f7

vil ikke si at det stemmer jeg bor i blokk og har har det vært inbrudd flere ganger i boder selv om vi har kamera og en dør som skal være inbrudsikker men det er folk som lar den står open så da er den ikke det lenge.

og der jeg bodde får lot naboene folk inn hele tiden som ikke skulle inn i blokka så da løp folk opp og ned der hele tiden på kvelden

Anonymkode: 58e6e...6fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Varierer nok fra person til person, jeg takler ikke å bo i 1 etasje (fordi da kan noen stå utenfor vinduet), det er også mye mindre edderkopper osv i 2 etg 

Anonymkode: 2da65...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor langt utpå landet i en tomannsbolig sammen med en jeger med flere våpen, og med mange nysgjerrige og observante naboer (mange av dem også med både jaktvåpen og gode vakthunder). Jeg tror ikke jeg er en av de mest utsatte. Jeg kan ikke bruke våpen, men hadde noen truet meg på livet i mitt eget hjem, hadde jeg ikke vært fremmed for å dra frem nærmeste våpen. Om ikke annet så for å skremme og eventuelt slå dem i svime med det.

Anonymkode: f4c7b...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Brann er ikke et eksisterende problem i nybygg. Hver leilighet er koblet til brannsentralen, dvs. at brannvesenet ryker ut ila. få minutter om røykvarselen blir aktivert. I tillegg utløses det automatiske brannslukkere som er å finne i hvert rom.

Jeg er derimot enig i at leiligheter i gamle bygårder er / kan være brannfeller. I likhet med eldre eneboliger. I eldre eneboliger er det det elektriske anlegget som er den mest vanlige årsaken til brannen.

Det beste er nok å bo i en leilighet som ligger i en nybygd lavblokk.

Mener du i motsetning til drap? Statistisk så blir det drept mindre en 1 person i Norge pr år av ukjente inntrengere.
Årets ferietur med bil er mer risikoflyt en hele livet i en enebolig(drap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har vokst opp i villastrøk, og aldri vært verken husredd eller redd for kriminalitet.

Boliger med alarm har sjeldent innbrudd, og "besøk" når du er våken, er ikke vanlig.

Er derimot "redd for" å måtte bo inntil bråkete naboer ect, så eneste leiligheter som er aktuelle, er slike i nybygg, med minst to parkeringsplasser, og toppleilighet såklart. Ingen som bor over.

Anonymkode: 0903d...c6b

Nybygg er ikke særlig godt isolert, hører naboene godt. 

Anonymkode: 633ce...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nybygg er ikke særlig godt isolert, hører naboene godt. 

Anonymkode: 633ce...d89

Det betyr at du bor i et billig nybygg. Jeg har bodd både i en eldre blokk og i et nybygg i Oslo. Det er som dag og natt mtp. isolering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å føle seg utrygg, men leilighet et best uansett. Skal aldri ha noe annet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...