AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #1 Skrevet 9. juli 2023 Ja, du leste overskriften korrekt. Her sikter jeg til leiligheter som ligger i 2. etasje og oppover, det er det tryggeste. Ifølge statistikken er leiligheter mindre utsatt for kriminalitet som tyveri o.l. enn eneboliger/tomannsboliger/rekkehus. Hovedårsaken er at det er vanskeligere å ta seg inn i leilighetskomplekser. I tillegg fungerer naboene i leilighetsbygg som en sikkerhetsventil mot kriminelle. Å være husredd er å være redd for å være alene hjemme, men i de aller fleste tilfeller handler det om å være redd i enebolig, tomannsbolig, rekkehus eller leilighet i 1. etasje, mao bo på bakkeplan. Jeg mener at denne redselen er godt begrunnet og reflekteres i drapsstatistikken. Bare å se til «angrepet i Kongsberg», her har drapsmannen tatt seg inn i flere eneboliger. Eller «Majorstuen-drapet» hvor det gikk utover han stakkaren som bodde i 1. etasje. Tilnærmet alle tilfeldige drap som blir begått i bolig skjer i boliger på bakkeplan. Ifølge Maslows behovspyramide har vi mennesker behov for trygghet, men den tryggheten får du ikke i enebolig / tomannsbolig / rekkehus / leilighet i 1. etg. som du får i leilighet i 2. etg. eller høyere. Med mindre du er så rik at du kan ta deg råd til ekstra sikkerhet. Er noen av dere som bor på bakkeplan tenker over det? Anonymkode: 14279...3f7 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #2 Skrevet 9. juli 2023 Jeg unngikk bakkeplan når jeg kjøpte leilighet ikke pga frykt for tyveri men oga frykt for voldtekt mens jeg sover eller var i dusjen. Anonymkode: 703a3...9ef
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, du leste overskriften korrekt. Her sikter jeg til leiligheter som ligger i 2. etasje og oppover, det er det tryggeste. Ifølge statistikken er leiligheter mindre utsatt for kriminalitet som tyveri o.l. enn eneboliger/tomannsboliger/rekkehus. Hovedårsaken er at det er vanskeligere å ta seg inn i leilighetskomplekser. I tillegg fungerer naboene i leilighetsbygg som en sikkerhetsventil mot kriminelle. Å være husredd er å være redd for å være alene hjemme, men i de aller fleste tilfeller handler det om å være redd i enebolig, tomannsbolig, rekkehus eller leilighet i 1. etasje, mao bo på bakkeplan. Jeg mener at denne redselen er godt begrunnet og reflekteres i drapsstatistikken. Bare å se til «angrepet i Kongsberg», her har drapsmannen tatt seg inn i flere eneboliger. Eller «Majorstuen-drapet» hvor det gikk utover han stakkaren som bodde i 1. etasje. Tilnærmet alle tilfeldige drap som blir begått i bolig skjer i boliger på bakkeplan. Ifølge Maslows behovspyramide har vi mennesker behov for trygghet, men den tryggheten får du ikke i enebolig / tomannsbolig / rekkehus / leilighet i 1. etg. som du får i leilighet i 2. etg. eller høyere. Med mindre du er så rik at du kan ta deg råd til ekstra sikkerhet. Er noen av dere som bor på bakkeplan tenker over det? Anonymkode: 14279...3f7 Bor på bakkeplan jeg. Men har alltid skyteren i armlengdes avstand om natten.. Ikke så smart å bryte seg inn her. Anonymkode: 7e621...23a 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 Jeg bor i halvparten av en tomannsbolig, i et stort borettslag, hvor det er flest rekkehus. Og her min bolig er, så er vi i en stor sirkel, med fotballbane, basketbane og lekeplass i midten. Så det er ikke så mange som vil gjøre innbrudd her heller. Jeg føler meg veldig trygg. Har bodd her i 15 år nå, og det har aldri vært innbrudd i en av boligene her på de årene. Anonymkode: ece5c...73a
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Rekkehus er for meg mest dritt mtp risiko for jævlige naboer.. Anonymkode: 7e621...23a 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 Har vokst opp i villastrøk, og aldri vært verken husredd eller redd for kriminalitet. Boliger med alarm har sjeldent innbrudd, og "besøk" når du er våken, er ikke vanlig. Er derimot "redd for" å måtte bo inntil bråkete naboer ect, så eneste leiligheter som er aktuelle, er slike i nybygg, med minst to parkeringsplasser, og toppleilighet såklart. Ingen som bor over. Anonymkode: 0903d...c6b 3
Rosakatt Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 😔 Takk for påminnelsen nå en trivelig lørdasnatt alene Hilsen på bakkeplan 1 1
tøydokka Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 Ja. Jeg foretrekker leilighet rett og slett fordi det er så mye jobb og styr med enebolig. Er ikke glad i hagearbeid og oppussingsprosjekter. Me den ville ikke bodd i blokk. Har ingen over og ingen under meg, er bolig i rekke, rolige naboer på hver side, høy førsteetasje og fint uteområde. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Jeg hadde aldri kjøpt en leilighet i 1. etasje siden jeg hadde blitt husredd av det. Rart å tenke på at jeg vokste opp i hus da, da var jeg aldri husredd! Og nå skal jeg flytte sammen med en og vi ser litt på hus. Men blir jo ikke like husredd når jeg bor med noen. Anonymkode: 2070b...81e
Maskinfører Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 Foretrekker hus bor en jeger her og er ikke skvetten bare for det som ikke kan sees 1
Gregarious Skrevet 9. juli 2023 #12 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, du leste overskriften korrekt. Her sikter jeg til leiligheter som ligger i 2. etasje og oppover, det er det tryggeste. Ifølge statistikken er leiligheter mindre utsatt for kriminalitet som tyveri o.l. enn eneboliger/tomannsboliger/rekkehus. Hovedårsaken er at det er vanskeligere å ta seg inn i leilighetskomplekser. I tillegg fungerer naboene i leilighetsbygg som en sikkerhetsventil mot kriminelle. Å være husredd er å være redd for å være alene hjemme, men i de aller fleste tilfeller handler det om å være redd i enebolig, tomannsbolig, rekkehus eller leilighet i 1. etasje, mao bo på bakkeplan. Jeg mener at denne redselen er godt begrunnet og reflekteres i drapsstatistikken. Bare å se til «angrepet i Kongsberg», her har drapsmannen tatt seg inn i flere eneboliger. Eller «Majorstuen-drapet» hvor det gikk utover han stakkaren som bodde i 1. etasje. Tilnærmet alle tilfeldige drap som blir begått i bolig skjer i boliger på bakkeplan. Ifølge Maslows behovspyramide har vi mennesker behov for trygghet, men den tryggheten får du ikke i enebolig / tomannsbolig / rekkehus / leilighet i 1. etg. som du får i leilighet i 2. etg. eller høyere. Med mindre du er så rik at du kan ta deg råd til ekstra sikkerhet. Er noen av dere som bor på bakkeplan tenker over det? Anonymkode: 14279...3f7 Nei det reflekteres ikke i drapsstatistikken, det at noe forekommer betyr ikke at det er rasjonelt å frykt det. Behov for trygget er også subjektivt, tenk bare på brann. 2
Raven.Writingdesk Skrevet 9. juli 2023 #13 Skrevet 9. juli 2023 Gregarious skrev (12 minutter siden): Nei det reflekteres ikke i drapsstatistikken, det at noe forekommer betyr ikke at det er rasjonelt å frykt det. Behov for trygget er også subjektivt, tenk bare på brann. Min første tanke også. Har bodd i høyblokk med små barn, var konstant livredd for brann. (Og brannalarmen hadde en tendens til å gå av i hytt og gevær 🤪) 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #14 Skrevet 9. juli 2023 Full Ugle skrev (20 minutter siden): Min første tanke også. Har bodd i høyblokk med små barn, var konstant livredd for brann. (Og brannalarmen hadde en tendens til å gå av i hytt og gevær 🤪) Dette. Flere titalls leiligheter i ett og samme bygg.. Sjansen for at en av de er en surrekopp som glemmer noe på eller har et pledd for nære ovnen etc, eller at en av de som bor der har pyromantendenser, anser jeg som mye større enn at noen skal bryte seg inn her, en enebolig med flere naboer rundt, en offentlig vei i nærheten, inngjerdet tomt med port (med mulighet for lås om jeg absolutt vil), og alarm/overvåkning.. Anonymkode: 8e94b...e26 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #15 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette. Flere titalls leiligheter i ett og samme bygg.. Sjansen for at en av de er en surrekopp som glemmer noe på eller har et pledd for nære ovnen etc, eller at en av de som bor der har pyromantendenser, anser jeg som mye større enn at noen skal bryte seg inn her, en enebolig med flere naboer rundt, en offentlig vei i nærheten, inngjerdet tomt med port (med mulighet for lås om jeg absolutt vil), og alarm/overvåkning.. Anonymkode: 8e94b...e26 Brann er ikke et eksisterende problem i nybygg. Hver leilighet er koblet til brannsentralen, dvs. at brannvesenet ryker ut ila. få minutter om røykvarselen blir aktivert. I tillegg utløses det automatiske brannslukkere som er å finne i hvert rom. Jeg er derimot enig i at leiligheter i gamle bygårder er / kan være brannfeller. I likhet med eldre eneboliger. I eldre eneboliger er det det elektriske anlegget som er den mest vanlige årsaken til brannen. Det beste er nok å bo i en leilighet som ligger i en nybygd lavblokk. Anonymkode: 14279...3f7
Peanut Skrevet 9. juli 2023 #16 Skrevet 9. juli 2023 Spørs på hvem man spør ^^, Butter og jeg har det helt fantastisk fint i eneboligen
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #17 Skrevet 9. juli 2023 Føler meg helt trygg i enebolig. Har aldri vært husredd. Den største "o shit" opplevelsen fikk jeg faktisk den gang jeg eide leilighet. Jeg kom ut døra en dag, så drev politiet og tok seg inn i døra som var 2 meter fra min. Det viste seg at leiligheten var utleie, og at beboeren drev med dop, og hadde overfalt og truet naboen på andre siden. Dette var et fint område i Oslo. Anonymkode: 1ae22...5e8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #18 Skrevet 9. juli 2023 Det er komplett irrasjonalt å vise til de hendelsene du gjør. Hvor ofte skjer hendelser som den i Kongsberg tror du? Sjansen for å oppleve noe slikt er forsvinnende liten. Brann er mer rasjonelt å frykte, men ikke i leilighetsblokker. Er mer redd for brann her jeg bor nå, i et rekkehus av tre med relativt få i samme rekke, enn jeg var da jeg bodde i blokk med murvegger på tilnæmet alle kanter og hundrevis av naboer. Anonymkode: 7942b...7c9 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #19 Skrevet 9. juli 2023 Jeg bor i 1 etg i blokk og var litt skeptisk mtp tyveri selv, men måtte kjøpe der pga pris. Men har gått helt fint og innser nå at det er så mye boliger her at ingen vil komme inn, men har vært litt tyveri i boder i kjeller i nærheten da Anonymkode: 5b206...c64
Traktor Skrevet 9. juli 2023 #20 Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg unngikk bakkeplan når jeg kjøpte leilighet ikke pga frykt for tyveri men oga frykt for voldtekt mens jeg sover eller var i dusjen. Anonymkode: 703a3...9ef Har du ikke lås på baderomsdøra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå